Fråga angående gasbehållare!

Hej, är ganska grön på det här med gaskök. Har använt mig av trangia och bensinkök i alla år men har nu så smått börjat gått över till jetboil som enda kök på kortare resor.

Nu till problemet, senaste jag var utomlands fick jag leta som en galning för att hitta gasbehållare med rätt munstycke, överallt sålde dom dessa blåa gasbehållare utan munstycke.

* Finns det nåt sätt att använda gasbehållare utan munstycke till Jetboil(TM). Typ adapter/munstycke att köpa ett dussin av och sen trycka in i gasbehållarna?

* Om inte, vad används dessa gasbehållare utan munstycke till?

* Vad kallas behållare med munstycke och finns det olika standards?
 
soderkisen; sa:
* Finns det nåt sätt att använda gasbehållare utan munstycke till Jetboil(TM). Typ adapter/munstycke att köpa ett dussin av och sen trycka in i gasbehållarna?
Ja, det finns. T.ex. har Markill/Vaude en adapter för (ogängade) punkteringsbehållare.
* Vad kallas behållare med munstycke och finns det olika standards?
Det finns minst två standarder, dels den gängade (läs på behållaren för att se vilken EN-standard det är) som bl.a. Primus, MSR, Optimus, Markill, Coleman och GoGas håller sig till och dels bajonettvarianten som CampingGaz kör med.
 
Skattletaren, vart tog mitt Primus 2251 vägen?

När jag läste så fanns en bild på mitt Primus 2251, men när jag skrivit klart svaret var bilden borta.
Jag har inte druckit någon alkoholhaltig dryck eller sniffat butan ;)

Per Brune
 
Adaptrar för gäng-kök...

Ja, det finns. T.ex. har Markill/Vaude en adapter för (ogängade) punkteringsbehållare.

Faktum är att Markill/Vaude har två olika adapterstycken för att ansluta 'olämpliga' gasbehållare till våre vanliga [för gängad ventilförsedd behållare avsedda] gasolapparater! Bägge finns med i Utsidans Recensionsbank under Utrustning - Kök [komplett med bild]
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?kategori=14

Det finns minst tre aktuella standarder för engångs gasolbehållare för småkök, lampor osv:
Dels den gängade med ventil som bl.a. Optimus, Primus, Trangia, Markill/Vaude, MSR, Coleman och GoGas håller sig till
och dels bajonettvarianten med ventil som CampingGaz ensam [såvitt jag vet] kör med
samt slutligen den enkla, utan vare sig ventil eller gäng-/bajonett-fäste; Punkteringsbehållaren.

Ska man ut och resa med ett gasolkök så bör man medföra bägge Markills adaptrar - så slipper man bry sig om vilken behållartyp den lokale nasaren lagerhåller...
 
Man tackar för svaren, blir nog köp av båda adaptrarna. Har lessnat på spendera ovärderliga friluftstimmar på att jaga gängadebehållare i utlandet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Charles Fråga angående Dosseringsflaska. Kök och brännare 3
Charles Fråga angående val av kök Kök och brännare 1
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Mumfi Snabb fråga rörande Trangia gasbrännare Kök och brännare 5
hooters Ny fråga om Trangias gasbrännare Kök och brännare 9
henkywallmark Dum fråga.....bensin och kök Kök och brännare 22
niklas k angående bränsleflaska och flygresa Kök och brännare 12
PaulieWalnuts Gasbehållare - nybörjarfråga Kök och brännare 16
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
FalconBayerskt Soto Windmaster och 230g gasbehållare Kök och brännare 33
Vandrarn02 Förvara gasbehållare i lägenhetshus? Kök och brännare 22
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
totte Finns/behövs skydd till gasbehållare? Kök och brännare 18
Dr Who MSR Stowaway 1.1L, 230g gasbehållare? Kök och brännare 3
C_Johansson Vad gör ni av era gamla gasbehållare? Kök och brännare 4
traser Läckande gasbehållare? Kök och brännare 4
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
ljaw Primus benstöd till gasbehållare. Kök och brännare 4
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
PaulPersson Var köper man gasbehållare Kök och brännare 13
1145 Påfyllningsbara gasbehållare - finns domo? Kök och brännare 12
hfm76 Gasbehållare på flyg Kök och brännare 50
rolekl Går Colemans kök på Primus/MSR/Markill gasbehållare?!? Kök och brännare 21
tango var göra av tom engångs-gasbehållare? Kök och brännare 24
Sjöberg Slänga/Återvinna/Punktera gasbehållare Kök och brännare 7
pher_ Gasbehållare? Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.