Angårnde skavsår och comped (otrevlig bild på skavsår)

Angående kjpil avbrytna sarek resa, han kan ha aft en gamal blåsa som var läkt ,men den gamla huden inte var borttagen.
det som händer är att compeden fasnar i den gamla blåsan och sedan börjar compeden att röra sig och orsakar ett nytt skavsår en så kallade comped skada, comped skall aldrig sättas på hel hud utan såret skall vara köttrent
om ni tittar på bilden så ser man formen efter compeden, blåsan hade blivit större och då satte han en till comped till följd att det blev en ännu störe blåsa.
69ffe6851d78984d20547e8adf783142.jpg

får man en blåsa och man skall fortsätta vandringen så är min erfarenhet att man måste klippa bort blåsan så compeden får en köttig yta, förstärk med lekoplast. När compeden har suttit ett par timmar så brukar man vara smärtfri.
Nakdelen med att klippa bort blåsan är att det kan komma in smuts i såret, så man måste vara noga med hygienen.

(är dyslektiker och det kan finnas stavfel)
 
Förebygg

För att undvika ovanstående kan inte nog betonas vikten av att fila fotens och speciellt hälens hud. Denhär typen av skador uppstår mestadels i kängor....det finns ett samband mellan kängans stabilitet, läs styvhet, och skoskav.
I kängor är det viktigt att foten är väl embalerad i minst två par sockar, av ull-nylon, ett par tunna coolmaxstrumpor närmast foten fördelar fotsvetten jämnare och håller skinnet torrare samt ger ytterligare ett friktionslager mellan strupor-sockar vilket sänker hudtemperaturen.
En sådan här fotskada gör förflyttning mycket svårare tills dess huden läkts igen. Små sår måste kontrolleras dagligen. Renligheten är viktig.
Att tejpa i öppna sår bör man undvika om man kan, men för att komma ut efter uppkommen skada är det en framkomlig väg.
//J
 
Denhär typen av skador uppstår mestadels i kängor
Nu måste jag säga emot dig lite. Vid vandring är det ofta i kängor - helt enkelt för att det oftast är kängor som används då, men sådana här skavsår kan man få av vilka skor som helst och helt utan siffror som underlag är jag rätt övertygad om att de flesta skavsår, även stora, uppstår i andra skor än kängor. Det värsta skavsåret jag har sett hade uppkommit av nya längdskidskor - och precis som i det här fallet, felaktigt användade av compeed.
I kängor är det viktigt att foten är väl embalerad i minst två par sockar, av ull-nylon, ett par tunna coolmaxstrumpor närmast foten fördelar fotsvetten jämnare och håller skinnet torrare samt ger ytterligare ett friktionslager mellan strupor-sockar vilket sänker hudtemperaturen.
Hur många strumpor som är bäst och i vilket material de bör vara, varierar mycket mellan olika personer. Här kan man med andra ord inte ge något generellt svar utan var och en måste prova sig fram.

Bästa sättet att förebygga skavsår är att sätta på compeed DIREKT när man känner minsta antydan till att det skaver och inte vänta tills det blivit ett sår!
 
skavsår i gymnasikskor

ett av dom sämsta skavsårs ställen man kan ha .
5544bfd45668f87694f53552a0233f8c.jpg

han fortsatte ochså vadringen efter omplåstring,
 
Nu måste jag säga emot dig lite. Vid vandring är det ofta i kängor - helt enkelt för att det oftast är kängor som används då, men sådana här skavsår kan man få av vilka skor som helst och helt utan siffror som underlag är jag rätt övertygad om att de flesta skavsår, även stora, uppstår i andra skor än kängor. Det värsta skavsåret jag har sett hade uppkommit av nya längdskidskor - och precis som i det här fallet, felaktigt användade av compeed.
Hur många strumpor som är bäst och i vilket material de bör vara, varierar mycket mellan olika personer. Här kan man med andra ord inte ge något generellt svar utan var och en måste prova sig fram.

Bästa sättet att förebygga skavsår är att sätta på compeed DIREKT när man känner minsta antydan till att det skaver och inte vänta tills det blivit ett sår!

