Stort köksintresse - Välj ditt favoritkök

Har någon av er handlat något på Ebay någongång..?
Typ följande:
http://www.ebay.com/itm/Mini-Pump-a...223?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item41894c681f

Är detta "eftermarknadsprodukter"...?

Har också sett diverse småpryttlar, munstycke, service-detaljer, utbytes detaljer i mässing etc. ofta från Sydkorea, Japan eller Taiwan...Har någon handlat där? Erfarenheter?

Pumpen + bränslelock ankom häromdagen (från Ebay, länken ovan). Utgår från att det är eftermarknadsprodukter. Pumpen har jag inget att anmärka på (Minipumpen, den raka). Bränslelocket (det längst till höger) kan man se inte håller samma höga finish som Optimus original, men det har kanske ingen praktisk betydelse...och syns bara om man granskar dem noga.

Vidare har jag vid ett tidigare tillfälle beställt en skärm till en Optimus 1200 lykta från Sydkorea. Inget att anmärka på. I mässing och passar fint.

Har också beställt service-kit, glas och strumpor till aktuell lampa. Detta var från Polen eller Tyskland...
 

Bilagor

  • pumplock.jpg
    pumplock.jpg
    123.6 KB · Visningar: 1,846
  • Pump plus lock.jpg
    Pump plus lock.jpg
    79.9 KB · Visningar: 1,825
Emil,
din nya pump ser mer ut att vara en rak MIDI-pump... Min MINI är minst 15mm kortare än min MIDI. Här har du en bild med en av vardera Optimus original MINI- och MIDI-pump:
PICT7544-72dpi.jpg
 
Emil,
din nya pump ser mer ut att vara en rak MIDI-pump... Min MINI är minst 15mm kortare än min MIDI. Här har du en bild med en av vardera Optimus original MINI- och MIDI-pump:

Ja, du har ju rätt där!
Jobbade en gång som CNC-operatör under 9 år. Synd att man inte gör det längre, kunde gjort många pumpar och andra kökrelaterade grejor...
 
Jag hade ju en tanke om att bygga ihop en Optimus (Ranger) 10r. Jag skaffade delarna som behövdes och monterade ihop. Tyvärr läckte bränsletanken i en skarv och i tillägg så blir bränsletanken farligt varm (Optimus 10r har normalt inte någon värmesköld).

Odd H skicka mig en värmesköld till ett 8r kök (Tack Odd!). Denna polerades blank för att reflektera bort värme och anpassades till att passa 10r. Det är riktigt trångt jämfört med 8r. Jag böjde ut brännaren lite för att ge 3-4 mm större avstånd till bränsletanken. Vingarna/armarna på värmeskölden fick klippas av och en poppnit säkerställer att armarna fixeras i den lilla fördjupningen i centrum på kortsidan av bränsletanken. Det är nu en liten luftspalt på ca 3-4 millimeter mellan tank och sköld som bara vidrör bränsletanken via poppnitarna och ”vilopunkten” på muttern som fäster bränsleledningen till bränsletanken. Läckan i skarven på bränsletanken hårdlöddes.

Det blev bra, så som jag tänkt mig, men tyvärr blir bränsletanken fortfarande alldeles för varm… Något långsammare uppvärmning men efter 4-5 minuter så är den så het at man bränner sig på den…Så tyvärr räckte det inte med värmeskölden.

Jag har under resans gång kommit över ett 10r Ranger kök i originalutförande. Denna har ju en svart ståltank, utan värmesköld och denna blir inte lika varm faktist. Varm blir den men något mer akseptabelt.
Ni som har 199:an, där sitter brännarhuvudet lite högre upp va? Jag undrar om det kanske är mindre lämpligt med en bränsletank i mässing till ett 10r Ranger kök…och att värmen i det mer kompakta/lägre brännarhuvudet lättare överförs till bränsletanken via bränsleledningen…(?)
 

Bilagor

  • 10r_1.jpg
    10r_1.jpg
    39.8 KB · Visningar: 1,810
  • 10r_2.jpg
    10r_2.jpg
    78.4 KB · Visningar: 1,883
1. SVEA eller MSR Pocketrocket

2. MSR Pocketrocket eller Trangia med gastillsats

3. 111 eller MSR XGK

4. se 3

5. Vikt som PR effekt som XGK, bränslesnålt och stabilt som Jägarkök/Trangia, vindskydd som inte fyller och väger
 
Snyggt Emil!
Det där borde ha fungerat bra. Luftspalten är det bästa du kan göra för att isolera bra och nu borde temperaturstegringen i din mässingstank mer ha liknat originalets ståltank. Nästa steg får väl bli att försöka hitta en ståltank...

