Billig kemisk ren bensin?

Denna tråd har ju varit uppe förut men hur jag än letar på nätet hittar jag ingen affär som säljer billig kemisk ren bensin. Någon som vet var man kan hitta den till hyfsat bra priser (runt 50 kr /lit eller så)?
Literflaskor eller större dunkar spelar ingen roll. Alla aktuella tips uppskattas.
/L
 
Provat färgaffären ??

dom säljer bensin från på enlitersflaska eller i dunk. den flaskan jag har tillverkas av Nitor och innehållet är i samma klass som dom små flaskorna bensin som man hittar bredvid acetonflaskorna i mataffären.

Ibland kan det också kallas heptan.

en billigare variant men ändå betydligt renare och mindre luktande än motorbensin är att köpa miljöbensin - akylatbensin på bensinmacken - välj den för fyrtaktsmotor.

motorbensin bör man undvika helt
 
Som xxargs skrev: Om det är bränsle till bensinköket som du är ute efter så är fyrtakts alkylatbensin det billigaste alternativet och lika bra som kemiskt ren. Vissa mackar har den på pump och då kostar den drygt 20 kr litern.

Men som det brukar anmärkas på i andra trådar när diskussionen kommer upp: Vad gör 20-40 kr lägre bensinkostnad för en fjällvandring när man inhandlat tågbiljetter, all mat och uppdaterat utrustningen med det som behövs?
 
Finns at köpa här:

Heptan (Kemiskt ren bensin)

BAUHAUS
Järnia

Och kanske på Hornbach, Coop etc. prova på stora byggvaruhus, målarbutiker lär vara dyra...
 
med kem. ren bensin så konstaterade jag ganska snabbt att mf-köker brinner i stort sett lika doftfritt som med gasol.

med miljö-bensin/akylatbensin så kanske själva bensinen upplevs dofta mer vid hanteringen som när man häller upp i bränsleflaskor, spill mm. men när det sedan används så brinner det i stort sett lika doftfritt som kem. ren bensin. och brinner med mycket mindre doft än tex. när man eldar med fotogen.

accepterar och agerar man efter bensinens högre eldfängdheten med försiktighet så finns det ingen anledning att köra med fotogen IMHO. och dessutom så börja fotogenet bli både dyrare, får större spridning på kvaliten och svårare att få tag på.

nu när statoil blå med erkänd jämn kvalitet verka ha försvunnit så är fotogener allt mer en vågspel om den man får tag på för tillfället fungerar bra eller mindre bra i MF-köket.
 
Dessutom tar det betydligt längre tid att förvärma fotogen än bensin, vilket är ytterligare en anledning till att köra bensin i multifuelkök
/Niklas.
 
(Erik Fredholm)

Inlägg: 764
Som xxargs skrev: Om det är bränsle till bensinköket som du är ute efter så är fyrtakts alkylatbensin det billigaste alternativet och lika bra som kemiskt ren. Vissa mackar har den på pump och då kostar den drygt 20 kr litern.

Men som det brukar anmärkas på i andra trådar när diskussionen kommer upp: Vad gör 20-40 kr lägre bensinkostnad för en fjällvandring när man inhandlat tågbiljetter, all mat och uppdaterat utrustningen med det som behövs?

Jag har använt alkylatbensin men har fått för mig att kemisk ren är ändå renare och därför tycker jag det skulle vara kul att prova den. Jag var inne på Järnia i Nordby igår men dom hade ingen. Skall ringa Bauhaus idag så får vi se. Priset spelar väl egentligen inte så stor roll eftersom det säkert inte går åt många liter per år men jag vill inte betala 200 kr lit om en annan butik tar 59.
Jag skall ringa runt lite till butiker idag så får vi se.

/L
 
Nu har jag ringt till flera olika affärer, bla Bauhaus och Shell. Det enda jag hittat var 1 lit kemisk ren bensin på Matton för nästan 200 kr/lit. Jag ger nu upp och får nöja mig med alkylatbensin. Men det hade varit kul att prova ren heptan så om någon stöter på det för under 100 kr lit så hör av er.

/L
 
Jag har kört ren bensin i diverse kök, men det var ganska länge sedan nu. För några år sedan prövade jag primus power fuel och jag har för mig att det påminde misstänkt mycket om kemiskt ren bensin. Den är i alla händelser mycket billigare än soppan på matton.

Primus power fuel på naturkompaniet
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.