Kaffekokning

Blir jag utkastad nu?

Med risk för att häda så har jag börjat med pulverkaffe på mina soloturer för att spara vikt.
När vi är fler brukar jag åka snålkjuts och låta dom andra bära kaffet samt pannan. Hoppas ingen av dom läser det här, speciellt du olov!

Pack
 
Re: Blir jag utkastad nu?

pack; sa:
Med risk för att häda så har jag börjat med pulverkaffe på mina soloturer för att spara vikt.
När vi är fler brukar jag åka snålkjuts och låta dom andra bära kaffet samt pannan. Hoppas ingen av dom läser det här, speciellt du olov!

Pack

Pulverkaffe förstår jag inte vad det är för nåt... Att låta andra bära tungt, tycker jag låter som en alldeles utmärkt fördelning av packningen!

/Håkan
 
Kaffebryggning i fält några erfarenheter

Innan prylbesattheten satte in så gällde vanligt Melittafilter, påsar och Trangians vanliga kaffekanna. Så småningom insåg jag att det var osmart att göra två omgångar kaffe vid måltiderna, för kåsorna och Thermosen. Därför anskaffade jag en Trangia kaffekanna större, 1,4 liter och fick av mina tyska vänner ett Ortlib läckande och vikbart kaffefilter. Reservblyertspennorna har numera ett fast arbete att hålla filterhållaren utanför kaffekannan.
Dagens filter brukar jag kunna skölja ut och bruka två gånger, ibland tre. Filtren åker i en Ziplockbag.
Kaffet förvaras i en skinnpåse för smakens skull. Skall jag bara ut på en dags eller kvällstur så har det hänt att kaffet hamnat i en Ziplockpåse. En näverdosa för sockret är dock nödvändigt, min är arvegods.
Tillåter markbeskaffenheten och eldsäkerheten så gäller öppen eld vid alla längre raster. Men eldningsförbud måste respekteras.
Till disk mm fungerar, med stor tillfredställdhet , ett Ortlib vikbart sköljkar, varmt fotbad i fält är en höjdare. Speciellt med en kopp nybryggt kaffe till!

Go tur

Johan K
 
Kaffe

Efter många tester och kraftigt brukande är detta mitt favoritsätt att koka kaffe med TFT principen (Tiden Före Triangia):

1. Leta upp en tjärstubbe (tall)
2. Gör upp en eld på törveden, denna eld brinner med svarta sotiga lågor, ett måste för effekten och känslans skull!
3. Friskt vatten ett måste
4. Färskt kokkaffe, enligt öprincipen beskriven tidigare i tråden.
5. Koka upp 3ggr
5. Rör om med en glödande törevedbit (klarnar kaffet)
6. Drick i handgjord träkosa med andakt...

Extra: Kaffeost om man har nån med sig, salt om det är fjällvatten (kaffet blir bättre eftersom fjällvattnet inte har nått salt alls så tas smaken bättre upp, prova att tex koka kaffe på destillera<t vatten så får du ingen smak...).

Hmm, jag har ju sett en gammal kaffekvarn/kafferostare i gjutgärn på vårat sommarställe, får nog förhöra mormor hur den fungerar... Men lättvikt blir det ju inte...
 
Min tur...

Visst skall man hantera detta ämne seriöst och med stort allvar!
Ni får fnysa och rynka på näsan, men ett "evighets"-filter i nylon av modell "Sonja" är min ständiga följeslagare;).
Ner med den i kåsan, i med bryggkaffe 2-3msk avsett för "pressbryggare", vänta ca 4 min lyft ur och pressa lite. Skaka sedan lätt ur sumpen från filtret! Två bitar sockerrörssocker... mmmmmm!
Det blir inte grumligare än med pressbryggare och bryggkaffe finns alltid hemma!
Filtret tar obetydlig plats så skippa det dyra, odryga aromlösa snabbkaffet från Nestle´.
Finns på de flesta Konsum/ICA-butiker. Kostar ca 20 kr, väger obetydligt, komprimerbart och finns i olika storlekar.
Fungerar även att för-filtrera dyigt vatten innan man använder sig av vattenfiltret, drivmedlet till multifuleköket samt den hemkryddade nubben.
För ni har väl inte glömt av den nu, så här inför kräftskivan....
Nä hä, inte det...;)!
Glad Sommar!!!
 
