Bensin vs Lysfotogen

Energivärdet ovan är räknat på volym - inte vikt - bär man grejorna så är vikten viktigaste medans volymen är mer hanterbar även om det irriterar om det är volymiöst. Där vinner campingasol även om man har tyngre metalltuber i jämförelse med bensin i plastflaska - ju mer kol i bränslet som i tyngre bränslen ala fotogen/diesel, ju mindre med kWh per kilo bränsle.

Energivärde:

Gasol Butan/Propan 70/30 = 13.89 kWh/kg = 7.92 kWh/liter

Etanol = 6.972 kWh/kg = 5.9 kWh/liter

E85 = 8.4 - 8.6 kWh/kg = 6.59 kWh/liter

Bensin = 12.22 kWh/kg = 9.2 kWh/liter

Akylatbensin (heptan?) = 12.36 kWh/kg = 8.71 kWh/liter

Diesel = 11.97 kWh/kg = 9,76 kWh/liter

har ingen angivelse på fotogen men ligger mellan diesel och bensin när det gäller energi per kg

mellan bensin - diesel så är inte skillnaden sådär jättestor medans det är klart märkbart hopp till campingasol vilket gör gasolen energieffektivast trots de tyngre behållarna, och även att den inte behöver förvärmning och i regel kan dras ned till väldigt liten låga gör också att bränslebehovet minskar och därmed vikt.

---

Sedan får man titta på köksystemet på hur mycket bränsle det går åt per måltid/fika med _allt_ inräknat. Då kommer förvärmning och eventuell urbränning ur slang på MF-kök bli en stor tull på den totala bränsleförbrukningen, liksom brännarverkninsgraden och grytverkningsgraden. Även reglerbarheten är viktig om man inte enbart kör med påsmat och snabbast möjliga uppkokta vatten (full fart drar också mer soppa än 'lagom') då användning av simmerplattor för rätter som måste kokas försiktigt ett tag på ett on/off-kök är att betrakta som ren bränsleslöseri eftersom man bara leder bort värmen och inte stryper köket till den lilla nivån som krävs för att underhålla tex. ett kok under lock.

---

slutligen bestämmer också tillgången till vilken typ av bränsle också vilket typ av kök som är användbar. skall man värma mycket och transporten på släde/fordon så kan man prioritera annorlunda

---

Har varit i grönkläderna i helgen och kronans tvålågiga fotogenkök användes för att fixa grytvis med vatten för påsmaten - vad tyst och fint optimusbrännaren med båt/hatt brännaren (cobra-brännaren) går i jämförelse med vilken MF-kopprännare som helst av modern snitt...

Skulle optimus mot all förmodan utveckla en liknande tyst MF-brännare med hatt och samma fina regleregenskaper som novan ha så skulle jag vara bland dom första att ställa mig i kön för att köpa (dom har väl ingen utveckling kvar längre om det går som det brukar göra med företag som blir uppköpta)

hatten behöver ju nödvändigtvis inte göras i massiv mässing som de gamla brännarna utan dras i rostfritt plåt och kanske enkel släppas ned i redan existerande koppbrännare utan allt för mycket extra vikt.
 
Jag har inte använt fotogen i nån brännare, men väl i lampor inomhus, och så illa luktar det knappast. Kanske värt att testa lite andra modeller än ÖoBs innan du dömer ut det?
 
Det har vi också kommit fram till att bensin tycks ge högre effekt.

Optimus kök är grymma! Blir det att vi ska ha gård blir det Fotogenkök för inkokning och då just försvarets rostfria Optimus. Det användes också flitigt i min gamla Volvo Viking på alla resor. Bensin är sjukt otrevligt, speciellt vid -25 då man bara behöver komma i närheten av köket med tändtickan så sprängs nästan hela absiden...
/J
 
Fotogenen jag köpte på Ö&B heter ju "Petrol Blå" så jag tänkte att det kanske är likvärdigt med "Statoil Blå", det heter ju ganska likt...
Nu skall tilläggas att jag bara provat den här fotogenen en gång och det hemma (inomhus) i köket vilket inte borgar för optimal ventilation. Visst ska jag ge det en eller flera chanser till, det vore ju verkligen oekonomiskt att hälla ut 1 liter fotogen, även om den bara kostade 29:-
Som jag tidigare nämnt, så tyckte jag att förvärmningen fungerade ypperligt då fotogenen uppför sig betydligt lugnare än bensinen. Om det tar några sekunder längre tid att laga mat eller koka kaffevatten spelar inte mej så stor roll, allt inom friluftsliv är för mej kvalitetstid.

