Tältplats nära Halmstad för bilcamping?

Trist att en tråd om tips på campingställen mynnar ut i diskussion om var man får ställa bilen. Det är utan tvekan tillåtet att köra av vägen och ställa bilen intill vägen, så man kan tälta eller plocka svamp.

Området kring Simlångsdalen är fint, men närmast byn finns risk för EPA-träff. Säkert trevliga, men vill man va ensam så välj inte den mest tillgängliga badplatsen.
 
Det är utan tvekan tillåtet att köra av vägen och ställa bilen intill vägen, så man kan tälta eller plocka svamp.

Nej, faktiskt inte.

https://lagen.nu/dom/rh/2015:49

Gräsbevuxen/grusbelagd yta bredvid väg är terräng trots att parkering vanligtvis sker där.

(Notera att domslutet handlade om ifall parkeringen bröt mot förbudet att parkera på allmän plats, de utredde inte huruvida det var brott mot terrängkörningslagen.)

Jag ser dock nu att det står att det bara gäller inom tätort, så om det inte är inom tätort är det kanske inte lika kinkigt.
 
Till er som föreslagit platser tackar jag för hjälpen. Det lutar åt att det inte blir någon övernattning i helgen, men nu har jag lite tips till kommande turer. Jag har också använt Vindskyddskartan tidigare, men det var inte alltid lätt att se vilka ställen som var åtkomliga/hade parkering för bil
 
Senast ändrad:

Läs 3 § Terrängkörningsförordningen och återkom och medge att du hade del. Sen ber du övriga debattörer om ursäkt, i synnerhet TS, vars önskan om tips om var de kunde ha en trevlig camping slutade i debatt om var han kunde ställa bilen enbart för att du var okunnig och hade behov av att vara besserwisser - igen.
 
Läs 3 § Terrängkörningsförordningen

Öh...

Regeringen eller den myndighet eller kommun som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om förbud mot eller begränsningar för sådan körning i terräng med motordrivet fordon inom visst område som i annat fall än som avses i 1 § kan medföra olägenhet från naturvårdssynpunkt eller annan allmän synpunkt.

Sådana föreskrifter får inte innebära något onödigt hinder för körning som är till nytta för ortsbefolkningen eller som behövs för yrkesutövning eller annat nyttigt ändamål.

Du får gärna förklara för mig som är dum i huvudet hur ytterligare förbud kan medföra att man får köra i terräng med bild.

Är det möjligt att du menar §2, som säger att det får meddelas undantag, så får du gärna hänvisa till det undantag som du menar skulle ge rätt att köra i terrängen med bil för att tälta.

Terräng är, enligt förordningen om vägtrafikdefinitioner:
Ett område som inte är väg

D.v.s. med motorfordon får man normal bara köra på vägar.
 
Halmstad.

Hejsan

Jag förstår att folk kanske inte gärna slänger ut sina smultronställen på nätet (skriv gärna PM isf), men jag skulle önska tips om fina platser att slå upp tält i närheten av Halmstad. Jag och familjen ska dit på besök, och tänkte ta en övernattning i tält. Det behöver inte vara anordnad tältplats med vindskydd utan bara plats för att parkera bilen och sätta upp tältet i någorlunda anslutning. Gärna tillräckligt avstånd från Halmstad för att minimera risken att invaderas av folkölsfestande moppegäng.

Du är beskriver inte vad du ska göra. Bara sova en natt och vidare dagen efter? Då skulle jag välja typ ett militärt övningsområde. Ställa bilen och gå in i skogen 100 m. Ska du vara i Halmstad flera nätter och vill ha kvar tältet så välj en camping. Även de fina brukar har en liten hörna för oss med tält.
 
Du är beskriver inte vad du ska göra. Bara sova en natt och vidare dagen efter? Då skulle jag välja typ ett militärt övningsområde. Ställa bilen och gå in i skogen 100 m. Ska du vara i Halmstad flera nätter och vill ha kvar tältet så välj en camping. Även de fina brukar har en liten hörna för oss med tält.

Camping i rubriken var väl olyckligt ordval, som uppenbarligen triggar igång en del. Tanken var besök hos vänner på dagen, en övernattning i tält i något fint naturområde i någorlunda nära anslutning till p-plats för att sedan packa ihop och ta en dagsvandringstur. Dock valde vi hotell istället, då vi inte känner till området, och gärna skulle velat reka de föreslagna platserna innan, så man inte behöver leta på kvällen.
Men jag har fått lite tips till framtida besök. Ser det ut som runt Växjö så har de flesta lägerplatser som ligger i närheten till någon form av väg platser att ställa bilen på.
 
Öh...



Du får gärna förklara för mig som är dum i huvudet hur ytterligare förbud kan medföra att man får köra i terräng med bild.

Är det möjligt att du menar §2, som säger att det får meddelas undantag, så får du gärna hänvisa till det undantag som du menar skulle ge rätt att köra i terrängen med bil för att tälta.

Terräng är, enligt förordningen om vägtrafikdefinitioner:


D.v.s. med motorfordon får man normal bara köra på vägar.
TerrängkörningsFÖRORDNINGEN.
 
Ah, ok, den lilla detaljen hade jag missat.

Men det är då i alla fall helt klarlagt att följande två påståenden från mig stämmer:
- Motorfordon får normalt inte köras i terräng
- Allt som inte är väg är terräng

Men tydligen får man parkera i terräng intill vägen. Där hade jag fel.

Det som jag undrar då är ju hur man lyckas parkera i terrängen utan att köra där. Ska man lyfta bilen från vägen till parkeringsplatsen? Teleportera den?

För om man nu får köra i terrängen för att kunna parkera där, var går gränsen för hur långt man får köra? Om jag vill parkera invid en sjö som ligger 500 meter från vägen, är det ok att parkera 500 m ut i terrängen? Men om jag bara hade velat köra fram till sjön utan att parkera hade det plötsligt blivit olagligt?

Jag har liksom alltid resonerat att eftersom man inte får köra i terrängen så är det omöjligt att parkera där, för man kan inte parkera nånstans utan att köra dit.
 
På kartan i 1 50000, salladsbladet kan du i skogsterräng se vägar som slutar mitt i skogen. Det är timmervägar, somliga har nära, några hundra meter till sjö eller tjärn.

Men med motorfordon, moped, mc, bil etc får du inte köra i terrängen. Utan snällt ställa fordonet i omedelbar anslutning till vägen och gå genom terrängen.
Det gör förresten alla på den här siten. Välkommen i gänget.

go tur
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...