Material i t-shirt/skjorta vid varmt väderlag

Fel igen

Om ull håller kvar värmen för den som bär plagget även när det är blött, hur kan det då även kyla ned?

Ull varken kyler eller värmer. Det är stillastående luft i tyget som isolerar.Ylleväven innehåller så mycket stillastående luft att det isolerar bättre än många andra material vilket innebär att värmeavgivningen eller instrålning av värme blir låg. Isoleringsförmågan minskar avsevärt när materialet blir blött men inte i lika hög grad som t.ex. bomull.
 
Ull varken kyler eller värmer. Det är stillastående luft i tyget som isolerar.Ylleväven innehåller så mycket stillastående luft att det isolerar bättre än många andra material vilket innebär att värmeavgivningen eller instrålning av värme blir låg. Isoleringsförmågan minskar avsevärt när materialet blir blött men inte i lika hög grad som t.ex. bomull.

Ja, fast det blir ju bara semantik som inte besvara min fråga.

Hur kan ett isolerande material minska temperaturen hos något som är varmt? Och ull beskrivs som att det behåller den isolerande egenskapen även när det är blött.

Om ullen fortfarande isolerar en kropp som alstrar värme, hur kan det då kännas svalare?

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 
Senast ändrad:
Om ullen fortfarande isolerar en kropp som alstrar värme, hur kan det då kännas svalare?

Svalare än vad då?
Jämför du med andra material och det handlar om instrålning av värme så beror det på att ull isolerar bättre. Jämför du en blöt bommullströja och blöt ylletröja när det inte finns någon instrålning av värme så känns ju bomullen svalare/kallare.
 
Svalare än vad då?
Jämför du med andra material och det handlar om instrålning av värme så beror det på att ull isolerar bättre. Jämför du en blöt bommullströja och blöt ylletröja när det inte finns någon instrålning av värme så känns ju bomullen svalare/kallare.

Jag begriper inte varför du försöker slå hål på min frågeställning genom att påpeka sakfel och låtsas vara oförstående, jag har inte jämfört med något annat material heller.

(Skillnad i skydd mot värmeinstrålning är så försumbar så att varför ens jämföra bomull och ull, det är klädesplagg som kanske inte ens är en mm tjocka ... ullen fungerar inte ens att isolera mot värmen på de som bär ullen naturligt och mycket tjockare "plagg", så att de kan hantera värmen på sommaren.)

T.ex. så har det påståtts att blöt ull leder bort värme.

Men det skulle vara intressant att få ett svar på frågan. Kan du svaret eller kan du inte svaret på frågan jag ställde?

Jämför du en blöt bommullströja och blöt ylletröja när det inte finns någon instrålning av värme så känns ju bomullen svalare/kallare.

Om du förklarar varför så kanske jag får svaret på det som jag funderar omkring.
 
Senast ändrad:
Ullfibern innehåller en del luft och det är bakgrunden till viss isolation/ minskad värmeledning i vått tillstånd.

För att kyla så skall ett material leda bort värme från huden tack vare avdunstning och ledning. Ull kan funka hyggligt för det men jag upplever bomull som mer genomblött och svalare.

Thure

Om ull håller kvar värmen för den som bär plagget även när det är blött, hur kan det då även kyla ned?

Frågotna om vad du egentligen undrar är relevanta men jag ska svara på det som jag tror du menar. Precis som Thure redan skrivit. Om förutsättningar finns för avdunstning kommer man att få en kylande effekt. Om yttertemperaturen är lägre än temperaturen vid huden får du en kylande effekt via värmeledning. Om yttertemperaturen är högre än hudens temperatur får man en uppvärmande effekt. I de flesta fall där man säger att ylle värmer får man egentligen en avkylning via yllen, det man menar är att den kyler mindre än andra alternativ.

Jag begriper inte varför du försöker slå hål på min frågeställning genom att påpeka sakfel och låtsas vara oförstående, jag har inte jämfört med något annat material heller.

(Skillnad i skydd mot värmeinstrålning är så försumbar så att varför ens jämföra bomull och ull, det är klädesplagg som kanske inte ens är en mm tjocka ... ullen fungerar inte ens att isolera mot värmen på de som bär ullen naturligt och mycket tjockare "plagg", så att de kan hantera värmen på sommaren.)

T.ex. så har det påståtts att blöt ull leder bort värme.

Men det skulle vara intressant att få ett svar på frågan. Kan du svaret eller kan du inte svaret på frågan jag ställde?

Om du förklarar varför så kanske jag får svaret på det som jag funderar omkring.

Jag skulle nog inte säga att skillnader i skyddade mot värmeinstrålning är försumbar, förstår inte vad du grundar det på. Ylle kan kännas svalt, vilket är en helt annan sak, och det tror jag till stor del är för att det skyddar mot värmeinstrålning och att man inte lika lätt känner sig svettig i det.

Hoppas det var svar på det du undrar, annars kan det kanske vara bra om du formulerar frågeställningen på ett tydligare sått.
 
