Wild Woodgas Camp Stove (vedkök)

Jag blev super intresserad av ett sånt här kök när min kollega berättade om sin bushbuddy. Vi har numera ersatt våra dyra lunchbuffer med att laga mat i våra "stormkök" i arbetsfordonet!

Hur som helst, snål som jag är så kollar jag alltid efter en billigare lösning. Och jag hittar den ofta i Kina. Så även denna gång --> http://www.aliexpress.com/item/New-...able-and-Compact-Cooking-Stove/708400516.html

http://www.aliexpress.com/category/200003860/outdoor-stoves.html?pvId=296-200011986

Kan passa på att tipsa om aliexpress, man kan verkligen fynda lite vad som helst där :)
 
Jag blev super intresserad av ett sånt här kök när min kollega berättade om sin bushbuddy. Vi har numera ersatt våra dyra lunchbuffer med att laga mat i våra "stormkök" i arbetsfordonet!

Hur som helst, snål som jag är så kollar jag alltid efter en billigare lösning. Och jag hittar den ofta i Kina. Så även denna gång --> http://www.aliexpress.com/item/New-...able-and-Compact-Cooking-Stove/708400516.html

Kan passa på att tipsa om aliexpress, man kan verkligen fynda lite vad som helst där :)

Kopierat rakt av...

Angående värme under så blir det riktigt varmt under. Jag har klippt till aluplåt som jag ska prova, men den är för tung för vandring. Jag har provat med ca två centimeter sand under, men värmen gick igenom och ner i torven. Jag grävde och vattnade ordentligt efteråt. Så det bör stå på okänsligt underlag. I snö måste det ställas på grenar, annars smälter snön under och köket tippar.
 
Hej!

Har funderat på ett nytt kök ett tag och hittade detta på Naturkompaniets hemsida: http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=127279

Är det någon som har erfarenhet av det eller liknande? Tycker det verkar effektivt och bra, sen gillar jag tanken på att slippa släpa bränsle, att elda det man hittar i skogen. Inser att det kan bli svårt på fjället dock.

Vad för kastrull/stekpanna skulle kunna funka till?

Jag lånade en bushbuddy när jag testade vedkök första gången.
Väldigt bra funktion, ett par torra, döda kvistar som bryts av från gran eller tall räcker gott för att koka upp 1/2liter vatten.
Tycker det var för dyrt dock, så jag har snickrat ihop ett av konservburkar och metallnät som blev i samma storlek, presterar likvärdigt och dessutom väger det bara 110 g.

Fördelen med Wild woodgas stove är ju att det går att packa ihop till ca halva höjden av mitt kök, men det är också något vidare. Det är dessutom ca 2,5 gånger tyngre, kan dock inte kalla det tungt.
 
Men inte så effektivt...

träpellets deklareras till 4.8 kWh/kg och propan deklareras till 12.9 kWh/kg

ca 7 gram gasol går åt för att koka upp 0.5 liter vatten i en trangia 27 med gasolbrännare och motsvarar då ungefär 19 gram träpellets i värmemängd och värmeverkningsgraden mot grytan är då knappt 50%.

Om man går via konvertering av veden med 70% verkningsgrad till DME (som anses realistisk vid storvolymproduktion). som stoppas på campingasoltub för att brännas i en motsvarande trangia 27 med gasolbrännare (annan munstycke i gasbrännaren förvisso) så skulle det gå åt 27 gram ved för en halv liter vatteuppkok.


Ni som har olika campingvedspisar av olika slag - hur många gram träpellets eller motsvarande torr ved behöver ni för att koka upp en halvliter vatten med så lite 'spill' och onödigt eldande före och efter som möjligt??

Frågan är kanske banal här i svedala men väldigt påtaglig i utvecklingsländerna där jakten på ved bidrar väldigt mycket till ökenspridningen och skogsskövlingen och att förbättra verkningsgraden på värmekällorna för matlagning mm. skulle få väldigt stor verkan av åtgången av ved.

Jag vet inte hur många gram ved det blir, men jag kokar upp en liter vatten med den mängd kvistar jag normalt använder till tändved för en brasa.
Det sparar definitivt ved.
 
Ved funkar bra är min erfarenhet men jag har inte erfarenhet av detta köket.

Undra vad det väger?
Första du kan testa är Ikea diskställ för 29 kr. Funkar bra och priset är ok.

Detta köket ser fint ut men du måste lyfta på grytan för ladda mer ved. Tror du klarar den fysiska ansträngningen.

Googla på vedkök på youtube så hittar du många spännde filmer. Eller Ikea woodstowe.

IKEA diskställ fungerar som vedspis, men det har inte alls samma verkan och effektivitet som vedgasspisar som Wild woodgas eller bushbuddy. Mer och torrare ved krävs till IKEA diskstället.

Det går helt fint att fylla på ved, måste du lyfta grytan är vedbitarna för stora. Kottar är dock effektivt bränsle och för att få in dem måste du lyfta på grytan, de brinner bra och glöder länge.
 
Jag köpte en Wild Woodgas Camp Stove på Naturkompaniet och har nu provat den i två helger. Första helgen trodde jag att pinnarna var för fuktig så det var därför det gick dåligt. Men det blev samma sak den här helgen. Det är jätte lätt att tände den, sen lägger på lite småpinnar några i taget så jag ser att dom tar sig, sen håller jag på så ett litet tag. Sen lägger jag på pinnar ungefär i storlek som lillfingret och sätter dit kastrullen, för då borde det fortsätta att brinna och det gör det också så jag lägger på några till pinnar till, och som oftast så slutar det då att brinna och bara glöder och röker extremt mycket som syns på dom här två bilderna. Om jag då tömmer ut det då börjar det brinna direkt, så då är det dit med två stenar eller stora pinnar som stöd för kastrullen. Jag har fått det att fungerat ganska så bra 2 gånger på fyra dagar, två gånger på ungefär 10 försök.

