Vad ska man ha för termomugg?

Jo, det är väldigt vanligt med plagiat som till det yttre ser ut som det de efterapar, men som funktionellt inte är gjorda på samma sätt.

Man kan se det på t.ex. multiverktyg och knivar.

Men sen finns det ju också prisskillnader bland de som har rätt funktion också. Och DÄR spelar priset inte riktigt lika stor roll för "kvaliten".
 
Ge blod - Få en termosmugg!

Varför inte hjälpa sjukvåden och en medmänniska genom att lämna blod om så bara en enstaka gång!
Som tack kan du välja bland flera bra prylar bla. en termossmugg. Du får även reda på dina blodvärden vilket säger en hel del om ditt hälsotilstånd. Det går även att donera summan till olika hjälporganisationer :)
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=765
http://www.geblod.nu/main.aspx?PageId=1

Annars använder jag oftast en lättare termoskåsa i plast. Häller inte värmen lika länge som de i rf-stål men tillräckligt för den tid som en måltiden tar. Är dessutom delbar om man behöver två muggar:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=643
 
Jag vill ha tag på en termomugg med den egenskapen att den har samma ytterdiameter som en läskburk samt har örat ganska högt upp. Den ska gå att sätta i mugghållaren på bilen, m.a.o. Nån som känner till en variant?
 
Tänkte när jag läste trådens rubrik: "Vafan ska man ha en termomugg till över huvud taget?" men efter att ha läst tråden fattar jag inte att jag i över 45 år har klarat mig utan! Måste snarast köpa en! Tack för alla tips!
//Anders
 
Väcker liv i en gammal tråd istället för att skapa en ny.

Jag är på jakt efter en termosmugg som fungerar i vardagen. Det innebär att jag ska kunna ladda den med kaffe hemma och sedan ta den med mig på vägen. Den ska passa i mugghållaren i bilen och ha ett lock så att kaffet inte spills vid minsta gupp. Ett oerhört stort plus vore om locket var så pass bra att man vågade lägga en full mugg i väskan.

Så, vilken termosmugg ska jag köpa?
 
Thermos te-termosmugg

Jag bor i vad de själva så ödmjukt kallar Mittens Rike, här är det närmast standard att man bär på en mugg grönt te var man än befinner sig. Följderna är att det är väldigt trevligt för en termosfetischist (nä, men nästan...), lätt att hitta fina intressanta termosar, muggar och flaskor lite här och var.
Jag har skaffat en termosmugg från Thermos på 0,3 l, den har snäpplock med lås som är både sitter säkert och enkelt att öppna med en hand.
Håller innehållet så varmt så länge, att man nästan får bestämma dricktemperaturen redan när man fyller termosen, lätt att glömma av sig, sörpla i sig av innehållet och bränna sig annars.
Vet inte var man hittar dessa utanför Kina, men det kanske den som är tillräckligt intresserad kan klura ut. Annars får jag starta en importverksamhet vid hemresa/hemflytt!
Just denna modellen finns i flera färger, och även en 0,5-liters. Sen har Thermos hur många andra modeller som helst men med skruvlock, också tryggt stängning om man vill lägga muggen i väska.
(Tema första advent, tack IKEA, "För Sverige - i världen"...)

Edit: Typ sån här! Fast här i Kina kryllar det av varianter.
http://www.shopthermos.com/detail/TMS+JMW500PCH6
http://www.shopthermos.com/detail/TMS+JMW500RSTRI6
 

Bilagor

  • T1.jpg
    T1.jpg
    55.4 KB · Visningar: 1,570
  • T2.jpg
    T2.jpg
    27.8 KB · Visningar: 1,498
  • T3.jpg
    T3.jpg
    36.4 KB · Visningar: 1,795
Senast ändrad:
Thermos

Hej!

Mina erfarenheter av Thermos mugg köpt på Clas Ohlson är enbart positiva

Fungerar lika bra till mitt kaffe som att skicka med barnen varm dryck när de ska ut på små äventyr det enda att tänka på när man skickar den med barnen är att se till att drycken inte är för varm när man gör i ordning för Thermosmuggen håller värmen väldigt bra.

