Vilket kök??

Skaffa ett Svea kök har haft mitt i snart 20 år (används ca 20 dar om året) funkar fortfarande finfint. Och sen är det ju så snyggt med...
 
Tjenare Johan!

Har det blivit någon affär? och i så fall vad vart det?
Mycket intressant disskusion skulle vara kul att höra hur det slutade.

Ha det!
 
MFS

Primus MFS är mycket driftsäker och har väldigt hög effekt (högst av alla småkök?). Det enda som kan paja är slangen (tror det är en annan slang nu). Funkar på alla bränslen, även gas.

Nackdelar: Låter illa, tar längre tid att förvärma än Nova och Omnifuel och saknar inbyggd rensnål.
 
Re: MFS

varför endast ett kök när gasbrännarna är så billiga, köp ett bensinkök till den strängaste vintern och kör ett lättviktsgaskök resten av året. Bättre funktion och lättare vikt.. Ett kök är som att använda sin 100l rygga till allt, skulle se kul ut om man kom med en 100l rygga till jobbet..

(fikk lära mig detta när jag försökte hitta en optimal jacka, det slutade med 3 jackor..huh)
 
Hur många kök ska man ha?

Jag tror inte att någon köper MFS för att använda det till gas? (Det vore som att köpa en jeep för att köra i innerstan.) Men det är bra att det går. Jag kör alltid bensin, året runt, om jag får tag i det. Men i Svenska fjällstugor så finns det ingen bensin, då är det bra att kunna köpa gas. Likaså är det bra att kunna köra på billighets-fotogen om man reser i t.ex. sydamerika.

MFS är ett bra fotogen/bensinkök som går att köra på gas. Ska man bara köra gas så finns det bättre, så då får man tillfälle att handla ännu fler prylar. Bra va!
 
Re: Hur många kök ska man ha?

Vandrare; sa:
Jag tror inte att någon köper MFS för att använda det till gas? (Det vore som att köpa en jeep för att köra i innerstan.)

Och det är ju ingen som köper en jeep, eller SUV för att köra i staden eller? ;)

Jag tycker dock att både Omnifuel och MFS är hyffsade kompromisser eftersom gasmöjligheten finns.
 
Re: Re: Hur många kök ska man ha?

brandmansmicke; sa:
Jag tycker dock att både Omnifuel och MFS är hyffsade kompromisser eftersom gasmöjligheten finns.

har man lust att kånka omkring på en massa extra metallskrot så vassego.. ni har säkert trangia oxå..huh


;)
 
Re: Re: Re: Hur många kök ska man ha?

-Patric-; sa:
brandmansmicke; sa:
Jag tycker dock att både Omnifuel och MFS är hyffsade kompromisser eftersom gasmöjligheten finns.

har man lust att kånka omkring på en massa extra metallskrot så vassego.. ni har säkert trangia oxå..huh


;)

Nej nu misstolkar du mig! Jag har nog inte använt ett Trangia de senaste 10 åren. ;) Jag använder ofta lätta, toppmonterade gaskök sommartid (typ Pocketrocket) när jag rör på mig. Däremot har jag haft god användning av mitt MFS och Omnifuel under baslägersansvändning under flera veckor. Visst är det tyngre att konka på, men mycket stabilare än de topponterade köken. Därför är det bra att gasmöjligheten finns, en bra kompromiss i det hänseendet och dessutom är omnifuel ett bra, gediget och väl fungerande bensinkök.
 
kallaka; sa:
Hej!
Jag har planer på att införskaffa ett nytt friluftskök som man kan använda året om= jag skall köpa ett bensin kök. Men jag skulle gärna vilja höra vad ni alla har för rekomendationer för det finns ju ett antal modeller och märken att välja mellan. Det kök jag har tänkt mig behöver inte kunna gå på både gas o flytande bränsle.
Mvh/J.Roos

Hej!
Vad i vilka miljöer har du tänkt använda köket? Kommer du gå på 5+ dagar vandringar, vinter och sommar?

Jag har iaf ett KAP Arctic fotogenkök som monteras in i trangiavindskyddet. Fungerar klockrent både vinter och sommar, väger lite mycket, men det finns inte mycket som kan gå sönder på det.
Kanske lite bökigt om man ska ut i skogen och koka kaffe med kompisar, till sånt har jag en whisperlight.
Jag och 3st till ska till Sarek i sommar då kommer antagligen båda köken följa med och användas paralellt, sedan klarar vi oss om ett går sönder fast det tar längre tid.
Jag har bara användt folievindskydden en gång, de höll på att blåsa bort. Jag skulle köpt något jag kunde stoppa i trangiat om jag var dig ;)
/nisse
 
Re: Re: Re: Hur många kök ska man ha?

-Patric-; sa:
har man lust att kånka omkring på en massa extra metallskrot så vassego.. ni har säkert trangia oxå..huh
;)

OK. Två personer en vecka. Räknar med två fulla 450g gasbehållare (900g gas) alternativt i liter heptan (670g). Detta är förbrukningsvaror och räknas inte in.

Alternativ 1.
MSR whisperlite m. pump + 0.6 liter flaska + petflaska för extrabränsle: 300+100+20 = 420g

Alternativ 2.
Vingelkök modell lätt (MSR Pocket Rocket) + två gasflaskor som rymmer 450 g st, tomvikt 150g st:
100g + 2*150g = 400g.

Jädrar vad vikt man sparar på gas.... eller? Sen ska man ha benstöd till vingelköket. Och så kanske en halvfull behållare från förra turen. Och så lite extra mat istället för den man spiller ut ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20
eyck Intressant kök med USB-laddning Kök och brännare 6
perdans Kök till gastuber med punkteringsventil Kök och brännare 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.