Ännu ett sätt att koka kaffe

Jag vet att det finns en del som är emot perkulatorkaffe, men jag har upptäckt att om man bara gör det på rätt sätt så blir det riktigt gott. Jag har numera börjat samla på olika perkulatorer också förutom de trycklampor och fotogenkök som jag har, och på lopptorg finns alla möjliga modeller av dem för priser från 2 Euro upp till 6 Euro. Jag har för mej att även amerikanska Colman tillverkar en perkulator kokare i aluminium. Fördelen med perkulatorn är att den är så enkel att använda. Vatten sätts i själva perkulatorn som vanligen har märken inpressade i sidan så att man vet hur mycket vatten skall sättas i. Därefter sätter man in själva innersatsen, ett rör med en liten tratt längst ner och som går ner till bottnet av perkulatorn, och som har ett filter högst upp dit man sätter KOKMALET kaffe. Sedan på med filter locket och kaffepannans lock och sätter själva perkulatorn på sitt fotogenkök. Efter några minuter börjar vattnet stiga upp genom röret och rinner ner genom kaffefiltret. Nu är det dags att sänka temperaturen en aning så att inte kaffet börjar smaka brännt, och efter ytterligare några minuter är kaffet klart att dricka.
Om jag ger mej ut ensam tar jag ibland med mej en liten espressokokare och använder vanligt kokmalet kaffe i den också, och det fungerar fint också.
Perkulatorkokaren går ju också utmärkt att använda för att koka upp vatten i om man är i behov av hett vatten. Det är bara att ta ut själva innerdelen och använda pannan som vilken annan panna som helst. När man packar in hela härligheten i ryggsäcken, rymms förutom kaffepannans alla delar, också t.ex. en liten påse med kaffe, pulvergrädde (för den som använder det) och en påse med socker in och tar på det sättet inte upp onödigt utrymme. Mycket praktiskt!;)
 
Bättre sänt än aldrig

Jo jag är ju lite mer än sen i diskussionen, men jag kan inte låta bli att upplysa kollegerna om att samerna har haft kaffekvarnar som bara hade själva kvarndelen men inget trähus med låda för det malda kaffet. I stället fanns något slags rör av bleckplåt som stacks ner i en skinnpåse då man malde, så att kaffet hamnade direkt i påsen. Något att rekonstruera, kvarnen kunde ju var helt liten, typ souvenirkvarn, bara den är riktig och fungerar.
 
Välkommen

pettegu; sa:
I stället fanns något slags rör av bleckplåt som stacks ner i en skinnpåse då man malde, så att kaffet hamnade direkt i påsen. Något att rekonstruera, kvarnen kunde ju var helt liten, typ souvenirkvarn, bara den är riktig och fungerar.

hihi.. lite sent, typ 2år... Men å andra sidan så var det ett intressant inlägg som klart förtjänar uppföljning!! :)
 

avslutad210712

Gäst
Förut har jag alltid haft med mig snabbkaffe pga vikten men i sommar kommer jag att vara ute 3 veckor och då finns det bara ett alternativ och det är att koka kaffet i panna med kokmalet kaffe.

Prova gärna med LITE salt för det ger en klar förbättring av smaken. Första gången jag saltade i kaffet saltade jag för mycket och det var inte gott. Eller som farsan sa "vad i h.....e är det i kaffet" *L*
 
Re: mmmm...kaffe

-Patric-; sa:
Eftersom jag nu sitter och avnjuter första koppen kaffe idag så kan jag inte motstå frestelsen att halka in på den här tråden.. Efter att vara från den gamla skolan med skitstora ryggsäckar och tung packning så har jag genom Utsidan sett ljuset, bär inte med så mycke grejer... Bär lätt!!

En pryttel jag dock aldrig kommer att lämna hemma för viktens skull är min lilla kaffekärring..
200324stor.jpg

I den skall det kokas kaffe.. Riktigt kokkaffe, jag borrar hellre ur knäskålarna för att kompensera mervikten av kaffakärringen.. Skit i brygg å pulver, lägg den lilla extra tiden på att koka en kopp riktigt gott kaffe!! Jag e fostrad med 3 uppkok och sedan en kopp kallt vatten..


Böjer huvudet och knäpper mina händer och mumlar....
Aaaaaaaaaaameeeeeeeeen..
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.