Uffe
 
Thermosmuggar finns av många utföranden, Mackarna med kaffe/fika brukar ha egna modeller, någon jag har passar i burkhållaren. Rf brukar vara tunga men passar väl i bil.

CO har haft en 12V kaffebryggare oxså med 4 koppar till.
Ibland har inte utebodarna det man vill ha, vidga jaktmarkerna.
go tu
 
Titta på Contigo, vanlig i Canada men finns de som säljer även i svedala till typ dubbla priset - det är autostängade lock där man kan sippa sitt kaffe/the efter behag men stänger blixtsnabbt helt tätt om man skulle tappa eller kasta undan denna ... och den är så tät att du kan lägga den upp och ned i packningen utan att läcka så länge inget trycker på sidknappen som öppnar upp drickhålen

Och det är samma där- man får bestämma sitt trycks temperatur redan när man häller i om man skall dricka kort efter - annars blir det att vänta bra länge, ett antal timmar om man häller i kokhett och inte vill skålla tungan senare...

Den jag har är något större i diametern än en 33 cc läskburk, där det är som tjockast är ca 75 mm i diameter, 75 mm upp från botten räknat och själva botten ligger typ 72 mm i diameter se http://www.lykka.se/catalogsearch/result/?q=contigo&gclid=CJimj7C2j7sCFclQ3god2mAAWQ och det är nog 'Aria steel' den jag har.
 
Tack för svaren!

Föga förvånande verkar det vara Thermos som är det bästa alternativet. En halvliter känns lite mycket dock, men å andra sidan är det alltid bättre att ha för mycket kaffe än för lite!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mercu Bushcraft LF vs Firebox Nano - Vad ska man välja? Kök och brännare 26
aborren vilket bränsle ska man använda? Kök och brännare 16
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
Magget Vilket multifuel Hong Kong-kök ska jag välja? Kök och brännare 7
personnvik Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 16
Harald_j Ska pumpen vara kvar? Kök och brännare 6
b1ff Trangia och Nova, var ska jag borra? Kök och brännare 7
schweingaard Är det KAP jag ska ha? Kök och brännare 10
sb_stefan Vad ska jag köpa för kök? Kök och brännare 19
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Moga Vart hittar man den här tipi-vedspisen? Kök och brännare 5
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
VaratOchStigen Hur använder man tändstålet? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
d-b Kan man tända en grill med tändstål? Kök och brännare 18
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
andreas_sel Hur kan man hantera gasolkök med engångsbehållare? Kök och brännare 14
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
Skipper_ I Multifuelkök, skall man eftersträva så stort munstycke som möjligt? Kök och brännare 0
Skipper_ Kan man låta pumpen sitta kvar på bränsleflaskan när man packar ner den? Kök och brännare 3
pajaro Hur mycket gas behöver man för en 12-dagars tur? Kök och brännare 4
Brundin Hur mycket gas behöver man? Kök och brännare 41
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
pelka Vart kan man köpa TiLite? Kök och brännare 3
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Mezzner Var köper man konservöppnare? Kök och brännare 21
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Kök och brännare 6
freno Hur många liter vatten kan man koka med Primus 2206 100g? Kök och brännare 20
Jonas_K4_9596 Gällivare - var kan man köpa Primus 4-season-gas? Kök och brännare 11
Collin Kan man lita på specarna??? Kök och brännare 22
kristofer_wallmark Att tänka på när man lagar mat i absidern? Kök och brännare 11
adventure_transport Hur mycket energi kan man få ut från vatten? Kök och brännare 4
adventure_transport Kan man lämna kvar bränsle i köket? Kök och brännare 4
PaulPersson Var köper man gasbehållare Kök och brännare 13
caar7629 Var hittar man Optimus Svea? Kök och brännare 2
bogart Optimus 80, hur gör man? Kök och brännare 9
CoooL Är brännsleflaska som man får med Kap dålig??? Kök och brännare 3
Johan es Hur slipper man sot? Kök och brännare 31
kfs Var köper man dessa magiska KAP-produkter? Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.