Bensinkök (eller multifuel)

avslutad210712

Gäst
Har ingen aning om vilka bränslen ett MSR klarar av men Primus avråder bestämt för att använda spritbränslen i sina "bensin"-kök helt enkelt därför att materialet i packningarna inte tål den typen av bränsle. Kanske din kompis till att börja med skulle kolla om det överhuvudtaget är möjligt att köra på spritbränsle.

En BMW/AUDI med bensinmotor är en dyr och fin bil men det innebär inte att den går att köra på alla typer av bränsle bara för det.
 
Har ingen aning om vilka bränslen ett MSR klarar av men Primus avråder bestämt för att använda spritbränslen i sina "bensin"-kök helt enkelt därför att materialet i packningarna inte tål den typen av bränsle. Kanske din kompis till att börja med skulle kolla om det överhuvudtaget är möjligt att köra på spritbränsle.

En BMW/AUDI med bensinmotor är en dyr och fin bil men det innebär inte att den går att köra på alla typer av bränsle bara för det.

Å andra sidan så tål inte packningarna diesel heller utan de skall smörjas med medföljande fett. Min gissning är att den unge mannen har fel ventil isatt om det nu finns någon passande till det köket. Ungefär samma sak händer ju om man använder diesel till ett omnifuel med gasventil.
 
"Bara för att det är ett dyrt och bra kök behöver det inte brinna bra vid varje choke......"
"En BMW/AUDI med bensinmotor är en dyr och fin bil men det innebär inte att den går att köra på alla typer av bränsle bara för det."

Aa jag menar det men det är precis det motsatta han säger. ;)
Men okej, jag ska höra med honom. Tack för svar
 
XGK bränner nästan allt men inte sprit

En polare har ett MSR XGK EX och skryter mycket och gärna om det. Men han får inte till användningen riktigt. När han ska t.ex koka vatten eller använda köket över huvud taget så har han problem med att hålla lågan uppe. Lågan hostar och fräser, och inte lite heller. Jag skulle säga att det är 2-3 ggr i sekunden som lågan ser ut att stanna upp och sen börja i en himla takt. Det fräser en stund och sen slocknar det helt och han har svårt att tända upp igen.
Nu till grejen; han envisas med att använda sig av bränslen så som T-röd och tenol. Är det det som spökar? De gånger han provat har det varit vinter med temperaturer kring kanske så lågt som runt noll. Det är väl också en grej då spritbränslen inte är nåt vidare när det är kallt?
Han säger att det borde funka med t-röd osv för att det var ett dyrt (bra) kök.
Jag säger: köp heptan el liknande, bensin..
Jag använder mig av heptan till mitt Primus Multifuel och det har inte varit några problem.
Nu blev det sjukt lång text men frågan är alltså:
Om han använder bensinbränsle, funkar det bättre då?
Kan tillägga att jag inte har nån erfarenhet eller nåt så jag vet inte

Sicken polare:
Han skryter om ett kök som han tycker är jättebra men han kan inte få det att brinna.
Han verkar inte ha läst instruktionen till sitt fina kök.

Om han gör det, läser instruktionen alltså, så ser han att hans fina kök inte funkar med sprit, tenol eller andra alkoholer.
Om han nu bara häller lite fotogen i sitt fina kök kommer han nog att skryta ännu mer. Såvida inte packningarna packat ihop :)
Mikael
PS
Kollade snabbt på MSRs supportsida
Can I burn alcohol in my MSR Stove?
No, MSR stoves will not burn alcohol, and alcohol will damage MSR Fuel Bottles.
DS
 
Senast ändrad:
Det største problemet kan bli at en del pakninger ikke tåler alkohol, og vill svulmeopp og bli svampiga efter en tid når han fyller rett fuel (white gas / fotogen)

Ellers burde køket være noe av det mest gjennomprøvede i markedet.

dsk
 
Jaha, det var så illa alltså... Får hoppas att det funkar med bensin eller om han måste byta packningar. Det värsta är att han skyller på att köket är dåligt också.. Även fast han inte kan hantera det ;)
 
ReadTheFineManual

Jaha, det var så illa alltså... Får hoppas att det funkar med bensin eller om han måste byta packningar. Det värsta är att han skyller på att köket är dåligt också.. Även fast han inte kan hantera det ;)

XGK är väl ett av de mest testade o använda köken, med välförtjänt gott rykte över hela världen. Men det kräver lite mer kompetens hos användaren än vad ett Trangia gör. Den enda befogade kritiken mot det är väl att det är ganska ljudligt och att det inte är så lätt att finreglera lågan.

