Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema

Hej

Letar lätt smidigt gaskök för 1-2 pers.

Har hittat Optimus Crux med Terra Weekend för 695 sek.

Dock ser jag att Biltema har "motsvarande" för typ halva priset dvs 310 kr. Brännare 159 sek samt kokkärl 149 sek.

Duger biltema eller ska man satsa på Optimus. Jag vill att det ska funka givetvis men samtidigt vill jag inte lägga mer pengar än nödvändigt.

Fler tips mottages. Ska användas till MTB turer och vandring.
 
Ska det bara funka - biltema

Vill du ha ett kök med litet mer status och som har litet bättre ytfinnish och bättre kvalitet (troligen) - optimus.

Stör du dig på "billiga" saker?
 
Jag blir lite osäker på vilket kök och kokkärl du tänker på, eftersom inget av priserna du anger stämmer med vad jag får upp på Biltemas sida just nu. Men´är det någon av Fire Maple-modellerna, så är det ett bra köp - läs denna tråd.
Observera dock,att den smala kastrullen inte är optimal på de bredstrålande brännarmodellerna -för att ta vara på deras uppenbara fördelar, välj det breda/låga kastrullsetet (alternativt någon av Trangiagrytona - faktiskt det i särklass lättaste valet, om man använder tamojen från Minitrangian.
 
Är det verkligen bättre kvalitet på märkesköken? min erfarenhet är att billigast funkat bäst. Allt produceras väl i samma fabriker och ser nästan likadana ut ändå?
 
Är det verkligen bättre kvalitet på märkesköken? min erfarenhet är att billigast funkat bäst. Allt produceras väl i samma fabriker och ser nästan likadana ut ändå?
Glöm det! Ta Soto som exempel. De tillverkas i Japan. Detaljstuderar man ett Sotokök så ser man att detaljarbetet är helt perfekt. De kök som du önskar ska vara lika bra men som kostar en bråkdel av ett Soto och är tillverkade av barnslavar i en sketen fabrik i Kina är inte i närheten av den detaljfinishen.
 
Hejsan.
Vill du matcha din mtb som du köpt på feltema så... ;)
Ett par hundralappar hit eller dit....
Vart går gränsen mellan ekonomisk, snål och dumsnål..?
Det är upp till varje individ att göra sina val och prioteringar.
Huvudsaken är att man trivs med sina val.
(Själv föredrar jag kök från MSR)
Ha en trevlig upplevelse där ute. :)
Mvh
 
Ni som avfärdar Biltemaköken - gör ni det för att ni testat (eller åtminstone sett dem IRL)? TS vill nog ha råd i det konkreta fallet, inte principiella resonemang om att köpa dyrt eller billigt.
Kilsbergarn har i alla fall köpt och kokat vatten på köket - se tråden jag länkat till.

Av familjens tre Fire Maple-kök är två köpta på den tiden de huvudsakligen såldes under andra namn av diverse lågpriskedjor (även som GoSystems, Karrimor, tjeckiska Pinguin m fl). De ser helt identiska ut, är lika välgjorda i detaljer (sammansättningar, ytfinish, precision hos rörliga delar etc) ,och har har funkat precis lika bra, som det tredje, köpt efter att Ultralight Outoor Gear börjat sälja dem under FM:s eget namn. Samt utnämna den markstående versionen till sitt "top pick", med omdömet "very well crafted".

Alla tre köken har nu ett antal år av rätt intensiv hantering (inkl. av slarviga tonåringar) bakom sig; inget har någonsin krånglat.

Vad jag har emot FM Hornet, som Biltema verkar sälja, är inte kvaliteten, utan det smalstrålande brännarhuvudet. OK om man bara kokar soppa/gryta eller vatten till frystorkat, men sämre, om man vill "laga mat" lite mer på riktigt, eftersom den lättare bränner vid i en så koncentrerad "hot spot". Å andra sidan passar det lilla köket bättre ihop med det smala kastrullsetet, än den bredstrålande varianten.

Så om Hornet/Biltema ä ett bra köp för just dig, beror mer på vad för sorts matlagning du tänker syssla med, än om det står "Biltema" på FM-köket.
 
Tack för svaren. Jag är som vissa påtalat intresserad av de konkreta förslagen.

Att billigt vs dyrt kan vara en intressant diskussion kan jag förstå men i detta fallet är det inte den typen av diskussion jag söker. Och nej min cykel är inte från Biltema det är en betydligt dyrare cykel.

Om man vill kunna laga lite mer "mat" på köket vilket skulle ni rekommendera då? Trangia 27?