Det är helt klart att jag inte förstår dig och jag hoppas du är nöjd med qy:s svar.
Det är klart att du inte gör när du börjar skriva om hur isolering fungerar. I det vardagliga så brukar det faktiskt inte spela någon roll om någon säger "varma kläder" ... men när det kommer en frågeställning på ett forum där någon formulerar en fråga med orden "varma kläder" eller likvärdigt sätt så förstår du inte.?
 
Senast ändrad:
Frågotna om vad du egentligen undrar är relevanta men jag ska svara på det som jag tror du menar. Precis som Thure redan skrivit. Om förutsättningar finns för avdunstning kommer man att få en kylande effekt. Om yttertemperaturen är lägre än temperaturen vid huden får du en kylande effekt via värmeledning. Om yttertemperaturen är högre än hudens temperatur får man en uppvärmande effekt. I de flesta fall där man säger att ylle värmer får man egentligen en avkylning via yllen, det man menar är att den kyler mindre än andra alternativ.

Det blir så att den värme som kroppen producerar när det är kallare väder överstiger det som ullen tar bort med avdunstningen? (Och för bomull så tar den bort mer värmeenergi än vad kroppen producerar i samma situation?)

Jag skulle nog inte säga att skillnader i skyddade mot värmeinstrålning är försumbar, förstår inte vad du grundar det på. Ylle kan kännas svalt, vilket är en helt annan sak, och det tror jag till stor del är för att det skyddar mot värmeinstrålning och att man inte lika lätt känner sig svettig i det.

Hoppas det var svar på det du undrar, annars kan det kanske vara bra om du formulerar frågeställningen på ett tydligare sått.

Jag grundar det på att en tröja i ull/linne eller bomull inte gör någon skillnad någon gång som jag suttit i solen. Den enda påtagliga skillnaden är att solen "bränner" mer i direkt solsken om jag inte har t.ex. t-shirt. Den andra motivering är att just får-bönder måste klippa sina får eftersom djuren inte kan hantera värmen och om de har mer ull så hjälper det inte. Och vi försöker lyfta fram skillnader i material i klädesplagg som är i det förhållandet jäkligt tunna.

Jag hittar också det här, nu när jag sökte efter isoleringsmaterial. https://byggnadsvard.se/kunskapsbanken/artiklar/isolering/isoleringsmaterial-från-a-till-w

Bomull - (λ=0,040)
Fårullsisolering - (λ=0,038–0,045)
Linfiberisolering (λ=0,038–0,040)

När vi pratar om kläder som är så tunna som de är så hävdar jag att skillnaden är försumbar.

Skillnaden i pris kan förstås ge en placebo.

Däremot så kan det kännas torrare och trevligare beroende på plagg.

Hoppas det var svar på det du undrar, annars kan det kanske vara bra om du formulerar frågeställningen på ett tydligare sått.

Den blev otydliga för att Fjällkjell valde att hänga upp sig på att jag skrev "kyla ned" ...
 
Senast ändrad:
Det blir otydligt när folk medvetet misstolkar. Om man läser friluftsråd, böcker, tidningar eller andra ställen så skriver de om "varma kläder". Alla vet såklart att själva kläderna inte är varma, det är vardagligt tal för "kläder som gör att man håller sig varm", d.v.s. kläder som isolerar bra.

Att trassla in sig i en flerstegsresonemang om att:
a) Kläder är inte varma utan isolerar
b) Isolerar betyder att avkylningen är mindre

blir en ganska rejäl metadiskussion.
 
Det blir så att den värme som kroppen producerar när det är kallare väder överstiger det som ullen tar bort med avdunstningen? (Och för bomull så tar den bort mer värmeenergi än vad kroppen producerar i samma situation?)

När man känner sig "lagom" varm avges ungefär lika mycket effekt via kläder och (ev naken hud) som kroppen skapar, den behöver man avge men inte mer. Hur mycket effekt kroppen skapar är kraftigt beroende av aktivitetsnivån. Då är huden ca 28C om jag inte missminner mig. När man är lagom varm är det hyfsad balans mellan den energi som skapas av kroppen och den som avges genom värmeledning och avdunstning, (om vi fortfarande bortser från strålningsvärme, vilket ju är rimligt många gånger vid kallt väder).

Vid effektbalans överstiger förvisso den värme som kroppen skapar den som avdunstar, men värme avges även genom ledning (eller överföring), även från yttersidan på kläderna, grunden i att vaken frysa eller vara för varm är att alla positiva och negativa effektbidrag är i balans.

Isolationvärdet du anger för bomull lär vara för torr bomull. Det som diskuteras i tråden är framförallt fuktig/våt bomull. Bomull får kraftigt ökad värmeledningsförmåga (= sämre isolationsförmåga) när den blir fuktig och är som jag förstått även dåligt på att leda bort fukt vilket gör att den lätt blir fuktig eller våt. Ull är ganska bra på att leda bort fukt och och om ull blir fuktigt så ökar inte värmeledningsförmågan lika drastiskt som för bomull.
 
