Vad tänka på vid köp av gaskök?

Krångla inte till det, det finns för många här som är lite för extrema. Ska du bara ha det till en och annan fjällvandring och liknande. Köp ett Primus Etapower EF... gaskök av samma princip som trangia men mycket snabbare(alltså det är jävulskt snabbt) att värma vatten och med inbyggd förvärmning av gasen ifall du ska köra på vintern...

15973.38216_d.jpg


Allt i ett, du får brännare, vindskydd, grytor och ett väldigt effektivt kök i ett paket. Det är klart det finns vassare grejer som passar i olika miljöer men detta duger för dina ändamål. Det gör säkert ett Trangia också men detta är så otroligt mycket snabbare att värma vatten, vilket i praktiken innebär att gasen räcker mycket längre...
 
Tja, MSR Windpro är vingligt utan Trillium base, men mycket stabilt med Trillium base. Samma sak med Rapid Fire samt (givetvis) bensinvarianterna Whisperlite och Simmerlite.

Angående den smälta Piezotändaren, så hade jag då köket på ett campingbord vid Hornborga naturum, så där hade det i vart fall inte funkat med någon pinne. F.ö. så var jag vid köpet införstådd med att Piezo-tändaren inte skulle hålla för evigt, men fler än tre måltider hade jag nog allt hoppats. Piezo-tändaren var ju trevlig så länge den funkade och jag hade för säkerhets skull tändstål som backup. Kanske borde Primus göra Piezotändaren i ett mer värmetåligt material?

Det är inte otänkbart att jag köper ett Windpro + Trillium base till sommaren och lägger Gravityn på hyllan eller blocket. Men det återstår att se.

Angående Trangias höga vikt, så får du också ta med vikten för grytor + lock när du jämför Trangia med moderna friluftskök. För längre turer bör ju även bränslets vikt beaktas vid jämförelsen och enligt Xxargs så är Trangia med gasoltillsats betydligt bränslesnålare än de flesta spindelkök. F.ö. finns ju även några Multifuelbrännare till Trangia.
/Niklas

När jag funderar på vikter på olika kök, och det gör jag ofta, så räknar jag naturligtvis även med grytorna, det är inte så att jag låter grytorna åka med i vikten för det ena köket men inte för det andra, det tror jag knappast ens en efterbliven hade gjort. Samma grytor om man skall jämföra två kök. Det säger sig självt. Men hur man än räknar så om man är intresserad av att bära lätt, att minska sin börda på ryggen, att göra vandringen skönare, så köper man inte ett trangia. Det är bara att surfa in på alla sidor som behandlar vandring med lätt/ultralätt packning och se efter - där finns ingen som rekommenderar trangia. Men om man är jättestark och inte bryr sig om hur mycket ryggan väger när man svingar upp den på ryggen - då är jag övertygad om att trangia är det bästa köket (med gas tillsats) eller för att dra det längre - om inte vikten är viktig kanske spisen hemifrån köket är det bästa. Med andra ord, när det kommer till friluftsaktiviteter är inte bara prestandan utan även vikten en faktor som måste vägas in. Om man då säger att trangia är bäst, det är bäst vindskydd och bäst för matlagning, då har man struntat i om det är bäst vikt. Man har helt enkelt tagit bort en av flera viktiga faktorer. Jag tror att alla som sysslar med seriöst friluftsliv vet att det är många faktorer man måste beakta - prestanda, vikt, volym, pris etc, etc. För mig har vikten blivit allt mer viktig eftersom jag har märkt vilken stor skillnad det gör vad din packning på ryggen väger. Skall man ut en helg är säkert trangiat bra men skall man bära allt man behöver ett par veckor så bör man titta på vartenda gram och då finns det modernare alternativ tycker jag. Var sak till sitt ändamål med andra ord.

Det jag gillar med Primus Gravity:
1. Slang till gasburken vilket gör att du kan vända på burken vid kall väderlek för bättre effekt. (funkar inte med toppmonterade kök)
2. Du kan fixa till vilket vindskydd din hjärna kan tänka ut eftersom gasflaskan är långt bort och inte riskerar att bli överhettad.
3. Den stora, vida brännaren är bra för seriös matlagning, stekpannan värms över stor yta.
4. Den sortens brännare är tyst, man kan njuta av fåglarnas kvitter medans riset kokar.
5. Vikten är låg, 260 gram för köket, till detta kan du välja titaniumkastruller om du verkligen vill spara vikt. Finns numera ett stort utbud av titaniumkastruller till vettiga priser. Dels på naturkompaniet samt även på många amerikanska sidor.

