Gamla Svea, hon är säker...!

Ett gammalt Optimus Svea 123 till min lilla samling. Efter ett par, tre decenniers Törnrosasömn går det igång utan knot. Detta ska användas på mina solovandringar.

Förutom Svea-kökets pålitlighet är det lite intressant i så mått att Optimus (och numera Katadyn) fortfarande sprider myten att modellen har ett sekel på nacken. Egentligen var det så att köket introducerades av Sievert 1955 och köptes över till Optimus 1969. Modellen 123R (= med inbyggd rensnål) fick något sämre rykte än 123:an, då den inbyggda rensnålen tydligen naggade den otroliga pålitligheten i kanten. Långt fram i tiden tillverkades Svea i Sverige under Optimus hatt, men dagens nytillverkade Sveor är från Asien. Ryktet säger att Optimus gärna sätter igång tillverkningen om de får en order på minst 2000 kök på ett bräde. Tydligen ska all tillverkningsutrustning finnas kvar.

Vill man fördjupa sig ännu mer kan denna tråd rekommenderas, där en entusiast bedriver veritabelt detektivarbete:

http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/13400/tp/1/

/Mats
 

Bilagor

  • image-upload-31-746504.jpg
    image-upload-31-746504.jpg
    35.9 KB · Visningar: 2,514
Köksvägarna är slingriga och närliggande äldre modeller heter bl a Bacho 71, mitt är från 30-talet.
Set med 2 kastruller med lock och vindskydd. Jodå det ångar på.
 
Köksvägarna är slingriga och närliggande äldre modeller heter bl a Bacho 71, mitt är från 30-talet.
Set med 2 kastruller med lock och vindskydd. Jodå det ångar på.

Jo, visst är vägarna slingriga och Optimus/Katadyn har säkert gjort sitt yttersta för att kunna påstå att Svea är ett sekel gammal. Och det är ju egentligen inte jätteviktigt, men ganska intressant ur ett industri-/ekonomihistoriskt perspektiv. Jag gissar att Optimus spinner på det faktum att de köpte Primus-varumärket från Bahco 1962 och skapade PTC - Primus Trading Company. Och det är väl de generna de menar skulle göra åtminstonde den generiska kökskonstruktionen betydligt äldre än Sieverts modell från 1955 (eg. ända tillbaka till B.A. Hjorts/F. V. Svensons tillverkningar på 10- och 20-talet).

/Mats
 
I egenskap av samlare på gamla fotogen- och bensinkök så passade jag på att köpa ett svensktillverkat Optimus Svea 123R när jag upptäckte att dom slutat tillverkats i Sverige.
Köket är än så länge oanvänt men pryder sin plats bland äldre kök i min samling. Det är nu överfullt i bokhyllan med köken så jag har inför ett köpstopp såvida det inte dyker upp någon raritet till ett rimligt pris.

Edit:
Om jag fattat det hela rätt så har svensktillverkade Optimus Svea en vit förpackning medan Katadyn har en grön förpackning.

Per
 

Bilagor

  • Optimus Svea 123R  MG_1230.jpg
    Optimus Svea 123R MG_1230.jpg
    43.1 KB · Visningar: 2,454
1891

var året för det första sotfria fotogentryckköket http://www.tekniskamuseet.se/1/1924.html

Såna kök hade bl a Nansens Framexpedition.

På skidexpeditionen över Grönland däremot var det ett stort spritkök Nansens grupp delade på och de led svårt av att inte ha tillräckligt med vätska att dricka.

Thure
 
På loppis, sommarmarknader etc, 5-15kr st. Finns i sorterade storlekar från 2,5 dl till 1,5 l, tunna och lätta. Metakök 50 är ursprunget till Jägarköket som är pappan till Trangia. Metaköken är tablettkök. Tyst och ingen rök samt flamsäkert. Mer sprutt i ett SVEA eller dess föregångare.
 

Bilagor

  • IMGP0082.jpg
    IMGP0082.jpg
    75 KB · Visningar: 2,208
Visst är hon underbar =)
Ett kök utan prestationsångest. Ett kök som bara vill vara sig självt för en liten stund =)

123R (med rensnål) ska vara svårt att sjuda på. Jag upptäckte av en slump att om man vrider kranen förbi "helt öppet" (så att rensnålen vill börja komma upp), då kan man sjuda hur bra som helst. Det går att ha en osynligt liten låga.
En bieffekt av detta (åtminstone på mitt kök) är att köket verkar bli varmare. Utmärkt när man tänt köket men det inte är riktigt arbetsvarmt. Då vrider man ner så mycket det går, och köket blir snabbt varmt samtidigt som bränsleåtgången är minimal.

Jag tycker Optimus Terra Nova Weekend fungerar bra, men det är ju hårdanodiserat. Varför gillar du inte det föresten?

Jag tillverkade ett litet kärl häromdagen. En Abba fiskbulle-burk (aluminium). Bort med locket och den övre vikta kanten. En bit najtråd som handtag. Den passar under bottnen på köket.
Var litet osäker på om burken hade en sån där plastbeläggning på insidan. Insidan var en annan färg, men jag lyckades inte få fram någon lukt när jag torrkokade litet försiktigt. Kanske var det bara oxid, men jag slipade för säkerhets skull rent med stålull och fint våtslippapper.
21g väger det =)
 

Bilagor

  • 2012-10-17 22.45.46_liten.jpg
    2012-10-17 22.45.46_liten.jpg
    57.7 KB · Visningar: 1,953

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.