PRIMUS OmniLite Ti

??
Medans trangia gasbrännaren ligger på 8 gram vid 1 bar och mellan 6 -7 gram vid 0.7 bar och lägre för en halvliter vatten

Mkt intressant men jag undrar en sak i exemplet ovan. Eldar du full effekt i testet och vid full effekt och högsta tryck eldar man mer "för kråkorna" än vid full effekt med lägre tryck? Det är alltså därför det går åt mer gas? Om man vill optimera kan man väl vrida ner effekten och uppnå den lägre förbrukningen även med ny tub? 2/3 gaspådrag har jag hört som en tumregel men jag har inte testat med våg.

Om det går åt så mkt med tex optimus nova (15gr) då är det ju ungefär spritklass (caldera cone)!?
 
??

effektnivå och verkningsgrad är inte samma sak

.

Visst har xxargs rätt. Men det blir lätt att gram på spisens vikt snabbt äts upp av eldningstid och bränsletörst.

Effektivare kastruller med värmefångare under väger oxså.

Liksom att värmefångandet kan bli så bra att att småkokning inte kan utföras. Alla lever inte på vattenkokning och industripåsmat.

Vilka behov du har bör styra ditt spisval samt kastrullval.

go tur
 
Tordnado:

Titta på länk
http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=446797&postcount=20

ungefär mitt på efter 'lite mätningar'.


Det finns flera faktorer som gör att MF-köken inte har så bra energieffektivitet som alla hoppas och tror på.

1: Förvärmningen drar soppa, mer soppa ju högre temperatur köket måste uppnå innan stadig förgasning inträffar som tex vid fotogen och diesel.

2: förvärmningslågan missat till stora delar av kökets metallstruktur och dessutom brinner okontrollerat och kan brinna med stor låga och brinner ut under kort tid - kort sagt så eldar man till stor del för kråkorna. Det är också olika på köken där Optimus nova har betydligt mera värmeupptagande ytor med sina flänsar i koppen i jämförelse med Primus omnifuel som bara har koppkanten som värmeupptagare (och lång väg för värmen för att nå foten av brännaren där förgasningen sker -> lång uppvärmningstid)

3: min intryck är att koppbrännare har lägre verkningsgrad mot grytan i jämförelse med hattbrännare - en gissning för att hattbrännaren brinner lugnare med lägre gashastighet under grytan medans koppbrännaren närmast agerar som blåslampa med för gaserna kortare vistelsetid under grytan och mindre värme hinner överföras.

4: tömmer man slangen var gång MF-köket skall packas så är det viktigt att ureldningen av bränslet ur slang används till något vettigt - annars blir bränsleverkningsgraden ännu sämre, det är illa nog med bränsleförbrukning för förvärmningen...

5: MF-kök är 200-300 gram tyngre än gaskök även när man räknar på bränslebehållarvikter i båda fallen, och viktmässigt vinner gas ju mer bränsle som skall tas med, just för att med rätt (hatt)brännare har bättre verkningsgrad än koppbrännare - i vart fall om man jämför skillnaden mellan gas och MF-brännare i trangia 27...

Med andra ord är MF-brännare inte optimalt för många och små uppvärmningar då det kostar mycket bränsle i 'startavgift' medans läget är helt annat om man är i läget att smälta mycket is och snö som kräver mycket värme och eldning under lång tid, skall fungera i sträng kyla och man vill ha bränsle till lägre pris eller flytbränsle är enda möjliga bränsletillgång.


---

När det gäller kökssystemvikter så gjorde jag följande uträkning:

http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=524908&postcount=42

och där räknade jag med 20 gram flytbränsle per liter uppkokt vatten, men idag skulle man nog ha satt i allafall 25 gram kanske tom. 30 gram per liter pga. förvärmningen och tömningen av slang mellan varje användartillfälle och i den belysningen så blir MF-köken ännu mer bränslelukande gentemot mängd tillverkad kokande vatten i jämförelse med gasolalternativet
 
Jag läser att: "Bränsleförbrukningen minskas nämligen avsevärt genom anpassning till den nya generationens kastruller med värmeväxlare i botten."