Den kan vara bra att ha om man vill röka bort myggen men så mycket mer är den inte bra till, eller så är det jag som gör helt fel?

Nu blir det att testa en Littlbug Junior Stove istället.

De enda gångerna jag fått vedgaskök att ryka så är när bränslet blir allt för tätt packat, gärna i kombination med fyllning upp ovanför den sekundära syretillförseln (raden med hål vid toppen på den inre delen av brännaren, alltså behållaren för veden.)
 
Har ett och efter förra höstens säsong så ställde jag undan det. För det första är det för litet, pinnar på marken är inte i blyertpenneformat eller torra. Till all öppen eld behöver du torrt tände från din packning. Speciellt en regnig dag. Makeld är enligt mitt förmenande enklare, lättare, mindre sotig och har tillräcklig värme för att laga mat över samt värma sig själv en smula. YMMV

Makeld är en väldigt fin och enkel eld om man vill ha en stor eld. Den värmer ju också en trött vandrare bättre en kall kväll.

Min erfarenhet av vedgaskök är dock väldigt positiv, i skog är det betydligt enklare att hitta torra kvistar en regnig dag än stora vedpinnar som är torra. Några få tunna, torra och döda kvistar brukar jag bryta av på granar där de är väl skyddade för regn. Som tände blir det vanligtvis näver eller torrt gräs, en regnig dag kan du stoppa det i byxfickan när du går, då torkar det på ett par timmar.
Jag brukar bara ha med en burk vaselin i packningen för riktigt blöta dagar, smeta en klick på lite skägglav så kan du alltid starta en eld, men den använder jag kanske en tiondel av gångerna jag gör upp eld och då oftare av lathet än verkligt behov.
På kalfjäll är det oftast väldigt svårt att hitta ved överhuvudtaget, men små kvistar är då lättare att hitta där också. Där brukar jag alltid ha någon annan form av kök, i alla fall som back-up.

Sammanfattningsvis är min erfarenhet med vedgaskök snabbare kok och mindre rök och sot än öppen eld tack vare effektivare förbränning. Med lite erfarenhet kan man stormkoka eller simmerkoka med vedgaskök.
Makeld vinner i lägen där du själv vill värma dig, där du behöver ljus i tillägg till värme och om du vill ha en eld som räcker länge utan att du behöver passa på den allt för mycket. Lätt att reglera värmen på matlagningen genom att flytta på gryta eller panna också.
 
Kopierat rakt av...

Angående värme under så blir det riktigt varmt under. Jag har klippt till aluplåt som jag ska prova, men den är för tung för vandring. Jag har provat med ca två centimeter sand under, men värmen gick igenom och ner i torven. Jag grävde och vattnade ordentligt efteråt. Så det bör stå på okänsligt underlag. I snö måste det ställas på grenar, annars smälter snön under och köket tippar.

Jag har klippt en tunn engångs aluminium bakform så den passar botten, vikt upp kanterna och får då både en reflektor för värmen och ett samlingskärl för aska och glödande kol som faller ner genom gallret. Praktiskt att kunna lägga askan där man vill ha den efter eldningen, elden lämnar inga skador eller synliga spår efter sig.
 
Smux och jag har prövat det svenska Glembring köket. http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3614.
Det är i princip ett tredelat rör, med luft in nere och hel botten. Av konstruktionsprincipen blir det högt.
150 mm små vedpinnar är optimala, det finns ett matarfönster i översta grytstödsdelen. Passforemen var trång. Distanselementen för att bygga höjden är distanspopnitar. Tyvärr var inte mitt exemplar skrotat alls varför det krävde en tur ut i verkstaden och en behandling av filen och slipduken för att kunna hanteras utan fortsatt blodvite.

Med torr ved brinner det friskt och koktiderna var helt ok. Givetvis sotar det.
Efter att ha prövar det med hemtorkad ved ute i naturen gick jag ut med bara tände. Markved i ett grönt land är sällan torr och definitvt inte i 150 mm bitar. Sågen fixar lätt det senare och man blir varm, kärnorna eller cirka 1/4 av det innersta av markveden är torrare och duger, men det blir många pinnar att såga och klyva upp till blyertspenne grovlek, av den pinnbunt på 1/2 metern blev det vedbehovet för lunchkokningen, hemtorkat, kaffe efteråt och en skvätt diskvatten. Det brann väl och rökutvecklingen var oxså god. Effekten var inte som med torr ved.

Efter ha stått ut i 3 dagar kom jag äntligen åter till varmt vatten i kranen och ljus med knapp.
Som vedspis är den för enkel, grov och ofärdig. Hade den haft ett innerrör så att den varit en gengasbrännare hade den varit intressantare och lite tyngre.
Tillverkaren lade ner modellen, det säger en del.
Makeld går vida snabbare, värmer mer och kräver mindre arbete. YMMV
go tur
 
Makeld är den lates sätt att elda. Du samlar ihop några markliggande torra vindfällen, hela slyträd m a o.
Bygger av stenar en liten härd där makar du ihop bottnarna på din stammar. Fixar fram lite tände ur ryggsäcken, kompletterar med lite småpinnar och tänder, allteftersom det brinner för du fram din ved, du makar ihop den. När du vill släcka låter du ändarna skiljas åt och vattenbegjuter tills det slutar glöda.
Ingen sågning, ingen huggning bara värme.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GJM Woodgas Stove Kök och brännare 0
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.