Material i t-shirt/skjorta vid varmt väderlag

Hade för mig att jag läste om tropikerhjälmens funktion, att den blöttes ned för att det kylde ned.

Hittar inte så mycket om det, på wikipedia så står det "They can also be soaked in water to keep the wearer's head cool in hot weather,"

Men det låter mer som en bonusfunktion än en tänkt funktion. Vet inte om det är där jag läste om det från början heller, om det var här på utsidan eller något annat ställe.
 
Hade för mig att jag läste om tropikerhjälmens funktion, att den blöttes ned för att det kylde ned.

Hittar inte så mycket om det, på wikipedia så står det "They can also be soaked in water to keep the wearer's head cool in hot weather,"

Men det låter mer som en bonusfunktion än en tänkt funktion. Vet inte om det är där jag läste om det från början heller, om det var här på utsidan eller något annat ställe.

det där är ju en fungerande metod som många använder då man paddlar kajak. Ner med kepsen/hatten i vattnet och sen upp på huvudet. Kyler ner bra. Jag har då doppat kepsen i havet ovanligt mycket i sommar!
 
Har man hår är det rätt effektivt att blöta det också. Gjorde inte annat under värmeböljan. Så fort det var halvtorrt var det huvet under kran igen.
 
Ja det råder ingen tvekan om att bomull kyler bäst. Jag ägnade min sista semestervecka åt att bygga staket i värmen och växlade mellan syntet och bomull de första dagarna, men resten av veckan var det bomulls-T-shirten som gällde.
 
Jag upplever att alla "funktionsplagg" typ löpartröjor/jackor av diverse sportmärken börjar lukta riktigt unket, väldigt väldigt fort.
 
Ingen har nämnt linne skjortor/tröjor.
Då linne har hög vattenuppsugningsförmåga, varför det brukar användas till kökshanddukar, så borde väl ändå det ge bästa nedkylningseffekten eller?
 
Problemet (i det här fallet) är att ull och syntet transporterar bort svetten från huden innan avdunstningen, För att effektivaste kylningen ska ske ska vätskan dunsta när den är i kontakt med huden och då får man leva med att man är våt (i bomull). .
Värmen måste väl tas från kroppen oavsett var avdunstningen sker? Kostar det inte energi att transportera bort fukten också?

Jag läste också nyligen att blöt bomull innebär en risk eftersom kroppen kan tolka det som att avdunstningen inte går som planerat och börjar jobba med att dra ner på ämnesomsättningen för att inte bli överhettad. Vet inte om det stämmer.

Ingen har nämnt bambu heller, jag har inte provat så mycket själv, men det sägs ska vara bra. Lyocell lär också vara bra. Viskos gillar jag.
 
Linne är dessutom ganska slitstarkt.

Jag har ett par tre skjortor i linne/bomull som jag är nöjd med. Ren bomull är lite mjukare.

Thure
 
Värmen måste väl tas från kroppen oavsett var avdunstningen sker? Kostar det inte energi att transportera bort fukten också?

Jag läste också nyligen att blöt bomull innebär en risk eftersom kroppen kan tolka det som att avdunstningen inte går som planerat och börjar jobba med att dra ner på ämnesomsättningen för att inte bli överhettad. Vet inte om det stämmer.

Ingen har nämnt bambu heller, jag har inte provat så mycket själv, men det sägs ska vara bra. Lyocell lär också vara bra. Viskos gillar jag.

Energin som åtgår vid avdunstningen kommer att tas direkt från den närmaste omgivningen där avdunstningen sker, alternativt från strålningsenergi, vanligen från solen. För att kroppen ska kylas effektivt behöver det finnas god värmeledningsförmåga mellan stället förångningen sker och kroppen vilket det gör om fukten ligger på huden, men inte om den transporterats bort från huden. Alla de här tygerna kan stoppa solstrålningen och de behöver inte vara våta för det. Men för att få den effektivaste kylningen pga avdunstning behöver man alltså ha god värmeledningsförmåga mellan huden och avdunstningen vilket bomull ger.

Jag har inte hört förut att bomull ska kunna "lura" kroppen och har inte tillräckligt med kunskaper på det området för att säga något om det, men det kanske det finns andra som har.

Linne är ju ganska skönt när det är varmt, men jag har egentligen ingen närmare koll på dess fukttransporterande egenskaper, det vore intressant att höra om någon annan har det. Bambu/viskos ska ju vara mer som ylle/syntet avseende fukttransport.
 
linne är lite som kevlar eller siden i upplevelse mot hud - ganska kompakt fiber vilket gör att den leder värme genom tyget bättre och känns kyligare mot hud än tyg på bomullsfiber.

(alla som har haft ofodrade kevlarhandskar i kyla tex. när man hanterar skärande saker som glas eller plåt - vet att det är kallt så ini sjuttsingen, som om det vore en metallbrynja)

som redan nämnt så kan helsyntet snabbt kännas ofräsh och en underställ som man kanske svettas i när man sover i tält, efter redan inom några dagar lukta som uteliggare som inte sett en tvål på veckor...

naturfiber verkar hålla detta på stången betydligt längre utan någon kemihjälp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
salvion Köpråd: Funktions/material T-shirt? Kläder 25
freonet Sockor, avgöra material? Kläder 5
thomas.vastervik Tvättips! (ull mfl material) Kläder 25
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
UnderEnTarp Nytt material med silvernanotrådar! Kläder 8
ödemark Hydrofil-material Kläder 3
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
amdb85 material för kavaj/jacka? Kläder 2
johfo Skaljacka och material - mer skidstuk än klättring och inte så "avskalad"? Kläder 14
Henke stj Material med dun. Kläder 1
sajberjohan Naturligt material Kläder 7
HansErik Nybörjarfråga om material Kläder 9
Nordstjärnan Förväntningar på andas material? Kläder 23
Balaclava och underkläder material Kläder 7
Räv Rävsson Material mot fotsvett? Kläder 2
Jonas.O Stretch material Kläder 4
bigfish Gore-Tex vs andra material? Kläder 7
Xander Windstopper, ett onödigt material? Kläder 15
ayn Lite åsikter om Schoeller-material? Kläder 5
amle Skaljacka - vilket material? Kläder 7
katlet0907 Andningsförmågan hos olika material Kläder 14
JuanMP T-shirt, skjorta för vandringen? Kläder 2
Burnis Merino t-shirt Kläder 39
Burnis Merino ylle t-shirt Kläder 27
splashmore Long-sleeve T-shirt i merino? Kläder 14
LarsMagnus Icebreaker t-shirt Kläder 2
andy69 Lundhags Bamboo L/S Shirt...? Kläder 0
Joakim Ambrosson ITAB Action T-shirt Kläder 11
Nosferatu T-shirt som inte nopprar Kläder 7
Strmbrg Tips: Crafts T-shirt! Kläder 18
Strykarräven T-shirt att svettas i Kläder 13
oskarg t-shirt för svettiga aktiviteter Kläder 7
Person93 Funktionell skjorta Kläder 18
mooolan Vandring: Linne + tshirt +/- skjorta = idiotiskt? Kläder 18
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
SvenssonJr Skjorta till vandring Kläder 32
TheDude Söker en bra skjorta till vandring bl a... Kläder 32
action2 Skjorta Traveller Kläder 1
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
Maskros444 Sval och myggtät skjorta? Kläder 1
Nanobell Snabbtorkande skjorta? Kläder 7
henan Fjällrävens skjorta "Protector"? Kläder 0
Vindtät skjorta? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.