Mikael
PS
Se nu till att han inte börjar köra med bilbensin bara, även om det brinner så är det inget att rekommendera.
http://www.optimus.se/index.php?option=com_easyfaq&task=cat&catid=28&Itemid=56#faq2
DS
 
Arctic fuel som säljs av optimus är väl nåt höggradigt naftabaserat? Någon som testat att köra på andra naftabaserade bränslen? Tänker då på bl.a. vissa färgborttagningsmedel och liknande lösningsmedel som är bra mkt billigare än optimus varianter.
 
Har testet mye på min Nova, om jeg skal kjøre på noe bensinlignende er 4 takt miljøbensin det beste jeg har prøvet. Bedre enn ren heptan.

Forøvrig så er jeg ikke glad i den risk det er med bensin og lekkasje, så fotogen lignende fuel er det jeg går for.
Her har jeg gode erfaringer med tennvæske for grill.

dsk
 
optimus nova på bensin...

Hej!
Jag gillar mitt optimus nova som någon nämnt hastigt i tråden tidigare. Jag kör det på miljöbensin och slipper således hålla på med annan vätska för förvärmning. rensnålen inbyuggd och sköts med en magnet på medföljande verktyg - under en vecka med rysk fulbensin i köket rensade vi nova en gång. Kan montera nova i trangiat när vikt är mindra viktigt ( som t ex vid paddling - men å andra sidan kör jag gärna trangias gasbrännare då).

Nova har reeglage som ahnteras med tumvantar utom möjligen tändning men öve hemma på när man ska öppna kranen efter förvärmning - det kräver lite känsla - mitt grova tips är när förvärmningsvätskan är nästan slut och börjar brinna lite flämtande.

Lycka till!

Patrik
 
Ett alternativ kunde vara ett gaskök med Sievert propangasbehållare.

Har också noterat att sådan finns numera - har dock inte kollat fysikt ännu.

Är det någon som vet om den har standard lindahl-gänga (primusgänga, 7/16-gänga etc.), det ser nästan ut så i allafall.

Då skulle den faktiskt fungera med gas-trangia och motsvarande i minusgrader då vid -5 - -10 minusgrader inte har högre tryck än vad en vanlig engångsbehållare har vid rumstemperatur. Man har > 0.5 bar övertryck (vilket är det minsta gas-tragian behöver för att vara användbart) ända till -32 minusgrader

Dessa är i aluminium och väger 640 gram med i 380 gram innehåll, om jag hittade rätt info, vilket innebär flaskvikten är 260 gram - det att jämföra med en 450-gram tub med flaskvikt av ungefär 216 gr. - det är i allafall klart bättre än propanflaska 2000 som väger 0.82 kg tom...



Om man på egen risk och förmodligen olagligt skall exprimentera med återfyllnad med husvagnsgasol så är det med dessa flaskor man skall göra det och inget annat ('förhoppningsvis' har dom inte några backventiler) - och se till och ha en välförankrad filtertuss i slangen/röret så att skräp från husvagnsflaskan inte förstör ventilen i lilla flaskan...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
patrix Helios Jetboil eller bensinkök? Kök och brännare 8
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
egh01 Bensinkök - ökad risk vid sträng kyla? Kök och brännare 34
Livetiskuggan Bensinkök Kök och brännare 19
Bulgakov Bensinkök från dx.com Kök och brännare 1
thureb Köpvärt bensinkök? Kök och brännare 2
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10
Collin Bygga bensinkök? Kök och brännare 16
scew Bensinkök i tältet??? Kök och brännare 9
tango samma flaskgänga till alla bensinkök? Kök och brännare 2
CrossM Olyckor med bensinkök? Kök och brännare 8
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
D300 HA eller NS Kök och brännare 5
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
graylingman Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte? Kök och brännare 8
insco Quietstove eller BernieDwag Kök och brännare 52
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
haiwa IsoPro eller PowerGas Kök och brännare 7
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Daddy EtaExpress eller Crux/Crux Lite? Kök och brännare 20
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
justsafe Titankärl eller aluminiumkärl? Kök och brännare 20
mBengtson ETAPower EF eller Jetboil Helios Kök och brännare 14
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...