Stålmugg som går att koka i?

Jag har ofta med mig en liten titankåsa, dryga 3 dl, den i mitten som här tjänar som kastrull att vispa mjölken i:

cc7fdf3bd1f45ba19a877cabe905f970.jpg


Den fungerar utmärkt att ställa på brännaren, även på en spindelbrännare, och direkt på eld, och koka upp t.ex vatten i. Nackdel är att den kortsiktigt kostar mycket. Fördel med titan är att handtagen, som dessutom är ledade, svalnar snabbt, och har man lämnat en dryg cm upp till kanten svalnar den snabbt till drickbart utan att bränna läppen. Titan leder värme dåligt. Utslaget på alla år den kommer att hålla är den billig, om jag inte tappar den.

Raskesven


Mums, vilken härlig frukost!
Får man fråga vare é för fabrikat på din Ti-kåsa?
OT: Lämnar man blod ,gärna innan semestern, så kan man bla få en bra termosmugg som plåster på såren!
 
Rusta är inte mig favoritbutik men jag var där förra veckan i ett annat ärende


80251052_m.jpg


http://www.rusta.se/matt_0_5l_rostfritt_p80251052.html

40 kronor är klar överkomligt, även om man kanske behöver använda våld för att få bort det stora handtaget


Per

Hola bandola! Precis en sån jag letar efter, det tackar vi för! :D

Det kan ju tänkas bli lite brända läppar om man försöker sig på att dricka från den direkt efter uppvärming, så man får nog vänta en stund innan man ger sig på det. Bättre med titan då isf, men det är så tokigt dyrt att jag hellre köper två sånna här så att jag kan hälla över till den andra om det skulle vara så bråttom att få i sig en kopp te :)
 
Mums, vilken härlig frukost!
Får man fråga vare é för fabrikat på din Ti-kåsa?
OT: Lämnar man blod ,gärna innan semestern, så kan man bla få en bra termosmugg som plåster på såren!
Det är rätt länge sedan jag skaffade den, men jag har för mig att den är från Snow-Peak och skaffades här: http://www.backcountrygear.com/catalog/kitchen.cfm
Kan ha varit från MSR också.

De har ett antal muggar men just den modellen ser jag inte nu, men den är smidig då det också finns 0,5-dl gradering i den.

Raskesven
 
Lokförarmugg

Ottos rostfria Herman i Krylbo förde åtminstone förr en rejäl rostfri mugg som gick att koka i, den gick under benämningen lokförarmugg då den var populär att koka kaffe i på lokets kokplatta och att många beställde en sån mugg med gravyr när de examinerats som lokförare.

Besöksadress Postadress
Vintervägen 6 a Vintervägen 6 a
775 50 Krylbo 775 50 Krylbo

Tel. Fax
0226-103 20 0226-613 40

Själv kokade jag i lilla Trangiapannan och drack ur porslinsmugg.
 
Precis en sån där rostfri mugg med handtag har jag hemma, tror dock att den är från nån mer creddig (=onödigt dyr) butik, typ Duka. Men, så använder jag den också till att hälla cappuccinoskum med...
 

avslutad210712

Gäst
Mums, vilken härlig frukost!
Får man fråga vare é för fabrikat på din Ti-kåsa?
OT: Lämnar man blod ,gärna innan semestern, så kan man bla få en bra termosmugg som plåster på såren!

Getout har titan-mugg men var beredd på att lämna blod både en och två gånger :)
 
Gamla Meta

finns i al i 2,5, 4 och 8 dl har funkat på mer än en klättring och tur. Men frågaren frågade om Rf muggar.
 
Släpp prestigen

Ta 'vilkensomhelst' konservburk i passande storlek, och nyp in ev. vassa kanter med tång. Trangias tamoj funkar att hålla med/i.


valdemar
 
Eftersom ursprungsfrågan faktiskt bara var en mugg som man kunde koka upp vatten i, så har vi väl redan tidigare i någon tråd konstaterat för det så räcker det utmärkt med en engångsmugg i papp, den bränner man sig inte heller på!
 
Eftersom ursprungsfrågan faktiskt bara var en mugg som man kunde koka upp vatten i, så har vi väl redan tidigare i någon tråd konstaterat för det så räcker det utmärkt med en engångsmugg i papp, den bränner man sig inte heller på!

Mmm, de har ju dock en tendens att bete sig illa på elden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.