När man känner sig "lagom" varm avges ungefär lika mycket effekt via kläder och (ev naken hud) som kroppen skapar, den behöver man avge men inte mer. Hur mycket effekt kroppen skapar är kraftigt beroende av aktivitetsnivån. Då är huden ca 28C om jag inte missminner mig. När man är lagom varm är det hyfsad balans mellan den energi som skapas av kroppen och den som avges genom värmeledning och avdunstning, (om vi fortfarande bortser från strålningsvärme, vilket ju är rimligt många gånger vid kallt väder).

Vid effektbalans överstiger förvisso den värme som kroppen skapar den som avdunstar, men värme avges även genom ledning (eller överföring), även från yttersidan på kläderna, grunden i att vaken frysa eller vara för varm är att alla positiva och negativa effektbidrag är i balans.

Isolationvärdet du anger för bomull lär vara för torr bomull. Det som diskuteras i tråden är framförallt fuktig/våt bomull. Bomull får kraftigt ökad värmeledningsförmåga (= sämre isolationsförmåga) när den blir fuktig och är som jag förstått även dåligt på att leda bort fukt vilket gör att den lätt blir fuktig eller våt. Ull är ganska bra på att leda bort fukt och och om ull blir fuktigt så ökar inte värmeledningsförmågan lika drastiskt som för bomull.

Det är en bra beskrivning av själva processen, så det går alltså att hålla sig varm även i blöta bomullskläder om man springer/eller anstränger sig när det är kallt ute. Om än att det blir kallt när man slutar anstränga sig ... då det blir en obalans)

Ja det är för torrt material inte när det är vått, även om det diskuterats blöta kläder för att kyla ned sig när det är varmt. Utgången är alltså att materialet i kläderna är försumbart när det gäller att skydda sig mot värmen, det spelar alltså ingen roll om du sätter på dig en (torr) bomullströja eller en (torr) ulltröja. Sen förändras materialens egenskaper i olika grad när det är blött och ullens egenskaper förändras mindre än bomullens.

Även om det må vara saklig fel så beskrivs ju ull som värmande (även det vore mer sakligt rätt att beskriva plagget som det kyler mindre eller att isolering sker genom att luft lagras o.s.v. men kan vi skippa den diskussionen) även när det är blött. Ull rekommenderas av den orsaken när det är kallare ute.

Nu var det varmt ute, jäkligt varmt.

Hur förändras då ovanstående egenskaper hos ullen så att den kyler kroppen.

Blir isoleringsförmågan sämre när det är varmt ute så att den värme som kroppen producerar inte längre stannar kvar? Om den ena stunden stänger ute värme när det är varmt väder från att värma upp kroppen så tänker jag att den även håller kvar den värme som kroppen producerar.

Påverkar temperaturen avdunstningen (mängden) så ullen kyler ned mer?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
salvion Köpråd: Funktions/material T-shirt? Kläder 25
freonet Sockor, avgöra material? Kläder 5
thomas.vastervik Tvättips! (ull mfl material) Kläder 25
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
UnderEnTarp Nytt material med silvernanotrådar! Kläder 8
ödemark Hydrofil-material Kläder 3
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
amdb85 material för kavaj/jacka? Kläder 2
johfo Skaljacka och material - mer skidstuk än klättring och inte så "avskalad"? Kläder 14
Henke stj Material med dun. Kläder 1
sajberjohan Naturligt material Kläder 7
HansErik Nybörjarfråga om material Kläder 9
Nordstjärnan Förväntningar på andas material? Kläder 23
Balaclava och underkläder material Kläder 7
Räv Rävsson Material mot fotsvett? Kläder 2
Jonas.O Stretch material Kläder 4
bigfish Gore-Tex vs andra material? Kläder 7
Xander Windstopper, ett onödigt material? Kläder 15
ayn Lite åsikter om Schoeller-material? Kläder 5
amle Skaljacka - vilket material? Kläder 7
katlet0907 Andningsförmågan hos olika material Kläder 14
JuanMP T-shirt, skjorta för vandringen? Kläder 2
Burnis Merino t-shirt Kläder 39
Burnis Merino ylle t-shirt Kläder 27
splashmore Long-sleeve T-shirt i merino? Kläder 14
LarsMagnus Icebreaker t-shirt Kläder 2
andy69 Lundhags Bamboo L/S Shirt...? Kläder 0
Joakim Ambrosson ITAB Action T-shirt Kläder 11
Nosferatu T-shirt som inte nopprar Kläder 7
Strmbrg Tips: Crafts T-shirt! Kläder 18
Strykarräven T-shirt att svettas i Kläder 13
oskarg t-shirt för svettiga aktiviteter Kläder 7
Person93 Funktionell skjorta Kläder 18
mooolan Vandring: Linne + tshirt +/- skjorta = idiotiskt? Kläder 18
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
SvenssonJr Skjorta till vandring Kläder 32
TheDude Söker en bra skjorta till vandring bl a... Kläder 32
action2 Skjorta Traveller Kläder 1
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
Maskros444 Sval och myggtät skjorta? Kläder 1
Nanobell Snabbtorkande skjorta? Kläder 7
henan Fjällrävens skjorta "Protector"? Kläder 0
Vindtät skjorta? Kläder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...