Vintergas

Eller använda sig av tysk diesel här i svedala när det är riktigt svinkallt - det finns mången dieselbilar som stannat kort efter avfarten från färjan och betala stora pengar till verkstaden för att byta filtren - när det egentligen hade räckt att tappa ur den tyska dieseln ur tanken och ersätta med svensk vinterdiesel - värma a upp filter och motor med tillhörande rör till minst 40 - 50 grader C och sedan köra motorn så pass mycket att all tysk soppa är bortsköljd ur filtren och ersatt med svensk vinterdiesel.

Att detta sker beror på att de tyngre paraffinerna i bränslet har bara en begränsad löslighet i dieseln och lösligheten är temperaturberoende.

När det är riktigt kallt så är lösligheten för paraffinerna mindre än vad som bränslet för tillfället innehåller och mellanskillnaden fälls alltså ut som små paraffindroppar (vätskan blir dimmig)

När det väl har blivit droppar av ren paraffin så är dessa i fast form och även när det blir varmare igen så vill det inte blanda ut sig med bränslet trots att lösligheten har ökat igen av den högre temperaturen - just för att dropparna är i fast form, utan bränslet måste värmas så pass mycket att paraffinet smälter till vätska innan det kan blandas ut i bränslet igen.
 
köpte förresten en 17-623 som jag indikerade innan - trycktestade och tyvärr så verkar det vara samma gurgelvatten som i tex. primus powergas eller biltema 17-613/14

med andra ord är det inte någon extrafjutt tryckmässigt som den gamla 17-602 hade när det gällde att fungera vid lite lägre temperaturer - synd - med upp och nedvänd tub så är det inte omöjligt att hantera långa tuber som annars ger strul med för korta slangar etc. om man försöker använda den upprätt.

[smux: har lärt mig att vad som deklareras på tub och MSDS inte alls behöver stämma med det verkliga innehållet när det gäller campingasoltuberna - men i det här fallet verkar det dock stämma...]
 
Läste nånstans att ryssarnas vinterdiesel under kriget erhölls genom att faten lagrades utomhus helt enkelt. Sen var det bara att separera flytande från fast fraktion.

I så liten skala som behövs för köket borde man kunna filtrera själv med kaffefilter?
 
köpte förresten en 17-623 som jag indikerade innan - trycktestade och tyvärr så verkar det vara samma gurgelvatten som i tex. primus powergas eller biltema 17-613/14

med andra ord är det inte någon extrafjutt tryckmässigt som den gamla 17-602 hade när det gällde att fungera vid lite lägre temperaturer - synd - med upp och nedvänd tub så är det inte omöjligt att hantera långa tuber som annars ger strul med för korta slangar etc. om man försöker använda den upprätt.

[smux: har lärt mig att vad som deklareras på tub och MSDS inte alls behöver stämma med det verkliga innehållet när det gäller campingasoltuberna - men i det här fallet verkar det dock stämma...]

Synd att deklarationen var korrekt, vi var väl några stycken här på forumet som hoppas på motsatsen och att Biltema släppt en helt OK vintergas;) Tack för din analys:)
 
Som "bensinköks-nörd" har denna tråd förgyllt min kväll. Mycket intressanta vinklingar och idéer/förslag. Alltid lär man sig något nytt! Själv driver jag mitt omnifuel med miljöbensin året runt. Har labbat mycket genom åren med olika blandningar men bensinen vinner i längden och gas använder jag sparsamt. Synd som sagt att Biltema gasen efter testet inte höll måttet. Kanske någon testar Julas gas? Nu går vi mot kallare tider igen så lycka till alla där ute med era kök!

//Thomas


...sent by Tapatalk
 
Beställde en 2208 flaska i samma affär som sist och fick en idag. Flaskan är nu rödlackad istället för silver som sist men jag tänkte inte mera på det förrän jag kom hem.
På flaskan står det att det är propane och butan i den och det kallas för premium propane mix.
Serienummret på flaskan är 220885 - vill säger en siffra fel mot den sorten jag hade förut som hade 220884 där det bara var propane i.
Jag kan inte hitta den på sieverts hemsida och på flaskan står inget mera om hur mkt % det är. Det är dock en aluminium flaska och vikterna är också typ samma (750ml/405g fyllning)

Nu ska jag ändå inte in i den extremaste kylan något mera den här vintern och misstänket att den klara mitt användande men är det någon som vet om det är någon större skillnad?
 
Beställde en 2208 flaska i samma affär som sist och fick en idag. Flaskan är nu rödlackad istället för silver som sist men jag tänkte inte mera på det förrän jag kom hem.
På flaskan står det att det är propane och butan i den och det kallas för premium propane mix.
Serienummret på flaskan är 220885 - vill säger en siffra fel mot den sorten jag hade förut som hade 220884 där det bara var propane i.
Jag kan inte hitta den på sieverts hemsida och på flaskan står inget mera om hur mkt % det är. Det är dock en aluminium flaska och vikterna är också typ samma (750ml/405g fyllning)

Nu ska jag ändå inte in i den extremaste kylan något mera den här vintern och misstänket att den klara mitt användande men är det någon som vet om det är någon större skillnad?


Så svårt är det väl inte att hitta? (Google)


http://www.sievert.se/upload/File/SIEVERT-2208 premium propane mix_SE.pdf


http://www.sievert.se/default.asp?locId=2&langId=2&pageId=6&areaTypeId=1&areaId=33&subAreaId=22

http://www.sievert.se/default.asp?p...TypeId=4&locId=2&langId=2&searchString=220884


http://webshop.lundgrensjarn.se/Doc/1001/02/10010259.PDF

Jag anser att du fått fel om du beställt 220884 och fått 220885. Det är 2 olika produkter.

Per
 
Sievert 220885 verkar i sämsta fall ha en Propan/Butan mix på 60/40, dvs marginellt bättre köldegenskaper än vanliga Propan/Butan mix som du köper på Biltema, Primus Power gas etc som är kring 70/30.
Sievert 220885 känns knappast värt att betala mer för än vad en vanlig 450g gastub kostar, ca 70kr
 
Tack för svaren. Jag letade bara efter serienumret på deras hemsida och kunde inte hitta. Googlade aldrig.
I sämsta fall har jag alltså 60/40 och i bästa 50/50 blandning. Varför finns den inte på hemsidan?

Då jag hittills inte har sett denna flaska och alla jag läst om och pratat med bara har pratat om flaskan 2208 (och 2206) Har jag inte ens tänkt tanken på att det finns en annan flaska som börja med 2208. Jag sa alltså bara 2208 vid beställningen och han i affären hade inte så värst koll på de men hittade bara en flaska i sitt system som hade samma bild som den man ser på hemsidan. Få ser om jag kan byta tillbaka den, borde ju inte vara något problem. Priset har jag ingen aning om för det skulle komma en faktura hem till mig och jag undrade aldrig i affären, men nu undra man ju såklart...

Om inte annat så vill jag alltså "varna" för att man ska kolla noga vilken man köper om man inte har så bra koll.
 
Jag kollade en gång till på databladet och under punkt 9 står det att kokpunkten är kring -42°C.
220884 flaskan anges också med -42°C
Det betyder väl att den är i sin gasform ända dit ned och borde alltså klara mitt köksanvändande i t.ex. - 10°C?
Eller anges det bara kokpunkten av den beståndsdelen i flaskan som har den lägsta kokpunkten?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.