Du får gärna säga emot mig. Vad bygger du det på?
Naturfolks kängor är mjuka. Sk civliserade människor går från mjuka vardagsskor till styva kängor på fritiden och i det militära...
Felaktigt klistrade fötter kan ge otrevliga skador, jag håller med dig.
Trasigaste fötterna jag sett kom upp ur ett par konståkningsskridskor efter 2 timmars träning.....det måste gjort vådligt ont.
Strumpfodringen i konståkningsskridskor är som kännt ett skämt!
Jag ser fram mot dina förklaringar....

//J
 
För att undvika ovanstående kan inte nog betonas vikten av att fila fotens och speciellt hälens hud. Denhär typen av skador uppstår mestadels i kängor....det finns ett samband mellan kängans stabilitet, läs styvhet, och skoskav.
I kängor är det viktigt att foten är väl embalerad i minst två par sockar, av ull-nylon, ett par tunna coolmaxstrumpor närmast foten fördelar fotsvetten jämnare och håller skinnet torrare samt ger ytterligare ett friktionslager mellan strupor-sockar vilket sänker hudtemperaturen.
En sådan här fotskada gör förflyttning mycket svårare tills dess huden läkts igen. Små sår måste kontrolleras dagligen. Renligheten är viktig.
Att tejpa i öppna sår bör man undvika om man kan, men för att komma ut efter uppkommen skada är det en framkomlig väg.
//J

Jag har andra erfarenheter när det gäller antalet sockor/strumpor.
För många år sen när jag gick i gummistövlar så använde jag ett par tunna strumpor närmast foten och sen ett par tjockare sockor ovanpå dom. Det fungerade ganska bra men varmt och svettigt blev det men inga skavsår. Nu för tiden går jag i Meindel Island och använder bara ett par tjockare Bridgedalesockor vilket jag tycker är behagligt och skönt och inte har jag fått några skavsår heller. Det gäller att skodonen har bra passform så att inte foten "glider" inne i kängan/stöveln.
 
Du får gärna säga emot mig. Vad bygger du det på?
Jag skrev ju att jag inte har några siffror, och har inte heller någon aning om någon någonsin räknat ut vilka slags skor som orsakar flest (och värst) skavsår. Jag bara vet hur fruktansvärt vanligt det är att folk får skavsår av helt vanliga skor, finskor, promenadskor, gummistövlar, vinterstövlar, joggingskor, skidskor, jobbarskor och till och med sandaler. Kan inte tänka mig att kängor som ju används så relativt sällan skulle orsaka fler skavsår. Möjligen, ja kanske troligen, fler per användningstillfälle. Rätt eller fel.. vet inte som sagt (marjamaa kanske vet), men det enda som egentligen är viktigt är ju att man är medveten om risken att få skavsår, särskilt när man tar på sig ett par nya skor.

Konståkningsskridskor har jag inte haft anledning att få någon erfarenhet av, förutom ett par syskonbarn, men därifrån har jag inte hört något om skavsår. Kanske beror på att de har kloka föräldrar. Men skridskor överhuvudtaget är väl inte de skönaste av skor...
 
Jag vandrar aldrig i kängor numera, använder alltid låga trekkingskor eller gympaskor av snabbtorkande material. Upp ur johkar, ner i johkar, uppför stenfält, nerför stenfält.. enda problemet som man bör tänka på är att ha en lätt packning då fotlederna belastas mer än i kängor (visst är det så det är, inga bortförklaringar här).

Har aldrig haft skavsår i skor likt dessa och kommer aldrig mer gå i kängor!

Trevliga små blåsor på bilderna ovan... :)

// Jocke
 
Jag vandrar aldrig i kängor numera, använder alltid låga trekkingskor eller gympaskor av snabbtorkande material. Upp ur johkar, ner i johkar, uppför stenfält, nerför stenfält.. enda problemet som man bör tänka på är att ha en lätt packning då fotlederna belastas mer än i kängor (visst är det så det är, inga bortförklaringar här).

Har aldrig haft skavsår i skor likt dessa och kommer aldrig mer gå i kängor!

Trevliga små blåsor på bilderna ovan... :)

// Jocke

Jag tvivlar på att trekkingskor eller gympadojor skulle fungera för mig på en 2 veckorstur i Sarek.
Hade jag inte haft problem med fötterna innan så skulle jag garanterat ha det sen.:)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...