Orienterare sågade ner träd i Tyresta naturreservat

Jag håller med Martin i allt, och skulle tillägga att om man känner sig tvungen att röja i naturen för att anpassa banan borde man inse att det är något besvärande fel i ens egen förmåga att lägga ut banor i skogen. Jag trodde att orientering var en intelligent sport, där det inte bara är de tävlande som med sin erfarenhet och omdöme ska "tolka" terrängen utan även banläggaren (eller vad det nu kan tänkas heta).
 
Kartan ljög?

Kanske allt bara var ett misstag?
Det kan ju vara så att skogen hade blivit lite för tät sedan kartan ritades, då får man ju göra ändringar så att verkligheten stämmer överens med kartan.

Jag har själv provat att ta bort en liten kulle för att slippa rita höjdkurvor.
 
Senast ändrad:
Vi har mot gällande regler tagit bort kvistar nedtill på några granar och vi har sågat ner några små träd vid en av startplatserna. Likaså har vi tagit bort en del sly i ett mycket tätt område för att de yngsta ungdomsklasserna skulle kunna passera mellan två kontroller. Vi erkänner felet och ber om ursäkt för det inträffade. De medlemmar som gjort detta har inte gjort det i onda avsikter. De har inte haft reglerna för naturreservatet helt klara för sig
De verkar vara rätt inkompetenta kring de regler som följer allemansrätten.

Det är aldrig tillåtet att bryta kvistar eller såga ner träd utan markägarens uttryckliga medgivande.
Om det är naturreservat eller inte spelar i detta fall ingen roll, det hade varit lika fel oavsett plats. Man blir mörkrädd när man ser hur den berörda klubben agerar. Förstör ju helt klart för andra klubbar...
 
Kom nu och tänka på vad en hundägare sa till mig. "Har det varit orienterare nära där vi brukar låta hundarna få springa lösa, har jag dom kopplade, hundarna brukar annars rulla sig i andra "djurs" spillning, vilken är mycket riklig då".
Så där har vi ett annat problem med orientering.
 
Kom nu och tänka på vad en hundägare sa till mig. "Har det varit orienterare nära där vi brukar låta hundarna få springa lösa, har jag dom kopplade, hundarna brukar annars rulla sig i andra "djurs" spillning, vilken är mycket riklig då".
Så där har vi ett annat problem med orientering.
Annars brukar ju lösa hundar i naturreservat anses som problem;)

uppkvistade träd kan ge permanenta skador/svampangrepp, Människospillning försvinner ju rätt snabbt tack o lov.
 
Halva Tyresta naturreservat brann upp bara för att man under dom första 12 kritiska timmarna inte tillät att kapa en endaste buske för att skapa brandgator - samma trän som man inte fick göra ett märke på, brann upp i ljusaste låga runt 10 samma kväll - varför jag vet det - jo jag var där i första HV-gruppen innan det hela hade tagit fart ordentligt och kände frustationen hos alla inblandade som kände vart åt det barkade och inte kunna få agera och göra det som måste göras - NU - för något politiskt trångsynt naturvän- tjafs...

Visst, bränder kan vara bra ibland för förnyelse av skog - men man behöver inte slänga in hela naturreservatet på en gång i brasan... speciellt inte med tanke på hur fnösketorrt allting var just då
 
Senast ändrad:
Halva Tyresta naturreservat brann upp bara för att man under dom första 12 kritiska timmarna inte tillät att kapa en endaste buske för att skapa brandgator - samma trän som man inte fick göra ett märke på, brann upp i ljusaste låga runt 10 samma kväll - varför jag vet det - jo jag var där i första HV-gruppen innan det hela hade tagit fart ordentligt och kände frustationen hos alla inblandade som kände vart åt det barkade och inte kunna få agera och göra det som måste göras - NU - för något politiskt trångsynt naturvän- tjafs...

Visst, bränder kan vara bra ibland för förnyelse av skog - men man behöver inte slänga in hela naturreservatet på en gång i brasan... speciellt inte med tanke på hur fnösketorrt allting var just då

Det du kallar "politiskt trångsynt naturvän-tjafs" (att inte släcka antar jag att du menar) är i själva verket en del av tanken bakom åtminstone nationalparksdelen. Dvs att lämna ett större skogsområde i sprickdalslandskapet för fri utveckling. Tyvärr tvingades man ju pga områdets belägenhet och risk för oacceptabla konsekvenser att gå in med släckningsinsatser. Släckning är alltså, som jag ser det, ett avsteg från intentionerna med parken.
 
