Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema

Om nån av de nuvarande modellerna av kök smälter blr jag imponerad av effekten, de är ju helt gjorda i metall. Jag tror att köket som smälte var nån äldre modell med plastdelar.

De hade ju i alla fall förut nån lite större modell av kök med blåa detaljer, själva brännaren var väl 6-7 cm i diameter.
 
Man kan ju klanta sig med o-ringen runt ventilspindeln.

Men sen är det ju helt klart så att man inte kan jämföra biltemas produkter med varandra kvalitetsmässigt. Lika gärna som att man inte kan göra det mellan olika butikskedjor. Eftersom det inte är biltema själva som tillverkar eller ens kobtrollerar varorna blir ju såna jämförelser meningslösa.
Värre är väl det faktum att man inte kan vara säker på jämn kvalitet ens när det gäller samma produkt.
Inget säger ju att tillverkaren inte byter underleverantör för o-ringar mitt under tillverkningsserien liksom.
Man får kolla sitt kök noga helt enkelt, och också komma ihåg:
Lämna inte köket utan uppsikt!
 
Det var någon på detta forum som för några veckor sedan tipsade om ett Primus-kök för 195 kr. Jag köpte ett och för det priset är jag väldigt nöjd.

Länk till Kvibergs som säljer köket:
http://www.kvibergsoverskott.se/web...age=flypage.tpl&product_id=417&category_id=10

Det motsvarar följande:
http://www.ebay.com/itm/PRIMUS-gas-...TECHNOTRAIL-kit-trek-kettle-NEW-/321593328975
Jag har fått ut ett Soldatkök 09 från försvaret. Brännaren på bilden ser inte ut som den. Till soldatköket finns ingen stekpanna. Det där ser alltså ut som en kopia. Är det ens Optimus/Primus?¨

Så är ser soldatköket med tillbehör ut:
http://aranceles.org/images/2011-04/89777.jpg

Soldatkk09K.jpg
 
Jag har också ett soldatkök 09 från försvaret. Försvarets gasbrännare är väl optimus crux lite. Jag är inte jätte imponerad av kvaliteten på den brännaren. Svår att ställa in på lågfart men framförallt glapp i vredet så den ändrar inställningen när man släpper vredet. Mitt kök är ganska ok men en kamrats brännare är helt hopplös. Så jämnheten i kvaliteten är ganska dålig även på de dyrare "kvalitetsköken". Jag har även ett kök från biltema ( den billigare av de nya köken) kvaliteten mellan cruxen och Biltemas upplever jag som ganska likvärdig. Men hur länge biltemabrännaren håller är får framtiden utvisa, om oringen tar slut i biltema köket så är det kanske bara att kassera. Till cruxen kanske det finns reservdelar.
Köket de säljer på kvibergs har väl inte mycket gemensamt med soldatköket det skulle inte förvåna mig om det är bättre kvalitet på primusen från kvibergs än på cruxen i soldatköket. Det är ju inte alltid de som är bäst som vinner en upphandling utan de som är tillräckligt bra och dessutom billigast.

Kanske bör man satsa på den som kom tvåa i upphandlingen, tillräckligt bra för att vara med till "final" men inte tillräckligt billig för att vinna upphandlingen
 
Kassera köket för att en O-ring har gett upp ??? - köp en ny O-ring snarare om köket fungerar bra i övrigt!!

O-ring är en förslitningsvara - speciellt om det gnids mot torra flaskanslutningar hela tiden gång på gång, en anings vaselin, cerat, hudsalva, olja, matfett eller något annat oljigt då och då på O-ringen eller kanten på anslutningsgängan på flaskan innan det skruvas in skulle förlänga livet på O-ringen avsevärt.
 
Jag har också ett soldatkök 09 från försvaret. Försvarets gasbrännare är väl optimus crux lite. ... Kanske bör man satsa på den som kom tvåa i upphandlingen, tillräckligt bra för att vara med till "final" men inte tillräckligt billig för att vinna upphandlingen
Kan det vara så enkelt som att Primus hann göra en laddning kit (kompletta med tre kronor-märkning) - men sedan inte fick dom accepterade av FMV? Och då dumpade alltihop hos (rätt stora) Kvibergs Överskott istället? Vild gissning, visst - men mer udda saker än så har dykt upp hos Kviberg. Vad sägs om en 10-liters 'jeepdunk' med texten VIN i stora bokstäver inpressat i plåten på sidan - och med dricksvattenpipen, inte bränslepipen? Jag köpte den hos Kviberg... En given höjdare på Midsommarfesten... ;-)
 
Kassera köket för att en oring gett upp...
Det är ju standarddelar och måste inte köpas specifikt till det.

Tips att ha i ryggsäckens rep kit, vulktejp! Man kan fixa lite allt möjligt med det samt att tillverka oringar
 
Nej att slänga köket för en oring är kanske lite drastiskt men om man ser till priset på köket så är det inte hela världen. Jag har inte tittat så noga men jag är inte säker på att det är en vanlig standard-oring, jag tyckte att det såg ut som om den hade någon "profil" men som sagt jag har inte tittat så noga. Gällande kvibergsköket så tror jag att det handlar om marknadsföring och inget annat. Att någon tillverkare skulle börja tillverka en stor laddning kök innan de vunnit upphandlingen och sedan tvingas sälja dem till högstbjudande är nog föga troligt.

När det gäller köken på kvibergs så är det ju lätt att kolla om man har ett i sin hand. Om de har ett M-nummer så kan det passa men om de saknar M-nummer så har de aldrig varit, eller tänkta att vara i "kronans tjänst"
 
Köpte ett av köken från kvibergs överskott, tyckte kvaliteten och passformen lämnade mycket att önska. Har ett "gammalt" spindelnät från biltema som absolut får förtur när jag skall ut, betydligt bättre känsla.

Jag kan heller inte hitta något "m-nummer". Bör det finnas på brännaren eller kokkärlen?
 
Både brännaren och kastrullerna har M-nummer på försvarets kök.

Nu blir ju inte kvibergsköken varken bättre eller sämre om de har ett M-nummer. M-numret betyder inte att något är av bra kvalité det är en förrådsbeteckning.
 
Både brännaren och kastrullerna har M-nummer på försvarets kök.



Nu blir ju inte kvibergsköken varken bättre eller sämre om de har ett M-nummer. M-numret betyder inte att något är av bra kvalité det är en förrådsbeteckning.


Det finns inte på köket från kviberg iaf. Nej, trodde inte kvalitén skulle vara bättre, men kanske skulle köket plötsligt bli tyngre med ett nummer, försvarets prylar är väl aldrig lätta. :)
 
Det kan ju vara så att försvaret köp en jävla hög för utvärdering också och då värnplikten försvann så blev det över.
Sen köps det ju in material som inte blir nummrat också , sån material finns ju inte i logistiksystemet och kan ju inte beställas internt är ju skillnaden.

Sen köper ju folk egna grejer också , det får dom ju men i händelse av zoombiattack,ofred,naturkatastrof eller utomjordingsockupation kan så kan dom bara beställa m nummrat eller NSN numrat (nato länder)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15
Liten test av ETAPacklite och Optimus Crux Kök och brännare 7
Bollvik Optimus Crux Kök och brännare 6
Hobbe 1 optimus crux Kök och brännare 10
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.