Pot cozy/grytvärmare

För att förtydliga lite: vikten på grytmysaren är 24 g. Hela köksutrustningen väger lite, men bara lite, mer ;)
 
Min grytmys är inte heltäckande och jag har inget behov av en heltäckande så länge jag inte är ute i vinterförhållanden.
Portabel blir den genom att den passar perfekt runt kokkärlet.
Sedan har jag även en påse runt alltihop för att hålla allt på plats.
//Peter
 

Bilagor

  • 100_1922.jpg
    100_1922.jpg
    37.7 KB · Visningar: 1,020
Tänkte göra egna och håller som bäst på att kolla olika material. Många på nätet använder ett material som kallas för Reflectix och som är aluminium belagd bubbelplast. Lär ha mesta isoleringsförmågan per gram av alla material på marknaden:

Kan man inte köpa/ta lite bubbelplast som man har över och tejpa med aluminiumtejp? Jag undrar dock om inte plasten smälter i kontakt med värmen. Får du tag på den riktiga kan jag köpa en bita av dig ;-)

Min grytmys är inte heltäckande och jag har inget behov av en heltäckande så länge jag inte är ute i vinterförhållanden.
Portabel blir den genom att den passar perfekt runt kokkärlet.
Sedan har jag även en påse runt alltihop för att hålla allt på plats.
//Peter

Det borde ju vara viktigast att hålla värmen runt vätskan. Det blir ju ändå ett ganska bra lager luft om man lägger på locket.

Alven
Liggunderlag har man väl liggandes (!), klart man kan prova klippa en bit. Borde ju vara rätt så stabilt också jämfört med någon form av tyg eller mjukplast.
 
Min grytmys är inte heltäckande och jag har inget behov av en heltäckande så länge jag inte är ute i vinterförhållanden.
Portabel blir den genom att den passar perfekt runt kokkärlet.
Sedan har jag även en påse runt alltihop för att hålla allt på plats.
//Peter

Har du klätt utsidan med vanlig folie? Limmad eller bara dittryckt?
 
Jag har flera olika grytmysare, bland annat en av bubbelplast. Men jag tycker liggunderlag funkar bäst eftersom det ger stadga. Den av bubbelplast viker sig lätt när man ska försöka få i grytan.
 
Kan man inte köpa/ta lite bubbelplast som man har över och tejpa med aluminiumtejp? Jag undrar dock om inte plasten smälter i kontakt med värmen. Får du tag på den riktiga kan jag köpa en bita av dig ;-)

Det kan nog funka men alu-tejpen är varken gratis eller särskilt lätt. Undrar även om inte det tjockare aluminium skiktet leder bort mer värme än den reflekterar tillbaks in i kärlet.

Jag har flera olika grytmysare, bland annat en av bubbelplast. Men jag tycker liggunderlag funkar bäst eftersom det ger stadga. Den av bubbelplast viker sig lätt när man ska försöka få i grytan.

Bra synpunkt men jag tänkte nog göra en modell man trär över grytan med lös botten alt min lilla skärbräda i tunn plywood. Annars kan ju en "komposit" modell med liggunderlag i botten och Reflectix i sidorna vara en lösning. Blir inte bara lättare utan även mer kompakt.
 
Det kan nog funka men alu-tejpen är varken gratis eller särskilt lätt. Undrar även om inte det tjockare aluminium skiktet leder bort mer värme än den reflekterar tillbaks in i kärlet.

Det enda jag kan säga är att min cozy fungerar utmärkt under mina förhållanden och aluminiumtejpen har jag för att liggunderlaget inte skall smälta.
Är man rädd för att den leder bort värmen för mycket så räcker det ju att bara täcka insidan på cozyn med tejp. Då leds inte värmen vidare till utsidan av den (som den ju gör på min modell).
//Peter
 
Det enda jag kan säga är att min cozy fungerar utmärkt under mina förhållanden och aluminiumtejpen har jag för att liggunderlaget inte skall smälta.
Är man rädd för att den leder bort värmen för mycket så räcker det ju att bara täcka insidan på cozyn med tejp. Då leds inte värmen vidare till utsidan av den (som den ju gör på min modell).
//Peter

Ja, eller bara tejpa insidan med alu och utsidan med silvertejp. Jag gjorde ett litet test för övrigt då jag skulle sy en isolerande påse till min source. Fyllde två plastpåsar med vatten med samma temperatur och la den ena inslagen i bubbelplast och la den andra i fleece. Mätte temperaturen efter två timmar ute (+1C). Vattnet hade 38C innan och bubbelplasten 12C efter, medans fleecen hade 19C. Fleecetyget var alltså bättre på att hålla värmen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.