Nackdel med gaskök: Kan inte flyga med bränslet, men om man inte skall flyga så är det nog oslagbart tror jag. Dessutom är ju avgaserna väldigt rena.

Detta är bara mina åsikter.

/Gustav
 
När jag funderar på vikter på olika kök, och det gör jag ofta, så räknar jag naturligtvis även med grytorna, det är inte så att jag låter grytorna åka med i vikten för det ena köket men inte för det andra, det tror jag knappast ens en efterbliven hade gjort. Samma grytor om man skall jämföra två kök. Det säger sig självt. Men hur man än räknar så om man är intresserad av att bära lätt, att minska sin börda på ryggen, att göra vandringen skönare, så köper man inte ett trangia. Det är bara att surfa in på alla sidor som behandlar vandring med lätt/ultralätt packning och se efter - där finns ingen som rekommenderar trangia. Men om man är jättestark och inte bryr sig om hur mycket ryggan väger när man svingar upp den på ryggen - då är jag övertygad om att trangia är det bästa köket (med gas tillsats) eller för att dra det längre - om inte vikten är viktig kanske spisen hemifrån köket är det bästa. Med andra ord, när det kommer till friluftsaktiviteter är inte bara prestandan utan även vikten en faktor som måste vägas in. Om man då säger att trangia är bäst, det är bäst vindskydd och bäst för matlagning, då har man struntat i om det är bäst vikt. Man har helt enkelt tagit bort en av flera viktiga faktorer. Jag tror att alla som sysslar med seriöst friluftsliv vet att det är många faktorer man måste beakta - prestanda, vikt, volym, pris etc, etc. För mig har vikten blivit allt mer viktig eftersom jag har märkt vilken stor skillnad det gör vad din packning på ryggen väger. Skall man ut en helg är säkert trangiat bra men skall man bära allt man behöver ett par veckor så bör man titta på vartenda gram och då finns det modernare alternativ tycker jag. Var sak till sitt ändamål med andra ord.

Det jag gillar med Primus Gravity:
1. Slang till gasburken vilket gör att du kan vända på burken vid kall väderlek för bättre effekt. (funkar inte med toppmonterade kök)
2. Du kan fixa till vilket vindskydd din hjärna kan tänka ut eftersom gasflaskan är långt bort och inte riskerar att bli överhettad.
3. Den stora, vida brännaren är bra för seriös matlagning, stekpannan värms över stor yta.
4. Den sortens brännare är tyst, man kan njuta av fåglarnas kvitter medans riset kokar.
5. Vikten är låg, 260 gram för köket, till detta kan du välja titaniumkastruller om du verkligen vill spara vikt. Finns numera ett stort utbud av titaniumkastruller till vettiga priser. Dels på naturkompaniet samt även på många amerikanska sidor.

Nackdel med gaskök: Kan inte flyga med bränslet, men om man inte skall flyga så är det nog oslagbart tror jag. Dessutom är ju avgaserna väldigt rena.

Detta är bara mina åsikter.

/Gustav

Tja, jag tror du har missat en viktig del i XXargs argumentation, nämligen att Trangia blir så bränslesnålt att totalvikten kök + kastruller + bränsle blir bra för Trangia. Det är bara att läsa om XXargs inlägg den 15 februari 2011 i denna tråd.

Angående dina 5 punkter, så är de minst lika tillämpliga på MSR WindPro som på Gravity II EF. Totalvikten MSR Windpro (193 gram) + Trillium base (80 gram) är 273 gram mot Gravity II 260 gram, så den viktskillnaden är ju minimal.

Angående punkt 1, så är det bättre att i så fall satsa på Sivert 2208 (ren propan = mycket dyrt) eller en bensin/fotogenkök vid kall väderlek. (Både Gravity och Windpro finns ju som multifuelvatianter, Gravity MF respektive Simmerlite). Kör du Sievert 2208, så ska du dock beakta att flaskan blir ca 9 cm högre än en vanlig Primus 450 grams gasflaska - vilket kan ställa till det om det saknas ett rejält snötäcke på platsen!
/Niklas
 
När man bestämmer sig för flytande bränsle så går vikten upp mellan 200-300 gram även om själva brännaren är samma som vid gas då pump, flaska och slatten med soppa som inte kan nyttjas för eldning (sugledningen når inte...) väger en del och är något man måste släpa på. Sedan är förvärmningen och det som inte planerat kan användas för uppvärmning när man bränner bränslen ur slangen en ganska stor förbrukare av bränsle.

