Billigt kök på eBay!

Hittade ett multifuelkök på eBay som säljaren HKP2PS(X)COM från HongKong fantasifullt döpt till "Multi Stove S-9"!
http://search.stores.ebay.co.uk/Wel...sooZ1QQfsopZ1QQftsZ2QQsaselZ291463319QQsofpZ0
http://cgi.ebay.com.hk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=260252716682&ih=016&category=16036
DSCF3930.JPG


Förutom pump och bränsleslang är S-9 samma kök som GoSystem GS2111 flexifuel (fd. Karrimoor) som funnits ett tag på marknaden. Säljs i Norge och kostar då ca 1200 Nkr!:
http://www.rekri8.co.uk/Go System/multifuel/flexifuel.html
http://arktiskpudder.no/butikk/product_info.php?products_id=131
k2-111a_3_ny.gif


Båda tillverkas av Kovea som gör ca 90% av alla friluftskök åt snart sett alla världens firmor. Delar även pump och troligen konstruktion av brännare med Kovea Booster +1.
Pumpen är intressant då den har inbyggd adapter för gasbehållare. Och till skillnad mot vissa andra kök behöver man inte byta brännarmunstycke:
http://www.kovea.com/product_view.php?brand=1&code=01000000&pno=8
Booster_detaljer.jpg


Även Booster +1 importeras till Norge:
http://www.bisontelt.no/default.asp?pid=34
Säljs på postorder i Sverige av Pointerdaniel som tar 1700 kr:
http://www.blocket.se/vi/8269691.htm?ca=2_s
Blev utnämnd till "bäst-i-test" när Norske Turistforenings tidning "Fjell og Vidde" testade ett stort antal kända MF-kök (trots ett riktpris på 1890 Nkr!) :
http://www.turistforeningen.no/article.php?ar_id=13941&fo_id=2771
Mer info här:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45454
http://fjellforum.net/viewtopic.php?t=10053

Även om brännarna på S-9/GoSystem och Kovea Boster köket ser olika ut har de enligt de norska sajterna samma effekt. Är troligen i grund och botten samma konstruktion även om det nog kan skilja i material och kvalité! Skulle även gissa att S-9 därmed är typgodkänd av myndigheterna i norden:

S-9/GoSystem:
Koketid 1 l: 4:50 (min)
Vekt: 464 g.
Tenner: Manuell
Effekt: 2800 (watt)
Brennerstørrelse: 40
Bokstype: EN417
Størrelse: 147 x 66 x 128 mm
Sammenhengende brennetid: 2:30 (timer)

Koveas Booster +1:
Vekt: 306 gram
Mål: 367x266x97 mm
Tenning: Manuell
Forbruk bensin: 2,420 kcal/h
Forbruk gass: 1,800 kcal/h
Gir hele 2800-3000 watt effekt
Drivstoff: renset bensin, miljøbensin eller gass
Koker opp en halv liter vann på kun 1.29 min!
 
340 sek

340 sek det är billigt, då är det ju levererat och klart. Kanske måste jag gå till posten men det gör jag ju ganska ofta så det räknas inte.

Är den bra då?
Vad väger den?
Går den att jämföra med tex Optimus Nova +?
 
S9 vs Nova

Nova +
Bränsle
Kemiskt ren bensin, Fotogen, Diesel, Flygbränsle
Vikt 425 g (med pump) (Vanliga Nova: 435 g)
Mått vikbar 86x67x125 mm
Effekt 2850 W
Brinntid Upp till 2 timmar vid maximal effekt med bränsleflaska i storlek M (450ml bränsle)
Koktid (1 L vatten) ner till 3,5 minuter beroende på väder, höjd över havet etc.

http://www.optimus.se/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=33
-------------------------------------------------------------------------------------------

