Vilket kök??

Re: Re: Re: Re: Hur många kök ska man ha?

Vandrare; sa:
Jädrar vad vikt man sparar på gas.... eller?

hihi.. du räknar som du vill, gillar speciellt dina avrundningar.

MSR pocketrocket 86g
Gas 1vecka/person 225g
Stativ, behövs inte då jag anv tältpinnar, totalt 311g

MSR Whisperlight med pump 410g
650ml flaska 139g
samt bensin 1vecka/person 384g
vilket ger 933g vilket är 3ggr så mycket..

referens ang bränsle: http://www.scout.se/fakta/bransle.html

för övrigt så skall man laga mat till flera eller på vintern så finns det bättre alternativ till Pocketrocket då använder jag oxå bensin, Pocketrocket funkar till mig och min bättre ända iaf..
 
Gasen i fickan?

OK, det är nog lättare med gas. Men vad har du gasen i? Fickorna? Gasbehållarna är ganska tunga i sig, 450g behållaren väger 600g full. Så ditt gasexempel måste ökas lite.

Man kan då räkna såhär för två personer:
MSR pocketrocket: 86g
Gas 450g i flaska: 600g
Totalt: 686g
Enligt http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27430 behöver man mer gas. Två stora flaskor blir 1200g. (Totalt: 1286g.) Vad väger dom små?


MSR Whisperlight basic med pump: 360g (globetrotter)
1000ml flaska: 125g (Sigg)
0.8L liter heptan: 544g
Totalt: 1029g

Trangia utan kastruller, stekpanna & tång: 525g
T-röd, 1 liter i originalflaskan: 840g
Totalt: 1365g

Altså 50% extra för bensinköket gentemot gasköket (inte 200%). Om man har med sig Trangia alukastruller, nonstickpanna + tång (525g) så blir skilnaden 30%. Sen kan det diskuteras om man behöver packpåsar, vindskydd och verktyg (jag brukar ha Leatherman med i allafall). Antar att PR väger 86g utan plastlådan?


P.S. Min Optimus 0.6L flaska väger 105 g. MSR väger mer, ca 145g för 0.6l D.S.
 
Lite fler siffror

Intressant detta med vikter.

Enligt Globetrotter så väger Primus stora "Ventilkartusch" med 450g gas 645g full. 220g behållaren väger 390g full.

Altså:
220g gas => 390g
450g gas => 645g
670g gas => 1035g
900g gas => 1290g

"Stechkartuschen" (altså punkteringsvarianten utan ventil, liknande dom på Biltema) väger 280g och innehåller 190g gas. Markill "Kartuschenadapter" väger 140g
190g gas => 420g
380g gas => 700g
570g gas => 980g
760g gas => 1260g

Hur mycket man behöver beror på om man har vindskydd eller inte, det stod inget om detta på scout-sidan. Trangia med gas borde vara snålast. Hur mycket behöver man med Pocket Rocket utan vindskydd?
[Ändrat av Vandrare 2005-06-09 kl 19:43]
 
Omnifuel

Japp, får tacka för alla svar=) Vet ej om jag blev klokare, men jag köpte ett omnifuel. Skall tillbringa 4 veckor i fjällen nu till sommaren så jag kommer nog att hinna få det utvärderat rärr så schysst då=). Jag kan komma med min uppfattning om köket då.
Mvh/Roos
 

avslutad210712

Gäst
jd; sa:
johanniska; sa:
Konstigt, jag har inte haft problem med mitt kök. Jag måste ha gjort något fel.

Hehe, ja jag också. Har lagat ett par 100 måltider på mitt Nova utan problem. Men jag har hört att det ska funka dåligt i -200 grader på 76000 meters höjd.

...Johan...

Nu när du säger det så kommer jag ihåg att min farbror har en arbetskompis vars brorsdotters skolkompis har precis det problemet.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: MFS

-Patric-; sa:
varför endast ett kök när gasbrännarna är så billiga, köp ett bensinkök till den strängaste vintern och kör ett lättviktsgaskök resten av året. Bättre funktion och lättare vikt.. Ett kök är som att använda sin 100l rygga till allt, skulle se kul ut om man kom med en 100l rygga till jobbet..

(fikk lära mig detta när jag försökte hitta en optimal jacka, det slutade med 3 jackor..huh)

Först påstår du att mina cellgummikängor kanske inte är så snygga till vardags. Nu påstår du att det ser kul ut när jag har min 100 liters rygga till och från jobbet. Kan du bara klaga :-(
[Ändrat av avslutad210712 2005-06-10 kl 07:43]
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Hur många kök ska man ha?

-Patric-; sa:
brandmansmicke; sa:
Jag tycker dock att både Omnifuel och MFS är hyffsade kompromisser eftersom gasmöjligheten finns.

har man lust att kånka omkring på en massa extra metallskrot så vassego.. ni har säkert trangia oxå..huh


;)

Först cellgummikängorna, sen min 100 liters rygga till och från jobbet och är det tydligen fel att ha trangia. Klart att jag har trangia-kastruller på mina vandringar och skogsturer. Visserligen i tung-tung titan men ändå.
 
Re: Re: Re: Re: Hur många kök ska man ha?

avslutad210712; sa:
Först cellgummikängorna, sen min 100 liters rygga till och från jobbet och är det tydligen fel att ha trangia. Klart att jag har trangia-kastruller på mina vandringar och skogsturer. Visserligen i tung-tung titan men ändå.

vänta nu lite, jag var generell i mina påståenden.. jag går själv i fjällrövenkläder på dagarna och läger mina grejer i en klättermusenrygga samt har fickorna fulla med GPS, små knivar och tändstål. Jag har inga probs med dina grejer, men jag vet att många andra tycker att man kan ha lite annat på sig på jobbet.. *host*

;)
 
Re: Lite fler siffror

Vandrare; sa:
Hur mycket man behöver beror på om man har vindskydd eller inte, det stod inget om detta på scout-sidan. Trangia med gas borde vara snålast. Hur mycket behöver man med Pocket Rocket utan vindskydd?

jag tror att vi e överens även om vi båda fabrikerar siffrorna för att dom skall passa bättre ;) faktum är att just bränslet+flaska väger ganska lika oavsett om det är gas eller bensin, sedan kan man alltid laborera hit och dit med flaskval..

Man kör inte Pocketrocket utan vindskydd..huh men inte stoppar jag ett kök i en trangia-conteiner när jag kan bygga lättviktsvindskydd på ett par ölburkar som är minst lika bra som trangia, jag har inte ens trangia till mitt bensinkök.. På vintern är det dock en annan visa för då drar man ju pulka..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20
eyck Intressant kök med USB-laddning Kök och brännare 6
perdans Kök till gastuber med punkteringsventil Kök och brännare 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.