Jag blev förvånad över hur mycket T-sprit man behövde väta upp filten med för förvärmningen av omnifuel för att den skall bli så het att den inte spottar och fräser med gula puffar när man senare öppna för fotogenet - viktmässigt stod det för halva mängden som senare behövs för att värma halvlitern vatten. Man kan mao. lätt öka på bränsleförbrukningen med över 50% viktmässigt (dvs. 30 gram bränsle per liter uppkokt vatten) vid korta stopp och man bara värmer för en skvätt fika med en flytbränslekök. Här vinner gasolköket solklart då man inte eldar hårdare och/eller längre än vad som exakt behövs

Robusthet och flexibilitet (Multifuel) kostar vikt och mer bränsle och när det gäller mekanisk robusthet så blir jag blir lite fundersam hur tex. en Primus Express Spider skulle fungera efteråt om någon råkade sätta foten på brännaren för att den 'försvann' i underlaget kort efter man lyfte grytan - är den minnesmetall/titan i den måntro... ;-)

en Trangia med isatt gasbrännare missar man inte så lätt ren visuellt så att man sätter foten mitt i den...

---

Visst kan man alltid försöka hela tiden minska vikterna - men till sist når man en gräns där ytterligare viktminskning gör att funktionalitet sjunker så pass mycket och risken för störning/haveri ökar för minsta lilla oväntade sak (som att råka trampa på köket) att det når oacceptabel gräns.

på helgturen kan man sätta den linjen lågt tills man tröttnar på strulet att inte få sin fika eller mat varm varenda gång - medans till fjälls är det viktigt att köket fungerar varenda gång - även när den är stukad och klämd efter ett antal dagars misshandel i ryggsäckarna och i det läget är det inte helt fel att ha en extra, lätt toppmonterad resevkök med sig om bränslet är av gasoltyp, något som är svårt och tungt att göra likadant med när det gäller MF-kök.
 
Senast ändrad:
Ja, det finns nog inget riktigt svar när det gäller kök, olika typer passar vid olika tillfällen samt man har ju dessutom olika tycke o smak. Jag tycker egentligen alla kök är roliga o intressanta och jag har många olika sorter som jag brukar varva på mina turer bara för skojs skull. Men trangia har inte fått följa med ut på länge, tycker trots allt det är lite tungt, dessutom gillar jag friheten att välja vilka kastruller man vill ha till andra kök. Sedan tycker jag också det är både bra o trevligt att kunna titta på lågan, det går ju heller inte så lätt på ett trangia. Men om inte vikt o volym är viktigaste prio så är ju trangia säkert både ett av de mest effektiva samt tåliga köken.

"Niking skrev:

Angående dina 5 punkter, så är de minst lika tillämpliga på MSR WindPro som på Gravity II EF. Totalvikten MSR Windpro (193 gram) + Trillium base (80 gram) är 273 gram mot Gravity II 260 gram, så den viktskillnaden är ju minimal."

Ja, jag håller med om att windpro ser väldigt trevligt ut och det har ju fått bra i tester men jag tror ändå inte det är bättre än Gravity, det är ju exempelvis högre och därmed vingligare, Gravity är ju erkänt stabilt. Dessutom är det betydligt dyrare så jag ser inte riktigt varför man skulle välja windpro framför gravity?
Gas är iallafall tyst, rent och enkelt, det räcker för mig.

/Gustav
 
Har funderat lite till på vad som skrivs på detta forum, det är inte utan att jag börjar skratta lite för mig själv....hehe...nu skall köken tydligen också tåla att man går på dom för att få godkänt...hehe..

Citat från xxargs: "Robusthet och flexibilitet (Multifuel) kostar vikt och mer bränsle och när det gäller mekanisk robusthet så blir jag blir lite fundersam hur tex. en Primus Express Spider skulle fungera efteråt om någon råkade sätta foten på brännaren för att den 'försvann' i underlaget kort efter man lyfte grytan - är den minnesmetall/titan i den måntro... ;-)
en Trangia med isatt gasbrännare missar man inte så lätt ren visuellt så att man sätter foten mitt i den..."

Det är en ny tanke för mig - Om grejerna måste tålas att gå på så är det väl ganska mycket som faller bort? Kameran, kikaren, visakortet tål kanske inte heller en vandrarkänga hehe,,,,,kompassen spricker nog,,,gpsen får nog spräckt skärm.....solglasögonen går nog åt helvete... jag tycker verkligen det var en kul tanke att köket måste tålas att trampas på,,, det är kul att se hur olika människor tänker. Jag har aldrig tänkt i dessa banor förut men jag skall börja med det nu, allt skall tåla mitt tramptest innan det får hänga med ut i skogen. Spelar ingen roll vad det väger, bara man kan gå på det.

