Råa ägg

Jag ser framför mig Rocky äta råa ägg. Hur är det igentligen med råa ägg. Finns det risk för några sjukdomar?

Det finns några maträtter med råa ägg. Hur ska man tänka?
 
Man kan nog ”googla” och hitta ”bevis” för både att det är ofarligt och att det är farligt...
Om du äter råa ägg vid varje måltid kommer du iallafall troligtvis att utveckla biotinbrist efter som det hämmar upptaget.
Att äta varierat är tryggast och mest hållbart...
 
Biotinbrist?

Kan rapportera att jag äter frukost bestående av råa ägg mixade med grädde varje morgon sen ett antal år. Om det är kärvt med tid knäcker jag äggen rakt i munnen.

Har alltid ätit rejält löskokta ägg sen barnsben. Inget att bekymra sig för.
 
Råa ägg ger mer antioxidanter medan tillagade gör att kroppen kan tillgodogöra sig mer av proteinet.
Som vandringsmat rekommenderar jag att köpa heläggspulver från valfri bodybuildaraffär. Samma som typ naturkompaniet säljer till mkt lägre pris. Funkar bra till pannkakor men lite skum bismak om man äter som det är. Jag som gillar äggröra och förbereder äggpulver med salt svartpeppar och riven parmesanost i påsar. Blanda med vatten och stek med smör/olja. Den blir riktigt bra och passar dessutom de som äter lite färre kolhydrater. Då kan man också variera med fetaost i olja, soltorkad tomat i olja, oliver för att göra lite mer lunchomelett.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Äggvita innehåller ett ämne som heter avidin som binder till biotin och minskar därmed upptaget. Avidin förstörs vid uppvärmning. Det är alltså rå vita som eventuellt kan orsak B-vitaminbrist (biotin = vitamin B7), men man får nog häva i sig en del. Rå gula kan man äta så mycket man vill.
 
Salmonella

Salmonellautbrott har ibland berott på att någon restaurang serverat majonäs de slagit själva med råa eggulor. I Sverige är det dock mycket ovanligt med salmonella i hönsegg. Jag själv tvekar inte ett ögonblick att slå ihop en majonäs.

/John
 
Vad jag läst så är innehållet i ett ägg alltid säkert att äta, salmonellasmitta kan dock finnas på äggskalet. Risk finns då att man smittar innehållet då man knäcker ägget, risken är dock väldigt liten, åtminstone för svenska ägg. Om man lägger ägget i varmt (kokande) vatten i c:a 30 sekunder steriliserar man ägget. Sen finns det aspekter att det näringsmässigt är sämre med råa ägg men tror inte det var det du frågade efter.
 
En källa?

" Då och då förekommer utbrott av salmonella som smittat via ägg. I somras var amerikanska delstaten Iowa hårt drabbad, upp emot 3 000 människor insjuknade och mer än 550 miljoner ägg fick återkallas. Det finns två vägar för ägget att bli smittat. Dels kan hönan få salmonellabakterien, av vilka det finns 2 300 olika sorter, från sin närmiljö och värpa smittade ägg. Dels kan bakterien ta sig in genom själva skalet, som har ungefär 9 000 porer.

Ägget som hönan värpt innehåller som regel inte mer än mellan två och fem mikroorganismer och det krävs minst 100 för att en människa ska bli sjuk. Men om inte ägget kyls ned tillräckligt snabbt eller på annat sätt behandlas ovarsamt sker dubbleringen med svindlande hastighet. På en timme blir 2 till 32, efter två timmar är bakterierna tusentals och efter åtta är de miljoner.

Det påpekas dock från producenthåll att ägg står för mindre än 1 procent av alla matförgiftningar i västvärlden, det finns effektivt vaccin att ge hönsen och man prövar en ny metod för att snabbt kyla ned äggen med flytande koldioxid. Dessutom är det enkelt att skydda sig själv.

Undvik ägg med defekt skal, förvara i kylen och, eftersom bakterien vanligen finns i membranet runt gulan – vändstek. "

Saxat från Allt om Vetenskap
http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/sa-kan-agg-ge-salmonella

Källan är allt annat än vetenskaplig. Så jag skulle inte satsa mitt liv på den.

/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Koka ägg i mattermosen Friluftsmat 21
tigermorran Knäckta ägg/färdig smet, hållbarhet? Friluftsmat 5
avslutmedlemskap0904 Ägg Friluftsmat 24
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
markanthus Ägg och bacon Friluftsmat 37
SUPERENDURO Ägg? Friluftsmat 13
KillerKaninen Transport av smör och ägg Friluftsmat 31
d99majo Torka ägg Friluftsmat 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...