Metanol/Rödsprit?

Hej alla!

Prylguiden från Utemagasinet ramlade in i brevlådan igår. Intressant läsning förstås, men en notis om bränsle på sidan 71 fångade min nyfikenhet:

Om man blandar metanol och rödsprit så sotar det mindre, men ger inte samma värme.
Är det någon som gjort så? Blandat? Hur är i så fall erferenheten?

Kan nämna att som modellflygare är jag tämligen van vid metanol och dess risker och förtjänster.

Innan jag gick över till gas använde jag enbart metanol.
Det sotar inte alls och eftersom jag då var modellflygare hade jag alltid metanol till hands.
 
Fortfarande kvar i spritträsket.

Använder metanol under barmarksperioden och det är den blandningen som kallas "Tenol" som jag föredrar då den inte sotar.
 
Finns färdigblandat under namnet Tenol =)

Innan jag gick över till gaskök använde jag Tenol. Skillnaden mellan gamla T-Röd och Tenol vad gäller sotning är som natt och dag. Ibland har jag tyckt att det varit svårt att hitta Tenol i Lund nuförtiden (har använt det som kompletterande bränsle på vinterturer).
 
Tenol

är relativt dyrt. Fotogen eller gasol med hattbrännare låter inte speciellt mycket. Gasol bekvämare i och med att förvärmning inte behövs.

Thure
 
Låt nu spritfolket leva i fred och harmoni.
Trådar om spritbränsle slutar av någon anledning alltid i ett heligt korståg där de stackars outvecklade vildarna ska omvändas till användare av ett mer upplyst och gudfruktigt bränsle ;)
 
Miljön

skulle kunna vinna på spritbränsle men lägre energiinnehåll gör att bränslet är mindre drygt.

Thure
 
Tungbärarna skall ju ha sitt bränsle.:)
Nja - med tanke på att minsta gaspatronen väger 200 g brutto, borde ju spriten vara gramjagarens bränsle, så länge turen är kort nog att "klara" sig på mindre än 200 g sprit (minus då några gram för lilla plastflaskan). I min gamla Trangia räckte den spritmängden lugnt till ca 12-15 halvlitersuppkok - dvs upp till 4-5 dagar, och med marginal på en veckohelgsutflykt :).
Att sedan gasen vinner på hanterbarhet är en annan sak.
 
jag använder mig oftast av t-röd och en skvätt vatten när jag inte använder gasol. tycker båda alternativen funkar bra!
 
Tenol kan man köpa på 4 lit. dunk för ett literpris oftast under 50 kr. En sådan dunk räcker mer än ett år! Kolla på närmaste mack.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...