Norrmän med stora knivar på ryggsäcken - varför?

knitbling; sa:
Hej PaTRiC - inte alls. Men derimot bruker du som kjent kniv til slaktingen. Eller trodde du dyret var ferdig stykket opp til diverse lekkerbisker klar til stekepannen.

jääsp.. jag är både bonde och jägare så jag vet nog hur kött kommer till matbordet, vad jag inte fattar är vad man skall med en machete till när man sysslar med slakt..
 
knitbling; sa:
.....
Meget mulig Raskesven. Jeg bruker selv en øks og kniv på tur. Jeg har bare forklart hvorfor noen bruker samekniv. En av Norges mest kjente friluftsmenn - Lars Monsen (ekstrem flriluftsmennske som bla har krysset Canada alene, gått norge på langs alene osv) sverger til samekniven. I den finner han alt.
Jo, Monsen känner jag väl till. En man som utgör en fin inspirationskälla. Just nu läser jag hans bok "Nådelös villmark- Canada på tvers". När jag slår upp hans utrustningslistor i hans bok "Stora Vildmarksboken" finner jag dock ingen samehuggare. Däremot yxa, såg och kniv. Ett gott val;-)

Raskesven
 
jääsp.. jag är både bonde och jägare så jag vet nog hur kött kommer till matbordet, vad jag inte fattar är vad man skall med en machete till när man sysslar med slakt..

[/QUOTE]

"jääsp" Någons självbild som är lite känslig kanske? *ler*

Ulf
 
...vad jag inte fattar är vad man skall med en machete till när man sysslar med slakt..
Det kan vara ganska svårt att pricka Medulla oblongata med en liten kniv så ofta är det enklare att hugga rakt över med en rejäl kniv.

Gurkhan brukar fungera bra.
 
knitbling; sa:
Fantastisk kniv som kan brukes til det meste - kutte ned trær, åpne hermetikk eller jakt.
Öppen hermeneutik, är inte det någon norsk filosofiskola som jag missat?

Jag skulle kunna tänka mig att ett sågblad (40 cm långt, smalt, inte för stora tänder) skulle vara det optimala att såga snöblock med. Väger dessutom under 100g, så man kan ta med hela verktygslådan också. En stor kniv tycker jag är ruskigt klumpig, därav mitt ifrågasättande.
 
Raskesven; sa:
Jo, Monsen känner jag väl till. En man som utgör en fin inspirationskälla. Just nu läser jag hans bok "Nådelös villmark- Canada på tvers". När jag slår upp hans utrustningslistor i hans bok "Stora Vildmarksboken" finner jag dock ingen samehuggare. Däremot yxa, såg och kniv. Ett gott val;-)

Raskesven
Monsen skrev engång om 15 saker han inte klarar sig utan, å då hamnade samekniven på 3 plats tror jag, å det var väl tändstickor och kaffepannan som kom före? tror det var i tidningen villmarksliv.. - jo, jag måsta kolla.. nr 9/2005.. å yxan kom på 8 plats. :)
 
mipert; sa:
...vad jag inte fattar är vad man skall med en machete till när man sysslar med slakt..
Det kan vara ganska svårt att pricka Medulla oblongata med en liten kniv så ofta är det enklare att hugga rakt över med en rejäl kniv.

Gurkhan brukar fungera bra.

du har aldrig gjort det där va? annars borde du veta att en liten tunn kniv är bättre till just det ändamålet..
 
Toffs; sa:
Raskesven; sa:
Jo, Monsen känner jag väl till. En man som utgör en fin inspirationskälla. Just nu läser jag hans bok "Nådelös villmark- Canada på tvers". När jag slår upp hans utrustningslistor i hans bok "Stora Vildmarksboken" finner jag dock ingen samehuggare. Däremot yxa, såg och kniv. Ett gott val;-)

Raskesven
Monsen skrev engång om 15 saker han inte klarar sig utan, å då hamnade samekniven på 3 plats tror jag, å det var väl tändstickor och kaffepannan som kom före? tror det var i tidningen villmarksliv.. - jo, jag måsta kolla.. nr 9/2005.. å yxan kom på 8 plats. :)
Låt mig gissa; ett långt rep och en spade ingår också i de 15 sakerna han inte klarar sig utan?;)

Raskesven
 
du har aldrig gjort det där va? annars borde du veta att en liten tunn kniv är bättre till just det ändamålet..
Jag ville bara vara lite skämtsam och trodde det var uppenbart... :)

Jo, jag har faktiskt gjort det, fast bara två gånger (1977 och 1984) så jag är ingen expert.
 
"åpne hermetikk (no) = Öppen hermeneutik (se)"

det står dåligt till med hermeneutiken på utsidan...

P.s hermetikk = konservburk
 
Mycket intressant tråd.
Öppna konservburk: har inte konservburkar på fjället. Om jag har med mig bullens i burk så öppnar jag den med konservöppnare som finns i min läderman.
Slakt: slaktar sällan när jag är ute och till slakt och styckning är en storkniv värdelös.
Hugga ris och vide: det finns gott om vide på fjället och där kan man ha nytta av en storkniv. Nu är det inte så ofta jag gör upp eld på fjället eftersom jag använder ett benisnkök. De gånger jag samlat vide för att elda med har det gått bra med vanlign kniv eller oftast med bara händerna.
Imponera: kan man kanske med storkniv men bara de som har storkniv. Men skall man imonera så gör man det med en kukri.
Arbetsredskap: skulle jag arbeta uppe på fjället skulle jag nog ha med mig en storkniv eller kukri.
 
mipert; sa:
du har aldrig gjort det där va? annars borde du veta att en liten tunn kniv är bättre till just det ändamålet..
Jag ville bara vara lite skämtsam och trodde det var uppenbart... :)

Jo, jag har faktiskt gjort det, fast bara två gånger (1977 och 1984) så jag är ingen expert.

iofs, när det gäller höns och andra fåglar så är det lättare att hugga än att sticka..
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.