[Det var ett rent nöje att kunna bidra till experimentet...]
 
1. Trangia Mini
ImageUploadedByTapatalk1434491512.905096.jpg

2. Standard 1.A.
ImageUploadedByTapatalk1434491556.140820.jpg

3. Termos.

4. Nu börjar det intressanta. Ett Trangia med Optimus trangiaadapter monterad på en Primus Omnifuel med Berniedawgs Omnidawg. Fyra tillverkare i ett kök.
ImageUploadedByTapatalk1434491653.431357.jpg

EDIT: Jag kan ju visa hur det hela ser ut ihoppackat också. Jag har kört Primus metod med plastbytta istället för liten kastrull och pajform som lock. plastbunkens lock ersätter spännremmen då den håller allt förutom det nedre vindskyddet på plats. Locket gick sönder nu precis, men funkar fortfarande.

Vikt för sommarversionen är på strax under 750 g. Jag hade planer på att använda Minins tamoj i det stora (-30 g), men den klarade inte en full 1,75 literskastrull.
ImageUploadedByTapatalk1434491949.162296.jpg
ImageUploadedByTapatalk1434491965.063236.jpg
 
1. Vilket kök använder du på sommardagsturen?
Om möjligt muurikka och öppen eld
18697171419_55f2cc1337.jpg


Annars titanium kastruller från Snow Peak med MSR Pocket Rocket om det skall bara vara lätt och värma vatten
8158279074_ed23067fdd.jpg


2. Vilket kök använder du på sommarFLERdagarsturen?
MSR Pocket Rocket med Snow Peak kastruller

3. Vilket kök använder du på vinterdagsturen?
Primus MFS dock ej helt kompis med det

4. Vilket kök använder du på vinterflerdagsturen?
Primus MFS

5. Vilket kök är ditt drömkök och varför?
Trangia standard med gas som jag använder vid paddling gillar jag. Enkelt, aldrig problem och fungerar dock ej tyst...
 
1. Vilket kök använder du på sommardagsturen?
Buret - Trangia med gasbrännare, 27:an eller 25:an . Om jag är ensam kan det bli Optimus Crux med Trangia 27-kärl med folievindskydd och pajformslock
Om jag slipper bära - Eventuellt byts brännaren mot en bensineldad Optimus Explorer med Trangiaadapter
Köksvalet styrs till stor del av vilken typ av matlagning det gäller.


2. Vilket kök använder du på sommarflerdagarsturen?
Buret - Trangia med gasbrännare, 27:an eller 25:an . Om jag är ensam kan det bli Optimus Crux med Trangia 27-kärl med folievindskydd och pajformslock
Om jag slipper bära - Eventuellt byts brännaren mot en bensineldad Optimus Explorer med Trangiaadapter
Köksvalet styrs till stor del av vilken typ av matlagning det gäller. Vill man ha värme i tältet och för att torka kläder/skor?


3. Vilket kök använder du på vinterdagsturen?
Buret - Trangia med en bensineldad Optimus Explorer med Trangiaadapter. Om det inte är så kallt kan det bli en gasbrännare
Om jag slipper bära - Ett Radius fotogenkök modifierat för vinterbruk
Köksvalet styrs till stor del av vilken typ av matlagning det gäller och utrymmet i packningen.


4. Vilket kök använder du på vinterflerdagsturen?
Buret - Bär aldrig på flerdagstur under vinter
Pulka/Hundsläde - Radius fotogenkök modifierat för vinterbruk. En enhet så det är lätt att flytta efter förvärmning. Minimal risk för bränslespill. Ofta en spritbrännare som reserv.
Om det är behov av att smälta storta mängder snö så följer ett extra kök med. Optimus Explorer, Radius 43, Optimus 111 eller Radius 39. Eventuellt en vattenkokare för hundspann dvs en jättespritbrännare gjord av en stor plåthink och Trangias 4,5l lägerkittel efter ide av Sven Engholm

Köket används alltid för att få värme i tältet och för att torka kläder/skor.


5. Vilket kök är ditt drömkök och varför?
Ett lätt kök för flytande bränsle där man kan reglera lågan minst lika bra som på en gasolbrännare. Det viktigaste är låg lägsta effekt, men det är bra med hög högsta effekt vid snösmältning.
 

Bilagor

  • DSC_0030.jpg
    DSC_0030.jpg
    49.2 KB · Visningar: 990
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.