Jag hittade i skrivande stund en liten intressant tråd som även den tar upp just Ö&B´s fotogen och att den skulle lukta mer än någon annan...
http://www.fotogenforum.se/fotogen/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=650&start=10
 
Fotogenen jag köpte på Ö&B heter ju "Petrol Blå" så jag tänkte att det kanske är likvärdigt med "Statoil Blå", det heter ju ganska likt...

Att de tar ett namn som är snarlikt ett annat produktnamn från en annan tillverkare är väl snarare en varningssignal: De försöker lura folk att det är den andra produkten.
 
Bytt ut filtren mot en uns bomull så sätter de inte igen. Åtminstone inte om det är lysfotogen.

Fotogenlukten minskar betydligt om man inte tömmer slangen på Nova eller Omnifuel genom att vända på flaskan och evakuera trycket genom brännaren som det står i instruktionen. På KAP-köket gör man det på flaskan och det luktar mycket mindre.

/Tommy

Bra tips, både om byte av filtermedium och evakuering av tryck, det skall jag testa nästa gång jag kör på fotogen, men har inte planerat någon vintertur i år så det blir troligtvis längre framöver.

Som nämnts i tråden så är bensinen lite lynnig när det kommer till förvärmning, stora lågor som slår upp och briner kraftigt tidsvis, vilket är extra problematiskt när man eldar i absiden. Detta har en kamrat till mig hittat en lösning på, nämligen en liten linsvätskeflaska med t-röd i. Vi applicerar några droppar t-röd på asbestfibrerna och förvärmer således med t-spriten. Mindre explosivt och värmer enklare än snabbdunstande bensin. Nackdelen är att det blir en liten flaska till att bära på, men jämfört med att förvärma med bensin så är totalupplevelsen bättre.
 
Köp från tapp

Jag brukar åka och köpa akylatbensin i lösvikt hos den lokala gräsklippars- och motorsågsförsäljaren. De brukar se lika förvånade ut varje gång jag kommer in och bara har tappat upp 1,5l. Har för mig att jag brukar betala 21kr/l.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
Snödrivan Bensinpris kemisk ren bensin i dag Kök och brännare 0
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
Ulcus Pedes BRS-29/BRS-8B (Kinakök, bensin) Kök och brännare 23
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
Ivara Hur mycket bensin krävs Kök och brännare 2
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
Kulin Varför inte vanlig bensin? Kök och brännare 14
patrix Transportera bensin i flaska med pump? Kök och brännare 17
sachsaren Bränsleåtgång (bensin) på vintern. Kök och brännare 11
koskenkorva kemisk ren bensin Kök och brännare 16
sts Bensin till kök? Kök och brännare 36
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
henkywallmark Dum fråga.....bensin och kök Kök och brännare 22
brandmansmicke Lim/klister som tål bensin mm? Kök och brännare 10
nils73 Bensin/diesel køk inne i tältet Kök och brännare 0
todelod Varför bensin/petroliumvätska istället för gas? Kök och brännare 4
Bensin respektive bränsleflaska Kök och brännare 1
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
mohsart Hur mycket bensin går det åt? Kök och brännare 19
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Dahlin Bensin/Gasol Kök och brännare 14
raderad04 Bensin for ever! Kök och brännare 37
Harald Nyberg Varför bensin? Kök och brännare 28
Northstar Renad bensin i Triangia Kök och brännare 14
adventure_transport Kök i Afrika (Diesel/bensin)? Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
duvillno Bensin kök, sotar de??? Kök och brännare 2
kalleka grön eller ren bensin för MSR-kök? Kök och brännare 6
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
Light Bringer Rysk bensin armé kök Kök och brännare 0
Avslut090305 Konverterat spritkök till bensin! Kök och brännare 0
trickler gammal bensin! Kök och brännare 2
Avslut090305 Bensin driven lampa? Kök och brännare 10
Avslut090305 Bensin kök nästan gratis!!! Kök och brännare 41
henrikbjorck Problem med vanlig bensin? Skadligt? Kök och brännare 14
CoooL Bensin eller gas, primus eller Msr eller ? Kök och brännare 23
engstrom Bensin Kök och brännare 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.