Blir ju en avvägning mellan lätt och användbart det förstår jag.

Jag är ny inom detta så jag ska främst ha det med mtb:n men kan bli vandring med sambon också. Som ni säkert förstår vill jag inte lägga en förmögenhet eftersom jag inte vet om det är min "grej". Handlar inte om att jag inte har råd utan om att jag vill vara konstnadsmedveten och satsa på rimlig kvalitet till rimliga pengar.
 
Optimus har väldigt bra kvalitet tycker jag och det går inte att likställa med billiga kök från DX.com Biltema etc.
Primus, MSR, med flera är också fina.

Men även mitt no-name från Kina (dx.com) fungerar helt ok. Kostade ca 70 sek inkl. frakt och är toppmonterat med piezo-tändare. Det köket känns ungefär i kvalitet som Biltemas motsvarande.
Optimus Vega som jag har som mitt "riktiga" kök kostar ju runt tusenlappen, så allt är vad man ska ha det till och hur mycket man prioriterar byggkvalitet. Men att de skulle vara likvärdiga stämmer inte.

Optimus Vega fungerar året om och är både lätt och stabilt med bra byggkvalitet. Inga problem att använda större kastruller och stekpanna på det köket. Jag har Trangia grytor och kör de på Vega ifall det skall kockas mer än för en/två personer.
 
Jag tycker att du ska ha två kök. Ett litet toppmonterat med minsta möjliga kastrull för MTB turerna och ett lite rejälare när ni ska vandra. Trangia 27 med gasbrännare är lite tyngre och större men är riktigt fint att laga mat på och passar perfekt för två personer. Snåla inte. Sådana här saker kommer du att ha nytta av i många många år framöver.
 
Trangia är synnerligen duglig för riktig matlagning - om du använde dess passande gasbrännare!

Stadigheten är det ena, 'inbyggda vindskyddet' är den andra och gasbrännarens suveräna reglerområde är det tredje som gör den riktigt duglig för mer avancerad matlagning än just att värma vatten.

Trangia är 27 är för till 1 person till 2 (små-ätare) men skall man laga mat för två storvuxna så kommer den vara för liten.

Skall man ut på en längre färd och det kan ta ett tag innan man når civilisationen igen så skadar det inte att ha med sig en lite toppmonterad brännare tillsammans med tex. Trangiaköket eller annan huvudkök om det skulle vara något som strular - och ibland är det inte så dumt att ha mer än en låga vid mer seriös matlagning

När det gäller toppmonterade kök så skall man inte glömma bort vindskyddet - det är inte alltid vindstilla när man skall laga mat och med öppna brännare som de flesta toppmonterade hattbrännare så behövs det inte mycket vind förrän mycket av värmen skall försvinna ut i luften istället för det man tänkte värma.

Koppbrännare och duchmunstycksbrännare (sistnämda hittas i kök avsedda för kylflänsade grytor) tål lite mer blåst eftersom de är modell 'svets' som blåser mot grytbotten men har ofta lägre verkningsgrad på bränslet (mätt på planbottnad gryta).

Tänk på att kök med brännare med liten diameter och av svetsmodell (dusch-brännare...) inte är lämpliga att värma stekpanna med då det bara blir en liten, mycket het fläck, resten kallt - skall man steka så bör man ha en ganska vid, mjukare brinnande brännare alternativt tjockbottnad (tung) stekpanna.

Skall man bara värma vatten till torrfodret så skulle jag nog titta på liknande primus etasolo (fins inte längre och efterföljarna kan jag inte namnet på), jet-boil etc. renodlade vattenvärmare.

En sak att tänka på - kök med värmeväxlare på grytan skall _inte_ användas inne i tält eller att man är i dess avgasplym tillsammans med matoset utomhus (och speciellt inte om du är på hög höjd då även mycket små mängder inandad CO kan vara förödande på en redan hårt stressad andningssystem), vilket kan bli ett problem om det är en större grupp som lagar mat samtidigt - avgaserna innehåller mycket CO för att lågan kyls av kylflänsarna innan den har brunnit färdigt (speciellt om man drar på för att det skall gå fort) och därmed har hög kolmonoxidhalt i avgaserna.

Kök som Trangia med gas och planbottnad gryta kan man till nöds köra i tält med lugn låga och välventilerat tält om det inte går att vara utanför, men så icke med kylflänsade köksgrytor - ja, om man är rädd om sig själv.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15
Liten test av ETAPacklite och Optimus Crux Kök och brännare 7
Bollvik Optimus Crux Kök och brännare 6
Hobbe 1 optimus crux Kök och brännare 10
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.