Som någon annan påpekade i anslutning till detta ämne så bör man nog överhuvudtaget överväga om det är lämpligt att ha denna typen av stora arr. på skyddsvärd plats, markvegetationen klarar bara ett visst antal steg/dag innan en ny stig slitits upp...och det kan ta många decennier för naturen att täcka igen en dags slitage.

Jag menar att man nog har begått ett grundfel i att ha ett sådant arr. på en sådan plats helt oavsett om ger sig på träden eller inte.

Och sedan duckar jag redan här för att man kanske skulle kunnat tunna ut slitaget genom att arrangera det med 4-6 olika startplatser som var vitt skilda från varandra (kilometer!!!) men jag vet inte hur tävlingsreglerna för orientering fungerar så jag lämnar sådant till andra. Ville bara trycka på att det inte bör läggas sådant/på sådant sätt att det skapar en "flaskhals" då detta koncentrera slitaget.
 
Utan att känna detaljerna kring just Järlas tävling så brukar liknande arrangemang sprida de startande till 2 eller flera startplatser, dels av naturvårdshänsyn, men också på grund av att man vill få ut de tävlande i terräng med rätt svårighetsgrad.

Hällmarker med tunna täcken av mossa och lav skall enligt gällande rekommendationer undvikas för kontroller och andra punkter där många passerar, just för att minska slitaget.

Detta gäller generellt och inte enbart för naturreservat.

Andra mer näringsrika marker tål betydligt mer slitage, vilket förresten påvisades i en studie av Lars Kardell för en massa år sedan. I regel är spåren borta inom något (fåtal) år.

Det var förresten en massa rabalder kring O-Ringens femdagars då det arrangerades på Gotland (minns på rak arm inte när). Frågan gällde speciellt ett antal lokaler med rara växter som man befarade skulle förstöras av alla orienterarfötter. Året efter visade det sig att de rara växterna förekom rikligare än före tävlingen, då konkurrerande växtlighet hade "tappat mark".

Men visst, att arrangera orientering i ett naturreservat ställer extra höga krav på arrangören.
 
Som någon annan påpekade i anslutning till detta ämne så bör man nog överhuvudtaget överväga om det är lämpligt att ha denna typen av stora arr. på skyddsvärd plats, markvegetationen klarar bara ett visst antal steg/dag innan en ny stig slitits upp...och det kan ta många decennier för naturen att täcka igen en dags slitage.

Jag menar att man nog har begått ett grundfel i att ha ett sådant arr. på en sådan plats helt oavsett om ger sig på träden eller inte.

Varför skulle det vara olämpligt? Några rötade granar ger bara mer död ved i resevatet, mer död ved ger fler rödlistade arter, och stigarna bryter bara upp det annars homogena markskitet vilket gynnar arter som behöver störningar för att vara konkurrenskraftiga. Så det jag vill säga är att orienterare gynnar biodiversiteten... Och syftet med naturreservat är väl just det, att gynna biologisk mångfald...
 
Hoppas att detta inte

är vanligt vid orienteringstävlingar.

Att göra en hel pudel torde vara rekommendabelt i såna här mediasammanhang. Dels erkänna vad man gjort och vad man nu gör för att detta inte skall ske i fortsättningen.

För övrigt så tycker jag det är bra att naturreservat används vid liknande aktiviteter bara man värnar om att undvika onödigt slitage. Vissa naturreservat mår bra av riktad avverkning och det framgår av skötselanvisningarna.

Thure
 
Senast ändrad:
Det finns ju 5 olika grundkriterier för att bilda naturreservat, det vanligaste är att skydda biologisk mångfald. Men man får samtidigt inte glömma bort att det finns möjlighet att bilda naturreservat med intentionen att främja friluftslivet. Förhoppningsvis väcks en debatt att skapa fler naturreservat med enda orsaken att just främja friluftslivet.

I MILJÖBALKEN ANGES FÖLJANDE SKÄL TILL ATT BILDA NATURRESERVAT:
• bevara biologisk mångfald
• vårda och bevara värdefulla naturmiljöer
• tillgodose behov av områden för friluftslivet
• skydda, återställa eller nyskapa värdefulla naturmiljöer
• skydda, återställa eller nyskapa livsmiljöer för skyddsvärda arter
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8234-5.pdf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Jag ramlade ner i vattnet vintertid Övriga aktiviteter 23
umemorgan Vilopulsen rasar ner Övriga aktiviteter 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...