Vilket frilufskök använde du sist?

Vilket frilufskök använde du senast?

  • Ett kök från Primus

    Röster: 137 26.1%
  • Ett kök från Optimus

    Röster: 79 15.0%
  • Ett kök från Trangia

    Röster: 184 35.0%
  • Ett kök från annan tillverkare.

    Röster: 125 23.8%

  • Totala väljare
    525
Det kan vara att ta i att kalla det för ett kök: en burk som innehållit skokräm av fabrikat Kiwi, upp-och-nedvänd, försedd med hål runtom på utsidan av det som brukade vara botten, halvfull med väldigt stark sprit. En stålkopp rakt ovanpå som kokkärl.
 
..om man lyckas tillvarata värmen av förbränningen (vara vindskyddad) ja. Det köket är tyvärr horribelt så fort lite vind är i görningen...

De flesta har liggunderlag med sig ifall man inte kan hitta lä, kan man ställa upp runt köket på någon decimeters avstånd.

Alltid lika kul med kommentarer i en tre år gammal tråd.
 
Självklart går det alltid att "hitta på nåt" för att förbättra undermåliga kök. Ofta vill man ju dock att det ska vara hyfsat smidigt. Stå och hålla i ett liggunderlag i vind.. nej tack. Att ha köket i en enda integrerad enhet som bara är att smälla upp, och allt för det mesta bara fungerar, känns väldigt fältdugligt.
 
Vad e bäst?

Jag har ett primus omnifuel tror jag eller så är det ett multifuel, men i alla fulla fall, vilken vätska är bäst på vintern i brännaren? En del säger si andra så, tänkte testa med diesel.
 
Jag har ett primus omnifuel tror jag eller så är det ett multifuel, men i alla fulla fall, vilken vätska är bäst på vintern i brännaren? En del säger si andra så, tänkte testa med diesel.

Om du har Omnifuel är det inte så kinkigt, både fotogen och bensin är funkis, diesel funkar fast får rensa munstycket inland. Har du multifuel kan du glömma diesel och fotogen går knackigare än bensin.

...om du inte vet vilket kök du har, ta bensin...

//J
 
Vilket kök du har...

Jag har ett primus omnifuel tror jag eller så är det ett multifuel, men i alla fulla fall, vilken vätska är bäst på vintern i brännaren? En del säger si andra så, tänkte testa med diesel.

Att se skillnaden på Primus Omnifuel och Primus Multifuel är: Att Omnifuel har en kran vid bränsleflaskan och även en på själva köket för fin justering... medans Multifuel bara har en kran vid bränsleflaskan.

Mvh troswe
 
Att se skillnaden på Primus Omnifuel och Primus Multifuel är: Att Omnifuel har en kran vid bränsleflaskan och även en på själva köket för fin justering... medans Multifuel bara har en kran vid bränsleflaskan.

Mvh troswe

Tror du menar Multifuel EX ;) detta kök saknar vred på brännaren. Primus Multifuel är ett annat kök, föregångare till Omnifuel.

...Multifuel har reglering vid brännare...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.