Finns det inga mindre ultralätta kokkärl?

Det handlas om hur mycket värme man puttar in - att hålla det som skall frystorka några få grader varmare än resten av frysen kan öka på torkningshastigheten flera gånger.

här tävlar man med temperaturen mellan frysgodset och temperaturen på kylslingorna och skall det bli någon större sumblimeringshastighet där så bör man ha lite större temperaturdiff.

i frys så är dessutom luften i vägen och ångans förflyttning från frysgodsets yta till kylslingans yta är mycket beroende av luftens konvektion i frysutrymmet då diffusion av vattenånga genom luft går relativt långsamt.

vid vakumpumpning så tar man bort luften vilket gör att fukten kan sugas raka vägen till den kallare ytan/sorbenten med god takt även om det bara är 1 mBar i tryckskillnad och i dessa sammanhang så behöver man hjälpa till med värme på godset som skall torkas - mycket beroende att det inte finns någon omspolande luft längre som värmer godset medans den kallnar ytterligare en bit när den torkar.

Vid 1 mBar så har luftkonvektion upphört då densitetsskillnaden mellan varm och kall luft är så liten att det inte finns någon drivkraft som rör om luften längre och värmeöverföringstakten sjunkit drastiskt till kanske 1/3-del av vad det hade vid full tryck.
 
Nu så tar man väl vare sig sladden, frysen eller frystorken med ut i busken om man jagar UL kastrull.
Det lättaste som ego kokat i var en petflaska som tom vägde 12 g, t o m min nävermugg vägde med pinne 17g.
Det är inte lätt att övertrumfa bryggerinäringen.
 
går säkert att koka i skålformad bit aluminiumfolie eller en aluminiumform också, liksom papper, men då får man göra avkall på en hel del annat som hållbarhet och förvaringsfrågan under transport

när man är nere på dessa nivåer när det är svårt att lätta mycket på något som knappt väger något alls redan innan, så kanske det är dags att titta på andra delar av sin utrustning där ansträngningen ge mer viktminskning.
 
en ½-liters ölburk väger 16 g. När man tar bort topp-locket för konvertering till "kok-kärl" försvinner några gram till. 14 g då kanske... för något som i alla fall går att använda något 10-tal gånger.

Fast jag har svårt att föreställa mej att "laga mat" i en ölburk... Skulle man bara värna vatten så kanske... Det finns ju kommersiella kök med ölburks-"kastruller", tex Caldera som jag hittade nyss:
http://evernewtitanium.com/stoves/caldera-keg-systems
Man blev lite inspirerad av deras kon-design... Lätt att anpassa till valfri kastrull.

Tillför man lite värme vid frystorkning i vanlig frys, slipper man rimfrosten på maten som ska torkas. Vattnet förångas från maten och kondenserar på alla ytor runt omkring som är kallare.
Det är samma princip som gör att tex bröd frystorlas trots att det ligger i sin plastpåse. Men då drivs processen av att temperaturen i frysen varierar när termostaten slår till och från. När kompressorn startar och temperaturen i frysen faller, är brödet fortfarande lite varmare än väggen på palstpåsens insida. Det gör att lite fukt från brödet kondenserar mot den kalla väggen. Detta upprepas vid varje kompressor-cykel, och till slut är plastpåsen full med rimfrost - och en torr brödbit...
När ska vitvaru-tillverkarna förstå/acceptera att man ska göra frysar med varvtalsstyrda kompressorer? Så man får variabel kyleffekt, och slipper det fenomenet.

Man skulle kunna använda en modefierad stek-panne-metod för torkning. Stekpannan ska då först kylas i frysen till ca -5°C, innan den för-frysta maten läggs i pannan. Då och då ska sedan stekpannan tas ur frysen (med maten kvar i frysen) för att åter värmas till ca -5°C, så torkningen sen kan fortsätta i frysen.

Termostaten till värmaren i min riktiga frystork pajade i veckan medan jag provade med att torka filmjölk - Det blev vidbrännd filmjölk..! :(
Varken vidbrännd eller inte vidbrännd frystorkad filmjölk var någon hit... Lättfil skulle kanske kunna funka (fett är alltid lite knepigt), men jag vet inte om jag är intresserad...
 
Bara en gnutta off-topic, GetOut nämner den här tråden i sin blogg.

Man får tacka för informationen..!

Jag tror jag underskattade vikten på locken till dom där Ti-pytsarna. På 0,6 och 0,9 liters-kastrullerna väger ju locken hälften av vikten på pytsen (utan handtag).

Det verkar ju ändå trots allt som att det finns pytsar att köpa i 50g-klassen.

Så länge man bara har en kastrull med sej är det egalt för vikten med "fast" eller löst handtag. Praktiskt är det skillnader, och eftersom det man är van vid alltid är "bättre", så har jag lite problem med fasta handtag. Tycker dom är i vägen, och/eller riskerar att bli för heta att ta i, om man vill ha bra vindskydd runt kastrullen.

Men det är kanske bara att acceptera att det är nya tider nu...
 
