Torka tonfisk

Läste i receptdelen (Tonfiskgryta) att någon ansåg att "Man kan naturligtvis ha torkade ingredienser, men tonfiskburken slipper man inte" så mitt glädjebudskap är att det gick bra att torka tonfisk (varianten i vatten). Jag gjorde en variant på couscous med tonfisk, majs, lök, citron och dill, som var ok.
 
uppblötning

Hur gick det med tillagningen sen? Fick du ha det i blöt länge? Blev det segt eller?

Jag torkade kalkon till senaste vandringen. Finfördelade den ner till russinstora bitar, men även efter flera timmars blötläggning och lååång tillagning var det som att tugga läder.
 
Har du något bra tips på recept med tonfisk som passar bra i naturen?

Jag torkade en burk på prov för några månader sedan och blev fascinerad över sågspånskoncistensen, men sedan fick katten det. :)
 
affischa; sa:
Läste i receptdelen (Tonfiskgryta) att någon ansåg att "Man kan naturligtvis ha torkade ingredienser, men tonfiskburken slipper man inte" så mitt glädjebudskap är att det gick bra att torka tonfisk (varianten i vatten). Jag gjorde en variant på couscous med tonfisk, majs, lök, citron och dill, som var ok.
När jag läste "Torka tonfisk" var min första tanke på crocodile dundee när han grillar en ödla.. "yeah, you can eat it but it taste like shit".. (eller nåt sånt)..

Så när du säger att det var ok så blir min fråga, ok som att "japp det var gott" (ungefär som vanligt) eller ok som att "jadå man kan äta det också" (om det inte finns nån annan mat i närheten). :)
 
Mer om tonfisken

Försöket gjordes på vintertur så jag hade ett halvt paket mellangrädde (lite fusk) med + redan nämnda ingredienser till två portioner. Tonfisken såg ut som sågspån men behövde inte blötläggas, den blev precis som burkvarianten sedan den puttrat med såsen. Mer än helt ok, alltså gott! (säkert mycket tack vare grädden.)
Den torkade majsen däremot hade behövt blötläggas i hett vatten innan tillagning, nu var det först som om jag lagt opoppade popcorn i såsen, men efter en stund blev dom rätt goda, lite sega liksom.
Inför kommande höstfjälltur tänkte jag pröva samma tonfisksrecept men byta ut grädden mot något... kosmjölkpulver, gräddpulver eller torkad tomat kanske? Torkad ingefära och vitlök och/eller Thai green curry pulver (inte pasta) att blanda i den torra tonfisken innan man ger sig ut?
 
Torka tonfisk får antagligen om den är rejält mosad. Men försöker man torka den i bitar så blir den tydligen stenhård och tar ett par dar att mjuka upp. Så det beror väl på i vilket format man vill ha den.
 
Re: uppblötning

jakobg; sa:
Jag torkade kalkon till senaste vandringen. Finfördelade den ner till russinstora bitar, men även efter flera timmars blötläggning och lååång tillagning var det som att tugga läder.

Har provat samma sak med kyckling och den blev inte heller mjuk hur länge den än kokade. Däremot åker alltid ett par portioner torkad tonfisk med på turerna nu mera. Blir riktigt bra.

// Fredrik
 
Måste testa att torka tonfisk, men fråga är om det blir så smuligt att det faller igenom ollorna på torken? kanske måste ha lite bakplåtspapper under eller?
 
Torkad tonfisk låter toppen, men jag vill ändå passa på att tipsa om ICAs tonfisk som finns i en perfekt platt påse. Vi brukar lyxa till med den i någon gryta efter några dagar och alltid tycka att det känns lyxigt utan tung vikt eller för mycket skräp.
 
Torkad tonfisk låter toppen, men jag vill ändå passa på att tipsa om ICAs tonfisk som finns i en perfekt platt påse. Vi brukar lyxa till med den i någon gryta efter några dagar och alltid tycka att det känns lyxigt utan tung vikt eller för mycket skräp.

jo de där har jag också nyligen köpt, men tror inte jag skulle ta med såna för en hel vecka i fjällen mer än möjligen 1 pkt. Paketen är smidiga, men väger ändå en del (130g/120 g tonfisk)
 
Jag tycker att den nya mjukkonserven med tonfisk är ett bra val vid friluftsliv.Förpackningen väger 135 g,ger 137 kcal,31 g protein.
Inte att jämföra med frystorkad mat med samma vikt,men med 4 gånger mer näringsvärde.
 

Bilagor

  • IMG_2857.jpg
    IMG_2857.jpg
    64.3 KB · Visningar: 888
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
Jonik Torka mat Friluftsmat 793
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
Torka kokad pasta Friluftsmat 9
Stesun Torka lingon? Friluftsmat 6
Tranan Torka jordgubbar? Friluftsmat 7
Tranan Torka potatis Friluftsmat 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...