Vintergas

Då jag inte ville har ett Bensinkök längre och ändå klara mig på vintern med mitt lilla Crux gaskök letade jag för ett tag sedan efter Gas som skulle fungerar även till vintern och blev fyndig i en gammal tråd här på utsidan.
Där tipsades det om Sievert 2208 och 2206 gasflaskorna.

Jag köpte sedan en Sievert 2208 flaska (kostade 214kr i min lokala verktygs butik - behövde beställas men det tog bara 2dagar för de att få hem flaskan)

Nu när det äntligen blev lite kallare ute gjorde jag ett helt ovetenskaplig test och hade flaskan ute ett bra tag så den blev ordentligt nedkyld till -1 till 0 grader som det vart i trädgården.
Trycket i lågan vart då avsevärd bättre än trycket i lågan som jag fick till med en ny 20grader varm 100g 4season primus flaska som jag testade direkt efteråt (i 20gradiga rummet)

Som sagt, inget vetenskaplig test och jag har inte lagad mat med denna flaska än men bara denna jämförelse övertygade mig på att jag lär bli nöjd denna vinter.


Varför jag startade denna tråd? För att jag ville tipsa om Gasen att den finns då jag träffad många som likt jag inte visste om att de flaskor finns och köpt eller planera att köpa ett extra kök bara för vinterbruket.
Visst dessa flaskor är mkt höga och ska inte användas i vätskedrift vilket kan komplicera användningen lite men jag själv har hellre en stor flaska än bensin osv med mig. Dessutom verkar det finnas andra Gas sorter hos Sievert där de har liknande flaskor men i mindre storlek och eventuell kan de ju sälja 2208 gas i dessa mindre flaskor om tillräckligt mkt folk visa intresse för det.
 

Bilagor

  • DSC_0020 kopia.jpg
    DSC_0020 kopia.jpg
    52.1 KB · Visningar: 4,009
Senast ändrad:
Tack för tipset. Det blir intressant att testa i vinter. Bor man i tält känns det ju lite småläskigt med bensinkök i absiden, minst sagt... Jag har testat vanlig 4-säsongsgas med sån där "förvärmningskudde" och andra knep för att kunna köra gas i tältet. En sån där 2208-flaska kan man väl rimligtvis köra ned i snön i absiden för stabilitetens skull. Ställer man den i "fotgropen" måste man ju stabilisera flaskan på nåt sätt, rimligtvis med snö. Är det någon som kört med sån här flaska på vintertur ? Hur fungerar det i praktiken ?
 
Med tanke på priset för Sievert flaskan, är det en engångsbehållare eller är den avsedd att återfylla?
 
Jag fundera ifall jag ska bygga en enkel fot för den. Flaskan är lite smalare än en 100g flaska och är inte super stadig såklart.
Storleken i sig fungera för mig då jag mest kommer använda den när jag är ute med kajaken.

Ett annat problem är vindskyddet med kök som min crux.
Jag tänkte först försöka använda det som det är (brukar göra så med vanlig gas och har väskor eller nåt som skydd ifall det blåser.)
Annars skulle man kunna tar aluminiumplåt/följe, böjer den som en slags skål med en sida öppen,skålen uppåt och på undersidan fäst med tejp/kardborreband.

Om det inte fungera bra så ser det i alla fall mkt roligt ut med min crux och min smala esbit kastrull. :)
 
Med tanke på priset för Sievert flaskan, är det en engångsbehållare eller är den avsedd att återfylla?

Det är en engångs flaska. Flaskan är i aluminium och nog lite dyrare i sig då den ska klara det generella högre trycket.
Sedan är den ju ändå på 630g med över 400g gas i.
En vanlig 100g kosta ju också 50kr i en vanlig butik - det är de jag annars bara använder och då bli det inte så stor skillnad.
 
OK, jag såg på specen att det är ren Propan vilket innebär större tryck och kraftigare flaska. Ångtrycket för Propan är ju mycket bättre än för Butan eller Butan/Propanmix vid låga temperaturer så denna borde funka även i strängare vinterkyla. Återkom gärna med mer testresultat...kanske stoppa den i frysen innan test?
 
Jag gjorde ett liknande test på mitt Omnifuel för att kolla om det gick att köra på flytande gas, med flaskan uppochner. Det fungerar alldeles utmärkt och med rumstempererad Primus tub så var gasförbrukningen 9 gram för att koka upp en liter kallt vatten. Samma förbrukning fick jag på nästföljande test då gastuben legat i frysen (-18) en dag fast då blev koktiden den dubbla.

Så har man ett Omnifuel men vill slippa förvärmningen i tält eller dyligt så går det att använda gas även när det är riktigt kallt.

/Dennis
 
xtrem - gjorde du båda test inomhus? ska det vara ett köldtest bör det ju även eldas i kylan.

förra året kokade jag bara med 4season gas från primus och det gick ju det med men allting tog extremt lång tid, gasflaskorna behövde vara mkt full och så var jag aldrig ute i den värsta kylan heller.
 
Titanflaska

Kan inte någon starta en facebookgrupp för "gör en påfyllningsbar gasflaska i titan som man kan fylla med propan hos den lokala gashandlaren"?

Den bästa standard friluftsgas (vad jag vet) som finns i Sverige är MSR isopro. Den har isobutan+propan istället för butan + propan.

Om man inte vill klydda med att hålla tuberna varma så kan man använda de flesta kök med förvärmare och sätta tuben upp och ner. Har precis fått hem http://dx.com/p/outdoor-camping-mini-portable-gas-stove-81810?item=11 för ca 150 kr och 176 gr. Efter några korta tester upplever jag att det pulsar mindre än trangias gastillsats.
 
Kan inte någon starta en facebookgrupp för "gör en påfyllningsbar gasflaska i titan som man kan fylla med propan hos den lokala gashandlaren"?


Varför använda det svindyra materialet titan när det finns kompositer?

Flera av mina skridskobekanta som har segelbåt har bytt ut sina tunga stålflaskor för propan med bra mycket lättare av något kompositmaterial http://www.primagaz.se/produkter/gasolflaskor/pk5/

Och dom kan tillverka returflaskor av aluminium för propan http://www.primagaz.se/produkter/gasolflaskor/pa6/

/Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.