isyxor flyg handbagage?

Det kan vara värt att komma ihåg att det är mycket billigare att checka "sportutrustning" än annat bagage. Behövs förstås inte för bara isyxor men det kan ju springa iväg ibland. De har hittills aldrig haft några synpunkter på¨vad som ingått (i mitt fall klätter- och campingutrustning).
 
Jag har fått min lilla nagelklippare konfiskerad då de tyckte den var lite spetsig i flygplatskontrollen så att du får med dig isyxor i handbagage håller jag för helt osannolikt. Ska det gå måste kontrollanterna rökt konstiga svampar till frukost. :)
Kontrollanterna har ingen skyldighet att vara smidiga om du försöker bryta mot reglerna - resenären är skydlig att veta vad som gäller och sannolikt låter de dej gå tillbaka till bagageinlämningen med yxorna och där är det upp till personlen där att avgöra vad det kostar och är det Ryan så tror jag det kostar dej att checka in. Alternativet är att du får låta vakterna slänga isyxorna - så sker ofta med bililgare saker som t ex drickaflaskor och min nagelklippare. Jag erbjöds gå att checka in den men avböjde.

Vissa länder är petigare än andra men att någon skulle missa isyxor i röntgenapparaten, skulle det hända skulle jag köpa lotter den dagen :)

/Patrik, checkar nästa alltid in en väska för att slippa fundera på detaljer, i handbagagaet bara helt säkra saker
 
alltså, jag har förstås inte räknat med att få med isyxorna i handbagaget ombord... utan bara om det går att checka in handbagaget, men jag får svar snart på Skavsta
Ryanair har en chat, gratis! Men, ingen svarar där...
 
De gånger jag har råkat ut för att man haft handbagage i bagageutrymmet, lite olika mindre flygplan eller överfulla, så har man fått lämna ifrån sig handbagage vid flygplansdörren

Dvs räkna inte med att i förväg säga att du vill inte ha ditt handbagage i kabinen , för då är det incheckat bagage du har.

Isyxorna kommer heller knappast till flygplansdörren, utan du kommer redan i säkerhetskontrollen att få vända om. Räkna inte med att de som jobbar där har tid eller möjlighet att ta hand om ditt bagage, det får du göra.

Lycka till
 
Det var därför jag skrev "Frågan är bara när det beslutas - före eller efter säkerhetskontrollen...". Missade du det?

Nej. Det spelar nog ingen roll. De brukar säga att man får gå tillbaka om man vill checka in det som inte funkar i säkerhetskontrollen eller så tar de det i beslag. Så har det alltid funkat när jag flugit.
 
Har flugit en hel del med Ryan Air genom åren (nu var det nog 2 år sedan sist dock) och min erfarenhet är att de ofta är rätt nogranna med att begränsa handbagets storlek redan vid incheckning. Måste man checka redan i det skedet räknas det som vanligt bagage och man måste betala för sig.

Är ju iofs inte 100% men ganska säker på att de endast flyttar in något gratis åt dig om du gått igenom alla kontroller och sedan tar ditt handbagage i sista sekunden när de märker att det inte kommer få plats på planet.

Har i alla fall sett folk behöva betala 400 kronor för att checka in ett handbagage som inte var särskilt stort men precis inte fick plats i deras metallställning för att mäta. (Det kostar såklart mycket mer att checka in på plats än att förboka detta.)

Isyxor kommer ju fastna i säkerhetskontrollen och då blir man tvunge att gå tillbaks och checka in dem, vilket inte längre räknas som handbagage.

OM det mot förmodan skulle funka vill jag väldigt gärna höra det, för det vore ett väldans praktiskt sätt att spara pengar när man reser med dem.
 
Själv har jag lyckats flyga med SAS och få med mig ca 10 isskruvar samt ett par yxor i handbagage. Kan dock tilläggas att det var innan 2001.....
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...