Billig kemisk ren bensin?

Du tänker på tenol - det är etanol med en viss mindre procentsats metanol för att få bort sotningsbenägenheten som man får med etanol (T-sprit), att hälla i en liten skvätt vatten i T-spriten hjälper också för att minska på soten.

tänk på att metanol, även utblandad med etanol är giftig - inte bara att inandas och dricka utan även få på händer och hud.
 
Sanningen är snarare att det framförallt är tillsatserna i T-röd som sotar. Skulle ni få tag på finsprit och elda det (om ni är så korkade) så skulle sotningsgraden vara betydligt mindre.
 
Senast jag kollade (och det är nu ett antal år sedan) så kostade en liter heptan kostade 40 resp 59 kronor beroende på affär.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=42475&highlight=heptan&page=4

Per

Jag var på Bauhaus idag och nu heter bensinen inte heptan längre utan ”Heptanliknande” http://www.alfort.se/templates/AC_commonPage.aspx?id=3259 (nere till höger)

Priset i år på Bauhaus för en liter är 49,95 medan färgaffären som ligger granne med Bauhaus tar 69 kronor för samma fabrikat och volym.

Per
 
Statoil Blå lysfotogen VAR den finaste, jämnaste fotogenkvalitet som någon kunde önska sig. Synd att den försvann...
 
Den som spar bör göra rätt!

En kamrat till mig hade fat med ren bensin, flygbensin och lysfotogen ute i logen. Hans föräldrar var av den väldigt ekorrande sorten.
Han erbjöd mig prima ren lysfotogen, ta med dig en jeepdunk jag har gott om det var meddelandet i telefonsvararen.
Väl där efter kaffe och fika var det så dags för logturen. Där på kryssstöttor låg 4 fat med kikkranar på. Fräck som jag är tog jag ett vedträ och dunkade på faten det lät riktigt tomt och det var det oxså.
Luftningsförskruvningen satt löst på alla och den vägen hade nog allt avdunstat.
Men jag tröstad honom med att han kunde få en prima grill och en bra eldtunna till trädgården av embalagen. Han såg inte fullt så glad ut.
 
Själv köpte jag en 5 l dunk lysfotogen från ett större sk. gubbdagis och körde mitt MF-kök på det. Funkade helt OK och jag hade inga problem med att varken tända eller förvärma bränslet. Förvärmde tills det lät som om att ett litet jetplan höll på att starta, och sen var det bara att vrida upp bränslekranen.
 
Hittat bränsle som ska vara samma som Statoil blå

Statoil Blå lysfotogen VAR den finaste, jämnaste fotogenkvalitet som någon kunde önska sig. Synd att den försvann...

Jag var på en båtfirma och handlade lite småsaker.

Eftersom jag inte hittade det jag ville köpa var jag tvungen att leta igenom i stort sett hela butiken och då fann jag detta (se bilden).

Eftersom jag har väldigt nära till Statoil så åkte cyklade jag förbi Statoil på hemvägen. Och där fanns samma bränsle + även i 1 liters flaska.

Statoilpriset är 42 kronor för 1 liter och 147 kronor för 4 liter. (rejält billigare än den båtbutiken och ändå så är den båtbutiken klart billigare på det mesta om jag jämför med Watski).

Om det är samma innehåll som Statoil blå kan jag givetvis inte lova. Men det är väl värt en test för de som brukar använda fotogen.

OT: Jag använder gasol och bensin (heptan) beroende på vilket kök jag tycker passar bäst för det jag ska göra.
.
Per
 

Bilagor

  • Statoil_blå_IMG_0674.jpg
    Statoil_blå_IMG_0674.jpg
    33.9 KB · Visningar: 2,720
Dax att ta upp denna tråden igen

Denna tråd har ju varit uppe förut men hur jag än letar på nätet hittar jag ingen affär som säljer billig kemisk ren bensin. Någon som vet var man kan hitta den till hyfsat bra priser (runt 50 kr /lit eller så)?
Literflaskor eller större dunkar spelar ingen roll. Alla aktuella tips uppskattas.
/L

Vi uteliggare som gör av med några liter om året är inga bra kunder för kemiindustrin. Så en liten marknadsundersökning vaje år är nog bra med priskontroll.
 
Varför inte använda Aspen 4T ? Det är vad de flesta använder numera verkar det...
(Det är vad jag kör mitt Hiker+ på. Fungerar utmärkt, och kostar inte skjortan.)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.