Färdig pajformslock av aluminium har tagits upp många gånger av de som inte använder stekpannelocket till att göra varma smörgåsar på. YMMV
 
i frys så är dessutom luften i vägen och ångans förflyttning från frysgodsets yta till kylslingans yta är mycket beroende av luftens konvektion i frysutrymmet då diffusion av vattenånga genom luft går relativt långsamt.

Cirkulationsfläkt? Det finns ju redan i såna här "självavfrostande" frysar.

Skulle man helt enkelt kunna lägga in en peltierplatta för att skapa temperaturdifferensen? Det känns vettigare än att bara värma upp maten.
 
Om man lägger sakerna man vill torka på en aluminiumplåt (med isolering under) som hålls några grader varmare med hjälp av ett par påmonterade effektmotstånd som matas av en väggvårta/gammal laptopadapter etc. på ca 12-19 Volt och kanske 250 - 500 mA så kommer det öka torktakten ganska mycket. Förmodligen räcker det med bara några få Watt och vitsen är inte att det skall bli så varmt att något börja smälta utan just hålla kanske -10 grader C medans resten ligger på ca -20 grader C - hur mycket får man nog prova sig fram med variabel spänning från tex. en universal laptopadaper där man kan variera spänningen med omkopplare eller trimpot

lite luftkonvention vill man så att den fuktigare ångan från varorna stiger och sätter sig av på kylbafflarna/rören som frost men inte så att det fläktar/stormar då det bara drar bort värme från plattan och varorna man vill torka.

---

det där med luften...

har provat att torka lite i en vakumkammare där under halva fylls med ugns och vakumtorkad silikagel och sammanfattningsvis när luften är utpumpad så behövs det ingen frys för att hålla inlagda varor långt under fryspunkten då vattenångan så fort som den kan försöker ta sig till silikagelen som har mycket längre ångtryck och utan någon luft i vägen vilket gör att en torkning av mindre mängder vara tar bara timmar istället för många dagar som i en frysbox.

---

Det där med variabel kompressor.

tyvärr räcker det inte med att bara kompressorn varierar i hastighet utan man måste också ha en strypdon som varierar insläppet av köldmedie in i kylutrymmet och då kan man inte längre använda kapillärrör som man gör idag utan det hela blir mycket mer komplicerat.

den waeco-kylboxen med kompressorkyla jag har varierar kompressorhastigheten, men då strypdonet är samma så innebär att den går i låg takt vid varm temperatur (kylskåpskyla) och den behöver inte så stor sugvolym eftersom gasmassan är ganska hög per kompressionsslag, men går med maxhastighet när jag vill ha -18 grader C då suggasen är mycket tunnare - kapillärröret har nämligen egenskapen att den släpper igenom samma mängd massa av köldmediet ganska oberoende av trycket före och efter vilket innebär att den är justerad för kallaste frysboxtemperaturen vid 45 grader somgivningetemperatur och blir överdimmmensionerad i kylkapacitet för kylskåpsdrift vid normal rumstemperatur vilket gör att kompressorn måste slås av och på.

kort sagt varvtalsstyrning hjälper inte mer än att kompressorn när suggasen är tjock för att det är kylskåpsvarmt boxen inte pumpar fortare än vad som behövs för att hålla kapillärröret försörjd med flytande köldmedie och därmed arbetar med bättre verkningsgrad (bättre COP)
 
Senast ändrad:
Förbaskade 30 minuters tidsbegränsning för editering... - ser både stavfel och meningar som kunde skrivits lite bättre och nu inte kunde fixa pga. 1 minut över tiden... - 30 minuter är lite snålt tycker jag.

problemet med preview på sådana här forum är att dessa ser inte exakt ut som de senare kommer att visas i inläggen med radbrytningar mm... och när man tittar till sitt inlägg halvtimme senare så ser man grodorna som man missade innan men kan inte göra något åt dessa längre...
 
Håller med dig!
En fast radbrytning och rak högermarginal (efter säg 80-85-90 nedslag) vore mycket lättare att få snyggt, typografiskt riktigt - och därigenom lättläst. Och rättstavningen/grammatiken borde gå att ändra under timmar/dagar framåt...

Och sedan får folk ställa in sin webbläsare så den visar raderna fullt ut, eventuellt genom att sparka ut reklamen utanför visad skärmyta... ;)
 
Äsch... Som TS tycker jag kastrull-ämnet börjar kännas i det närmaste avklarat, så mej gör det inget.

Så här kommer mera OT... :)

Justerbar expansionsventil ingår väl i princip i konceptet varvtalsreglering av kompressorer. Men det går bevisligen att varvtalsreglera kompressorn utan justerbar expansionsventil. Det gör min "billiga" luftvärmepump hemma. Jag vill nu inte påstå att det går lika bra utan, för det är utan tvekan klassskillnad till min "dyra" värmepump, som har justerbar expansionsventil. Både vad gäller reglerområde och verkningsgrad.

Otvivelaktigt är att mycket av maten i en frys skulle må mycket bättre om temperaturen inte pendlade så mycket som den gör i vanliga frysar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.