Hur diskar ni stormköket?

Insidan sköljer & torkar jag bara av eller använder en droppe diskmedel och svamp om man lagat något som lämnar spår.

Utsidan, gräs, sand mm för att få bort sot och annat, speciellt om man kört över öppen eld har man mer jobb med utsidan än insidan!
 
Intressant!

Trevligt att se alla olika fältlösningar :)

Men Seobserver:
Där det finns vatten brukar det vara grus, det gör rent. Liksom mossa och löv. Diska bör man för gulsot är trist att få vilket är värre än ont i magen.
Menar du att du diskar insidan av kokkärlen med grus? Eller menade du bara utsiden? Inbillar mig åtminstone att det skulle repa upp insidan, och jag tolkar det som... 'obra' :)

Gällande gulsot så vistas jag stort sett i Skandinavien runt den 60:e breddgraden så då räknar jag risken för Hepatit A som närmast obefintlig (dessutom är jag vaccinerad ;) )

Hund har jag heller inte, och katten får stanna hemma... :)

(",)
 
En liten scotch brite (som inte repar) brukar jag ha med mig. En minimal mängd diskmedel som används enbart om jag lagat något fett.

Diskar lätt (matrester bort) i rinnande vatten. En annan mer frekvent förekommande variant är att hälla över en skvätt kaffevatten (kaffe kokar man som bekant efter maten) i katrullen, låt svalna litet och diska med fingrarna.
På vandring brukar jag köra frystorkat till frukost och lunch. Middagskokets eventuella bakterieodling avdödas alltså automatiskt i samband med frukost =)
 
Grus och vatten gör jobbet snabbt. Rf och Ti kastruller repas inte av disk men matresterna försvinner.
Naivt att tro att risken för hepatit är geografiskt begränsad, eller reser du bara inom stadstrafiken?
Samma regler överallt underlättar.
 
Observer:
Rf? Ahh, vänta, rostfritt, ursäkta en nyvaken yngling :) Självklart diskar jag också, jag är väldigt noga med hygienen i fält. Men, jag erkänner att jag fortfarande inte gör det med tanke på hepatit... finns andra bakterier som är betydligt högre på min "fy-lista" :)

Camoscio:
Är det någon speciell anledning till att du så absolut inte vill använda diskmedel..? Jag är bara 'nyfniken' :)
 
Jag vet inte riktigt vad de där ämnena - inklusive parfym! - har i naturen att göra. I första hand handlar det dock om enkelhet, färre saker att hålla reda på, och erfarenhetsmässigt klarar jag mig ju utan. Jag har nostickbotten och det är ganska lätt att skrubba loss det som fastnat.
 
Vatten + mossa/fingret. Morgongröten brukar kunna rensa bort det fettet från lunch/middag en gång per dygn. Och vem gillar inte en pikant köttfärssås-touche på gröten till frukosten?
Dricker fjällvatten rakt av och oroar mig inte för bakterier. Aldrig ens tänkt tanken på hep-a som i princip endast smittar mellan människor fekal-oralt. Risken tordes vara minimal att bli smittad av kontaminerat vatten i fjällen. Skulle då snarare oroa mig för tex. Giardia
 
Det var nån som nämnde gulsot här, men finns det verkligen en risk för det i friluftslivet? Tycker det låter extremt. Har inte hört talas om det. Lite magbesvär kanske, men gulsot?
 
Det var nån som nämnde gulsot här, men finns det verkligen en risk för det i friluftslivet? Tycker det låter extremt. Har inte hört talas om det. Lite magbesvär kanske, men gulsot?

Nu var det ju ett tag sedan jag pluggade sjukdomslära etc... Men jag jag vill minnas så är Ikterus (gulsot) något man kan få på grund av flera olika orsaker. Gemensamt för dem alla är att levern sliter med att skilja ut/göra sig av med bilirubin från blodet (slaggprodukt från nedbrytning av røda blodkroppar, det som gör bajset brunt för øvrigt)
En av de vanligaste orsakerna till Ikterus är någon av Hepatit-sjukdomarna (Hepa=lever, it=inflammation =leverinflammation...?) Hepatit a,b eller c...som alla orsakas av virus (?) och inte bakterier...Ikterus borde också kunna uppstå vid obstruktion av gallgångarna (cancer eller dylikt?) eller leversvikt och säkert en massa fler saker....
Men som sagt jag pratar bara från minnet och kan inte ge källor, orkar inte kolla upp allt just nu...
...och därför ser jag det inte som en ökad risk att drabbas av gulsot bara för att man diskar med mossa/ljung...?
 
Ljung och sjövatten, eller möjligen en bit mossa, kanske lite sand från sjöbotten också. Jag gillar inte heller tanken på att sprida ut diskmedel i naturen, och jag tycker att gräs/mossa/sand brukar funka rätt bra för att riva ur kärlet. Möjligen är jag lite slarvig med att sprida matrester omkring mig, något jag ska bättra mig med.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.