S-9 Gasoline/Gas Multi Stove
Packing: Non Woven Bag plus Color Box
Open Size:Diametre173 x Height85 mm (Stove Size)
Folding Size:Diametre95 x Height85 mm (Gas Cartridge Size)
Weight:455g (Stove and Oil Pump) 115 g( Gas Cartridge)
Fuel: Unlead Gasoline, kerosene oil, Butane / Propane Mixture and other fuels.
Features: Strong Flame, to boil 1L water in 3.5 minutes Free of influence from environment, fuel, equipment). Gas Pump has build-in Rub Resistant Equipment, which enables long endurable usage and continuous gas supply. The Oil Nozzle applies Copper Ball Filter Wicks, which provides better performance of filter.
-------------------------------------------------------------------------------------------

S-9 är ju helt klart en Nova kopia så det är inte så konstigt att både mått och prestanda är nästan identiska. Tycker Novas dubbla infästning av stödbenen ser stadigare ut. Men båda har enkla koppbrännare så inte mycket som kan fallera där. Reservdelar till S-9 är de samma som GoSystem och troligen Booster med så de går att beställa. Har första generationens Nova och där har problemen mest varit med slang/pump/koppling.

Edit:Kollade just eBay säljarens vilkor för köp. Minst sagt undermåliga så man får nog räkna med att inte få någon ersättning om varan försvinner på vägen eller är defekt vid leverans! Men med det priset så...;)
 
Senast ändrad:
....kunde inte låta bli, så jag köpte ett S-9 kök på eBay ikväll. Får väll återkomma när jag fått hem det och hunnit prova det lite.
 
Kunde inte låta bli...

beställde ett sånt kök i början av förra veckan, hämtade det idag.
Men det ser inte ut riktigt som på bilden, inte heller som det tyskarna fick. Annan "spridarplåt" och benstativ. Köket kom i en snygg låda som det stod Booster +1 på. Inte använt det på riktigt än, men skruvat sönder och testat lite och jämfört med mitt nova.

Flaskorna är i princip likadana. Samma volym och gänga.. =)

Pumpen är i plast, med "pumpläder" av gummi. (jfm novans aluminimpump med läder) Känns lite billigt gjord, men det funkar. Pumpen har ett stöd för att flaskan inte ska rulla omkring, känns som jag skulle klara mig utan den vikten...

Slanganslutningen till pumpen är typ gasanslutning , där man kan vrida på pumpens gänga, dvs man behöver inte vrida hela pumpen. Om det inte tänker läcka i vridningen (tätad med dubbla o-ringar) så känns anslutningen stabil, en gänga funkar ju alltid. (jfm med novans snabbkoppling som kan krångla ibland)

Bränslevredet sitter på pumpen. Som väntat gör det att köket inte reagerar så snabbt. Tycker det är lite svårt att stänga helt, man får vrida åt ganska hårt, och det är mycket svårare att köra på sparlåga än nova.

Bränsleslangen är längre och mycket mjukare, smidigt, men håller den?


Brännarkroppen är ihopskruvad av olika delar (istället för hårdlödda som på nova)

Bränslefiltret är i metall och sitter fast på undersidan av munsycket, det tycker jag inte om. Känns som det blir svårt att rengöra munstycket. (jfm nova som har bränslefiltret i slanganslutningen till köket)

Munstycket ser ut att ha något större hål än novans, men jag vet inte säkert...

Benstativets kropp är gjuten!! måste vara jättetung...förstår inte varför... men kärlstöden är i alla fall större och känns stabilare än novans. (novans känns mer lagom..)

Verktyg med rensnål, känns lite billigt, men det verkar funka bra.
Reservdelar: oringar, munstycke och pump"gummi"

Vikt brännare och pump ca 440g. (Nova 435g)

Testade koka en liter vatten ute, i lätt vind, det tog knappt 4 minuter. (Novan behövde drygt 5.) Inte vetenskapligt gjort, men det verkar faktiskt gå fortare med "booster". (känns dock som booster drar mer bränsle,men jag har inte kollat.) Provade även köra det lite med gas, och det funkade...

Köket känns som en kopia av nåt annat, men inte är det novan dom kopierat iaf... Det är inte Koveas booster+1 men möjligen en kopia av den. (står inte kovea på kartongen iaf...) Köket känns lite billigt, men verkar fungera. Det är främst det dåliga bränslereglaget, munstycket och det tjocka godset i stativkroppen jag stör mig på.

