Vilket frilufskök använde du sist?

Vilket frilufskök använde du senast?

  • Ett kök från Primus

    Röster: 137 26.1%
  • Ett kök från Optimus

    Röster: 79 15.0%
  • Ett kök från Trangia

    Röster: 184 35.0%
  • Ett kök från annan tillverkare.

    Röster: 125 23.8%

  • Totala väljare
    525
För att det öht ska bli farligt måste ju vätskan exponeras för eld/hetta,i de flesta sammanhang öppnas inte en bensinflaska alls.Att lågan ska 'krypa' genom slangen finns inte.En spritflaska öppnas åtminståne mellan varven,i det här fallet T-doja för spritkök.


peter

Det finns en skillnad mellan bensin och sprit och det är att bensin med sin höga ångtryck överkarboniserar tomma utrymmet i flaskan så att gasinnehållet där är obrännbart (består mest av bensinånga och väldigt lite luft) även om man skulle kasta in en tändsticka där, det är bara gaserna kring mynningen där utblandning med luft sker som gör att det kan vara tändbart just där. - man får alltså aldrig en låga som går in i flaskan vid en incident - om det inte är -15 C grader och kallare!!! (det är därför man kan trycka in luft i bränsleflaskan på en MF-kök utan större risk då bensinen håller luften tillräckligt överkarboniserad för obrännbarhet i flaskan trots fler bars övertryck medans fotogenet har för låg ångtryck för brännbarhet...)


T-sprit med sin lägre ångtryck vid rumstemperatur och kallare är inom brännbarhetszonen även för utrymmet ovanför vätskan i flaskan (spritångdelen är bara 4-15% och resten är syrerik luft) och lågan kan krypa in i den vid en incident - och just den händelsen med ett foff brukar få folk att rycka till och spreja ut hela flaskan/dunkens innehåll över kamraterna och man strax därpå har ett eldhav i tältet... med kläder som veke för den uppsugna spriten och fortsätter att brinna och ger allvarliga brännskador iom. huden under utsätts för lång tid i elden då det är svårt att hitta alla ställen där det brinner vid kvävningsförsök med filt/kläder etc..

- just det sistnämda med uppsugen brinnande bränsle kan aldrig hända med gasol och campinggas och ev. brännskador av en gaseldboll blir relativt ytliga (typ svedd hår och lättare bränskadad hud) pga. korta tiden i elden så länge man inte är kvar mitt i den brinnande jetstrålen från ev läckande slang/koppling eller kommer i vägen för en del av den spruckna behållaren och annat splitter - och just det sistnämda är en ytterst sällsynt händelse.

---

Man använder E85 istället för ren sprit som motorbränsle just för att bensindelen skall karbonisera tomma utrymmet i tanken högt nog så att gasvolymen i tanken inte kan brinna och explodera även om det skulle finnas en tändkälla (tex. statisk urladdning när den plaskar omkring) - det är alltså inte bara för misstänksamheten att folk skall supa ned sig vid tillgång till ren etanol, utan man häller i bensin i spriten av ren brandriskminskningsskäl vid hantering av bränslet bland vanligt folk. För fordon som hanterar ren etanol (bussar etc) så kopplas det alltid en jordkabel till fordonet innan tankning


---

Gasolyckor ger ofta ganska spektakulära effekter och upplevs farligare än tex olycka med sprit som knappt ens syns vid dagsljus när det brinner - men tittar man på material och sjukvårskostnader och utseendemässiga ärr och men från dessa olyckor så är det omvänt förhållande med svår övervikt för skador i samband med T-spritkök...

Det är egentligen detta som borde värderas och inte hur hollywood-lik (='farlig') olyckan är vid risk och konsekvensbedömmning...
 
Senast ändrad:
Kombinationskök

Delar från MSR, Snowpeak och Markill.
Grytor, stekpanna och tillbehör MSR
Brännare Snowpeak
Trefot samt slang mellan flaska och brännare Markill
 
Kap Arktic, finsk klon...

...använde senast Arktic-klonen från öst dvs en optimus 155-brännare med primus pump i ett Trangia 25 :).
 
Coleman apex ii
Kanskje den enkleste bensinprimussen å anvende om man skal kunne simre bra, og ha en stødig primus.

dsk
 
Varje gång jag sätter mig och räknar på det, och sist hade jag en ingenjör med mig i tankegångarna, så kommer jag fram till att Trangia Mini är det lättaste alternativet för en helg. 400 gram ger mig 5 mål mat...... det som många glömmer i uträkningarna med gas är vikten på kastrullen som jag bestämt hävdar är nödvändig för att koka vatten.

..om man lyckas tillvarata värmen av förbränningen (vara vindskyddad) ja. Det köket är tyvärr horribelt så fort lite vind är i görningen...
 
..om man lyckas tillvarata värmen av förbränningen (vara vindskyddad) ja. Det köket är tyvärr horribelt så fort lite vind är i görningen...

Min erfaring er at vekten av vindskjerm spares inn i form av mindre behov for fuel, men her går det ikke å gjøre noen eksakt beregning.

dsk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.