Galet häftig wokbrännare

Näe inte en sån låga utan en jätte står låga som är blå och låter som ett jetplan vill jag ha, glömmer man woken på brännaren vill jag få ett stort hål i den. Har blivit utmanad av en kompis som har en fotogen brännare från bortre långtbortistan som har en helt otroligt hemsk låga, tävlingen är i vattenkokning på tid..

//Håkan

Hahah ha! Tack! Vilka härliga bilder jag fick i huvudet. God natt.
 
Ska ni koka vatten på tid så tror jag mer på att modifiera grytan så att den tar upp värmen bättre (typ JatBoil/ETA Power). Man tjänar betydligt mer på att minska förlusterna än att öka effekten. Titta på doppvärmare och vattenkokare.
 
Fusk? Varför skulle det vara fusk?

Är det fusk att göra en bil med mindre luftmotstånd istället för större motor?

Är det fusk att göra en kajak som går lättare genom vattnet istället för att paddla hårdare?
 
Fusk? Varför skulle det vara fusk?

Är det fusk att göra en bil med mindre luftmotstånd istället för större motor?

Är det fusk att göra en kajak som går lättare genom vattnet istället för att paddla hårdare?

Kanske inte fusk men klart omanligt i alla fall, det är inte för inte vi kör stora jätte suvvar skjuter älgar eldar majbrasor tycker skogstraktorer är spännande....

Klart det inte är fusk men tävlingen kanske inte var så seriöst menat utan vi skulle ju egentligen woka men att koka vatten var som ett bra sätt att mäta hur stora snoppar...eller hmf.. hur bra våra kök var..

//Håkan
 
Jag har denna i mitt bryggeri:

http://www.turkey-fryers-online.com/bg10-turkey-fryer-burner.htm

Kolla bara noga vilka som aer foer naturgas och vilka som aer foer laag eller hoegtryckspropan.

35 kW raecker bra foer mig....

Den där heter high pressure burner.. Vad innebär det? kör man den på gasol överhuvudtaget? Naturgas.. Är det Gasol? Vad är LPG?
Den jag har sitter inbyggd i en massa olika brännarhistorier och jag har nu lyckats hitta en försäljare som säger sej provat att höja trycker med en ställbar regulator med gott resultat så jag tror jag ska testa det...

//Håkan
 
Måste ha

Måste ha för lite att göra på jobbet, när man hinner sitta och googla på sånt här, men kul är det

http://www.theoutdoorwerkz.com/servlet/the-1500/Camp-Chef-Maximum-Single/Detail

"The perfect system for boiling and deep frying. The SHP-RL comes equipped with one maximum output 60 000 BTU/hr cast burner. > One T-Max BTU/hr burner > Needle valve temperature control at regulator > Legs conveniently reverse for compact storage and easy transport > All-steel durable construction > 18 lbs > Tank sold separately > Maximum output burner provides 60 000 BTU/Hr > 24" cooking height Camp Chef"
 

Bilagor

  • SHP-RL.jpg
    SHP-RL.jpg
    4.6 KB · Visningar: 2,875
Brännare

När jag höll på som mest med bronsgjutning så gjore vi en ganska trevlig ugn ab eldfat tegel diameter ca 30 cm och med en vanlig tegelskoning ytterst.

En bakvänd damsugare och koks så kunde vi koka 1 liter kaffe på ca 30s, då sköt den en enmeters blågul låga rakt upp innan man satte dit kaffepanan. Den lät tyvärr inte som ett jetplan.

En annan varian är ju en ramjet/pulsjet och lassa på på med ordentligt med syre så lär du nog få en brännare som inte går av för hackor. http://www.youtube.com/watch?v=b0KJwa5iWTY&mode=related&search=pulsjet
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.