Innebär det att den här brännaren liksom min EtaExpress brännare är totalt värdelös att försöka använda ihop med normal stekpanna? Menar att all värme koncentreras till en punkt. Blev en liten överraskning med Eta:t så nu använder jag bara det med origialkastrullen när jag är ute själv.
 
jo, Etan har ju en liten duschmunstycke som eldar rakt upp som en svets på knapp femkronas eldyta storlek ungefär - och då behövs det lite aluminiumtjocklek eller hellre koppar för att sprida ut det i sidled. Nu är koppbrännare lite större i diameter och blåser låga snett ut i sidled, gissar är ganska lik Optimus Nova i det här fallet och då är uppvärmningsdiameter betydligt större och inte varmast i mitten. Dock frågan är hur effektivt det blir med kylflänsad gryta i det här fallet - att ha kylflänsar direkt instickande i brinnande lågan innan den brunnit ut och utan chans att efterbränna (som det faktiskt gör under en plan gryta) är inge bra och ger ofullständig förbränning, lukt och kolos samt lägre effektivitet. Skall en värmeväxlargryta fungerar bra på en hattbrännare eller koppbrännare så måste det vara en viss diameter så att flänsarna inte går in mer än precis i slutet av lågspetsarna och kanske i kombination med lite större avstånd mellan brännare och kylfläns.

frågan vad detta ger i extra vikt kontra högre verkningsgrad...
 
Jag har just testat köket, dock inte så särskilt kallt. Det är stabilt, känns som att det är hög kvalité och brinner mycket bra på både gas och bensin.
Jag kanske skriver mer senare när jag testat köket ytterligare, men summeringen hittills är toppbetyg förutom ljudvolymen.

Nu har jag haft möjlighet att testa mitt omnilite ti lite mer. Jag lagade ett lite längre kok när det blåste mellan 5-9 m/s på en strand, och hade endast mycket lite skydd av en sten för vinden, använde inte medföljande vindskydd. Jag kunde "småputtra" min mat utan problem alls, verkade inte påveras av vinden så mycket.
Köket har inte så mycket som andats sot på min kastrull, och nu jag i alla fall gjort 12 ordentliga uppkok och matlagningar med kaffe etc. Jag är supernöjd med detta kök, och det är bra effekt i det tycker jag, och då jämför jag med andra gas kök, och primus gravity mf, som faktiskt har en högre effekt listad, men jag tycker det är precis samma, om inte bättre drag i detta köket. Det skulle fungera utmärkt att smälta snö på, jag kan inte tänka mig annat.

Ett grymt kök, som fortfarande trots allt gör lite väsen av sig, men det är det definitivt värt. På låg effekt, så som jag använder det mest, så låter det faktiskt inte mycket.

/MT
 
Köpte ett OmniLite Ti idag och har bara klämt och känt än så länge. Blir nog test till helgen.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Efter lite klämmande och kännande så upptäckte jag att rensnålen inte gick in i fotogenmunstycket.
Tittade på nålen i mikroskop och den var mycket fult klippt. Efter lite närkontakt med en Dremel så går den in.

Att inte Primus har någon inbyggd rensnål kan jag inte fatta. Här vinner Optimus Nova tämligen överlägset.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Har nu testat köket och det funkar kanon. Får plats i Primus Gourmet setet och eldar på ganska bra trots att det saknar lite effekt jämfört med Nova.

Brännaren är enligt mig så här långt riktigt bra.

Pumpen är dock en annan femma. Den läcker i skarven mellan luftpumpen och själva plastchassit.

Hoppas att garantin täcker det för jag har inte varit brutal mot den än. Om garantin inte täcker denna läcka gör jag en adapter och använder min Optimuspump, som är i aluminium och inte plast.

Och tänka sig att det var just PUMPEN som jag var skeptisk till när det gäller Primus:whoco5:

Brännaren verkar dock göra precis som den ska på fotogen i alla fall;)
 
Fortsätter monologen. Köket har funkat oklanderligt, har testat med fotogen i frysrum med temperaturen -22.

Pumpen bytte addnature utan att höja ett ögonbryn. Jävligt bra service måste jag säga.

Nu har jag dock tappat en full enlitersflaska och pumpen landade rakt på gängnippeln som gick av. Tur att det är gasoltemp ute och OKQ8 var nära...
 
Bumpar denna fråga då jag undrar ett par saker.

Det här med förvärmning, gäller det enbart på flytande bränsle? Fungerar köket likadant på gas som rena gaskök?

Ni som haft köket över ett år nu. Är ni fortfarande nöjda? Det säljs för 1349:- nu och jag behöver ett extrakök och funderar om jag ska köpa ett som är multifunktionellt för att slippa köpa ett sådant om behovet uppstår i framtiden.
 

avslutad210712

Gäst
Bumpar denna fråga då jag undrar ett par saker.

Det här med förvärmning, gäller det enbart på flytande bränsle? Fungerar köket likadant på gas som rena gaskök?

Ni som haft köket över ett år nu. Är ni fortfarande nöjda? Det säljs för 1349:- nu och jag behöver ett extrakök och funderar om jag ska köpa ett som är multifunktionellt för att slippa köpa ett sådant om behovet uppstår i framtiden.

Japp på gas fungerar det som ett "vanligt" gaskök.

Japp fortfarande nöjd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Pandan Nya primus etapower ef vs gamla Kök och brännare 26
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...