Jag betalade 437kr inkl allt, så billigt var det i alla fall, och drygt en veckas leveranstid kan man inte heller klaga på.

(på bilden med båda köken så är det "booster" till vänster och nova till höger.)
 

Bilagor

  • DSCN3677.JPG
    DSCN3677.JPG
    76.9 KB · Visningar: 2,663
  • DSCN3679.JPG
    DSCN3679.JPG
    86.8 KB · Visningar: 2,697
  • DSCN3680.JPG
    DSCN3680.JPG
    82 KB · Visningar: 2,789
Kört ett kök sedan sommaren

Mitt kök ser identiskt ut med det första köket i listan. Lite lustigt med asiatprodukterna att det verkar variera lite med tillgång vad man får...

På det hela taget har köket fungerat bra. På sista tiden har det dock börjat läcka kraftigt i anslutningen mellan slangen och köket (när jag kör på bensin). Vet inte riktikg hur jag ska få tätt där, det verkar läcka både från crimpen i slangen och genom gängorna.

På gas går dock köket bra men då föredrar jag att istället använda ett renodlat gaskök som är tystare.

Som sagt för det priset är det värt att köpa ett kök bara för att prova och det är helt klart värt pengarna. Lite meckande behövs nog då och då och det är knappast rättvist att jämföra med kök som kostar 5 gånger så mycket.

Summering, kul grej man tar med på dagsutflykter för man har ett men på flerdagarsturer litar jag nog mer på mitt gamla gaskök.

//D
 
Har kikat runt lite mer nu...
Kartongen som jag fick köket ser nästan exakt likadan ut som koveas, samma loggor, utom att koveas inte är med. Samma typsnitt, slogans, data, osv, men andra bilder på köket. Känns jättemycket kopia va?

Är inte expert på slangkopplingar, men om det verkligen läcker i crimpen så vet jag inte om det är så mycket å göra. Hittade denhär bilden på nätet... http://www.thaifirestorm.com/images/awb_image172550204630.jpg
Och min slang ser iaf exakt ut som den till vänster... Men då kanske Koves kan passa? Prata med nån Kovea-återförsäljare å hör vad dom tar för en slang, hehe, säkert lika mycket som hela det här köket, men... blivit någon grad på gängan så den inte blir tät?
 
Slang

Det är säkert samma slang, tror dock på att det är en kopia, de brukar vara bra på att göra just det. Att det är samma fabrik som kör kvälls-skift / dagskift är bara en klyscha som envetet biter sig kvar.

Fast eftersom de är bra på att kopiera så är kopierna oftast rätt OK ändå :)

Förmodligen är det så som du säger, en märkesslang är lika dyr som ett helt kök. Det är dock i andra änden det läcker, mot köket.

Ska prova att klämma crimpen med lämplig tång och lägga in en o-ring inne i slangen så får vi se om det hjälper.
Ser inga direkta skador på gängor eller anslutning. tror bara det är taskiga toleranser i tillverkningen.

Det gör inte så mycket att det läcker egentligen, fast kastrullerna blir svarta när det tar sig och det känns lite kymigt att veta att det rinner ut bensin som är trycksatt. Ploppar slangen loss helt så blir det fint fyrverkeri.

//D
 
Ang brännar slang

Samma fel på krympningen av slangens ändhylsa fanns även på en del av de första Nova-köken. Fick mitt åtgärdat utan kostnad efter att köket nära nog startat en skogsbrand. Så byt slang omgående om du inte vill riskera att elda upp tält, dig själv eller tom hela skogen!!!
FoGas i Stockholm reparerar alla möjliga friluftskök och har säkert den slang du behöver:
http://www.fogas.se/
Annars kan du goggla på de liknande köken från Kovea jag nämde inledningsvis och kontakta en återförsäljare/importör. De har säker reservdelar och är det en webbutik kan de nog skicka en dirrekt hem i brevlådan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gegga moya Tips på lätt och hyffsat billigt kök Kök och brännare 16
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
47:an Löken Billigt ul enmanskök Kök och brännare 3
Joakim Ambrosson Lätt, effektivt och billigt.. Kök och brännare 11
rojo Billigt Duossal Kök och brännare 0
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.