Skojar lite, men faktiskt, jag tycker det är kul hur olika vi tänker och det finns ju inget rätt eller fel.

Själv har aldrig trampat på ett kök och om jag någon gång skulle göra det så skulle jag skylla mig själv och äta maten kall och bege mig hemåt fortast möjligt.

Nu kommer våren snart så då blir det lite mindre tid vid tangentbordet och lite mer action i skogen.

/Gustav
 
Ja, det finns nog inget riktigt svar när det gäller kök, olika typer passar vid olika tillfällen samt man har ju dessutom olika tycke o smak. Jag tycker egentligen alla kök är roliga o intressanta och jag har många olika sorter som jag brukar varva på mina turer bara för skojs skull. Men trangia har inte fått följa med ut på länge, tycker trots allt det är lite tungt, dessutom gillar jag friheten att välja vilka kastruller man vill ha till andra kök. Sedan tycker jag också det är både bra o trevligt att kunna titta på lågan, det går ju heller inte så lätt på ett trangia. Men om inte vikt o volym är viktigaste prio så är ju trangia säkert både ett av de mest effektiva samt tåliga köken.

"Niking skrev:

Angående dina 5 punkter, så är de minst lika tillämpliga på MSR WindPro som på Gravity II EF. Totalvikten MSR Windpro (193 gram) + Trillium base (80 gram) är 273 gram mot Gravity II 260 gram, så den viktskillnaden är ju minimal."

Ja, jag håller med om att windpro ser väldigt trevligt ut och det har ju fått bra i tester men jag tror ändå inte det är bättre än Gravity, det är ju exempelvis högre och därmed vingligare, Gravity är ju erkänt stabilt. Dessutom är det betydligt dyrare så jag ser inte riktigt varför man skulle välja windpro framför gravity?
Gas är iallafall tyst, rent och enkelt, det räcker för mig.

/Gustav

Att Windpro utan basplatta är betydligt vingligare än Gravity, är vi nog överens om. Men jag vill nog påstå att Windpro med basplatta är minst lika stabilt som Gravity. Sedan är det väl mycket tycke och smak och jag gillar onekligen MSR kök mer än Primus kök. Alla kör ju inte Volvo heller.

Annars håller jag med om att vanlig blandgas (30% propan och 70% butan) är trevligt under sommaren, men knappast vintertid, då jag mycket hellre kör ren bensin. Propanet i blandgasen tenderar ju till att ta slut otrevligt fort och det kvarvarande butanet gör gasköket allt annat än trevligt när temperaturen kommer neråt nollan...Redan runt 10 plusgrader börjar butanet kännas mer än lovligt segt, anser jag.

Kör man sitt gaskök på ren propan (Sievert 2208) så är det rätt ok vintertid, förutsatt att man står ut med det skyhöga priset och den otympliga formen på gastuben. Dock kan jag meddela att Primus Valhall (numera ersatt av Atle) blir mycket segt i minusgrader, trots att det går på ren propan. Fast Valhall/Atle är ju inget kök man frivilligt bär med sig i naturen.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Skojar lite, men faktiskt, jag tycker det är kul hur olika vi tänker och det finns ju inget rätt eller fel.

Själv har aldrig trampat på ett kök och om jag någon gång skulle göra det så skulle jag skylla mig själv och äta maten kall och bege mig hemåt fortast möjligt.

Nu kommer våren snart så då blir det lite mindre tid vid tangentbordet och lite mer action i skogen.

/Gustav

Drog lite till spets med illustrationen - men vid senaste övningen så antog min tragia lite av utsende som man ser på ganska välanvända folk-race bil och det var inte när man lagade maten som dessa buklades till utan allt före och efter i packningstuvande, bärande - springande, snubblande etc. dessutom en massa folk som springer omkring lite väl nära köket medans man använde, kör man med en 'kamoflerad' mindre brännare med slang i någon berskreva med 20 andra som också försöker hitta plats och är stressade så är det inte frågan om utan när en känga plattar till köket/brännaren om den är för diskret... väl synlighet är också en skyddsfaktor för fortsatt fungerande kök!! ;-)

Nu var vi tre eller fyra stycken med Tragia med gas och i praktiken värmde vi vatten för hela gruppen då det gick fasen så mycket fortare än T-brännaren till snuskburken... - dock förstår jag fullständigt varför snuskburken (den äldre) är gjord i rostfritt när det gäller stryktålighet...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kristofer_wallmark Att tänka på när man lagar mat i absidern? Kök och brännare 11
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
nicko_ Vikt på 1 L DuoSSAL Trangia-gryta Kök och brännare 8
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.