Kaffekokning

Jaa ser trevlig ut

Mm, ser fin ut! Vad kostar denna pryl?
Går nog bort för mig då jag vill göra lite mer på engång. Men bra om man e ute själv! Kör man med kokkaffe i den?
 
Den kostar lite drygt tvåhundra kronor. Man "laddar" den med några mått bryggkaffe, tillsätter hett vatten och låter det stå och dra en stund, sen trycker man bara ner sumpen till botten med pressen och vips så har man fantastiskt gott kaffe på franskt vis.. Har en stor sådan hemma i glas och det blir verkligen gott samtidigt som man slipper sila kaffesump mellan tänderna.. =)
 
Re: Re: Kaffe som tillagas utomhus...

fson; sa:
Håkan K; sa:
ska väl vara kokkaffe? Dricker vanligtvis bryggkaffe, espresso etc men ska jag göra kaffe ute så tar jag med mig en liten kaffekanna (Trangia) och kokar kaffe. Inte hade cowboysarna bryggkaffe!

/Håkan

Instämmer! Och vad gäller att ta med 'minmalt med prylar' så är väl det optimala att koka sitt kaffe direkt i kastrullen! Koka upp (-ska INTE koka!), låt stå ett par minuter, gör som di gamle och häll på en kopp riktigt kallt vatten för att få kaffet att klarna och låt stå nån minut till. Avnjutes med tjuvfiskad röding!

..och vad gäller kärl att koka i förrästen-
är det inte den gamle vargspåraren Isaksson som brukar dra ut i fält med enbart kaffepanna och stekjärn - "om man mot all sans och heder skulle vilja förtära något utöver stekta djur och kaffe, så kan man säkert koka ihop det i kaffepannan"
 
koka

Javisst får man ner bäcköringen i kaffekannan och harren kan man ju dela i bitar, innan man kokar den. Men det finns säkert en speciell fiskkokare att köpa också.
 
dave1; sa:
Den kostar lite drygt tvåhundra kronor. Man "laddar" den med några mått bryggkaffe, tillsätter hett vatten och låter det stå och dra en stund, sen trycker man bara ner sumpen till botten med pressen och vips så har man fantastiskt gott kaffe på franskt vis.. Har en stor sådan hemma i glas och det blir verkligen gott samtidigt som man slipper sila kaffesump mellan tänderna.. =)

Silningsproblemet har inte vi snusare, man vet inte om det e kaffesump på väg in eller snus på väg ner.. Kaffe och snus hör liksom ihop..mmmmmmm

Miniatyr-107.jpg
 
Tacka vet jag...

polskt kaffe; koppen till hälften fylld med sump, resten kaffe. Där kan man snacka om att sila mellan tänderna...

/Håkan
 
Re: koka

KLAGER; sa:
Javisst får man ner bäcköringen i kaffekannan och harren kan man ju dela i bitar, innan man kokar den. Men det finns säkert en speciell fiskkokare att köpa också.

Ja men då måste du se till att köpa fiskkokaren i titan/kevlar. Absolut inte budgetversionen i aluminium.

Det kan verka som prylvansinne för nybörjaren, men det är i själva verket en viktig säkerhetsfråga.
 
Re: Re: koka

GustavOh; sa:
KLAGER; sa:
Javisst får man ner bäcköringen i kaffekannan och harren kan man ju dela i bitar, innan man kokar den. Men det finns säkert en speciell fiskkokare att köpa också.

Ja men då måste du se till att köpa fiskkokaren i titan/kevlar. Absolut inte budgetversionen i aluminium.

Det kan verka som prylvansinne för nybörjaren, men det är i själva verket en viktig säkerhetsfråga.

Av samma anledning bör man inte nöja sig med triviala simmare såsom aborre och böckling, utan satsa på lite ädlare arter i pannan såsom guld- eller silverfisk.
 
koka kaffe

Som gammal norrlänning, fast numera i Värmländsk exil, fick jag lära mig följande kaffekokningsrecept:

1. Koka upp lämplig mängd vatten.
2. Häll i kok-kaffe, först så det flyter ut och blir platt, fortsätt sedan att fylla på kaffe så det blir en liten hög.
3. Koka snabbt upp igen.
4. Ta av från värmen och låt stå några minuter, klarna ev. med lite kallt vatten.

Om man kokar sitt kaffe på detta vis slipper man så mycket garvsyra och annat som gör att alla dietister rekomenderar bryggkaffeblasket i stället för det goda kokkaffet.

För övrigt kan kaffe kokas i nästan vilket eldtåligt kärl som helst, tom en gammal kaffeburk :) och naturligtvis kokas det över en vedeld...

F.ö. klagar jag inte över kaffesumpen, det är ju den som kostar pengar!

mvh p-a
 
Storkonsument

Som storkonsument av kaffe i alla sorter skulle jag också vilja bidra med ett litet tips:

I bebyggelse: drick kaffe av alla sorter och i rikliga mängder

I naturen: drick te

- Te är enkelt och lätt att ta med sig (tepåsar).
- Te är inte lika vätskedrivande som kaffe.
- Te är läskande på ett sätt som inte kaffe är och som uppskattas efter en lång stigning.
- Te är värmade på ett annat sätt än kaffe vilket uppskattas en frusen morgon.
- Te kan drickas alla tider på dygnet utan att störa sömnen

Kort och gott, ta med en näve tepåsar nästa gång. Det är uppfriskande!

Mvh, Markus

PS. Drick dock för guds skull inte te i bebeyggelse... ;-)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.