Varför så få kvinnor?

Re: Få yngre överhuvudtaget :(

PK Neelix; sa:
Sedan har jag märkt att friluftsliv, kajak och foto är negativt att ange som fritidsintressen när man söker jobb. Då anses man vara ensamvarg som inte klarar av grupparbete.

Smart tänkt av dem.
För just solidariskt grupparbete kännetecknar ju det moderna, urbana livet, medan man absolut bör undvika att samarbeta om man vill klara sig i naturen?

Man börjar ju förstå varför ett visst företag i Trollhättan aldrig har lyckats gå med vinst. :)
 
Grubbla på en stubbe

Många vill säkert ut mer. Synd när det handlar om att inte våga eller rädsla för att bryta normer. Kan säkert vara så.

Men vi kanske vandrar till tex gymmet istället:)

Är inte anti fjällterräng eller överlevanadsäventyr.
Men lite bekvämare har man nog blivit. Fick iaf för mig att bli bra på orientering och trotsa den gångna vintern.. För mig handlar allt om prio och tid.

Linnea
 
Re: Få yngre överhuvudtaget :(

PK Neelix; sa:
Och angående smink. På en av de Sörmlandsledsetapper som klättrar längs Bråvikens strand och är markerad med ganska hög svårighetsgrad, hittade jag en lila lösnagel vid en plats där det var brant klättring 1½-2 meter. Intill hittade jag skoavtryck efter höga stilettklackar, ca 1cm i diameter och säkert 4-5cm djupa...

Spännande, det är ju som att spåra en utdöende art, typ snömannen. Man kanske kan ordna sightseeing, hitta kvinnan på fjället. Du kan bli rik...;)
 
Re: Re: Få yngre överhuvudtaget :(

LadySnas; sa:
Spännande, det är ju som att spåra en utdöende art, typ snömannen. Man kanske kan ordna sightseeing, hitta kvinnan på fjället. Du kan bli rik...;)

Jag kan tänka mig friluftskillen som träffat assfaltstjejen och med tvång släpat ut henne på vandring. Hon var säkert klädd i högklackat, ev strumpbyxor, kort kjol, liten topp modell större bh och massor av spackel, hårspray mm. Kortsagt, såna tjejer man ser i mässmontrar bredvid sina kostymklädda manliga kollegor.
 

avslutad210712

Gäst
Vilket tjat om det yttre. Personligen kör jag med snagg på sommarens turer vilket är lättskött. Lite skäggstubb är bara sexigt. Och som deo kör jag med wilmas nordic summer, dvs inte under armarna utan under näsan.

Sen hjälper det kanske också om man kommit upp i en ålder där man kan säga att man inte bryr sig hur man ser ut på fjället medans sanningen egentligen är att man har insett att man är räddningslöst förlorad utseendemässigt :)
 
avslutad210712; sa:
Och som deo kör jag med wilmas nordic summer, dvs inte under armarna utan under näsan.
Perfekt, den subjektiva deodoranten. Postmodernt värre! Alla omkring mig luktar gott helt plötsligt! Att ingen kommit på detta tidigare. Jo förresten, var det inte Vanheden i Jönssonligan som hela tiden gick och snortade i en sån där mentolinhalator? Dynamitharry kanske inte luktade hallon, eller var detta innan marlboro light menthol kom ut?
 
Den här pinglan borde väl kunna komma med ett och annat tips hur man håller sig fräsch under fysiskt påfrestande förhållanden. Lite OT kanske. Ville bara dela med mig av upplevelsen jag hade när jag kom till uppslaget i pappersvarianten och tänkte "ja ja, så ful var hon väl inte för att vara idrottare". Oops.

Tur att man är född ful.
 
Jag tror jag var minst ute på vandring i åldern 20-25,sen har det blivit mer och mer.
Var ute mycket med mina föräldrar när jag var barn och tonåring,sen var jag ute med sonen en hel del innan han blev tonåring,och nu är det jag och sambon,alt jag själv.
För min del lockade annat mer mellan 20-25,alpinåkning,resor etc,men visst var jag ute en del i alla fall.
Fick ofta kommentaren att det var så ovanligt med ensamma tjejer ute,och dessutom ensam Norrbottenstjej i Kiruna eller Kvikkjokksfjällen.
Jag tycker att jag träffar på fler vandrande tjejer/kvinnor nu än för några år sedan.
Paddlande kvinnor är det dock mycket klent med där jag bor,definitivt ingen mer än jag som ger mej ut ensam.
Min uppfattning är att för att vara ute i naturen på egen hand så krävs att man lärt sej uteliv,orientering,har god styrka och kondis för att det ska vara kul.Samt att man ska kunna vara ensam utan att vantrivas.Känna trygghet ute.
Talet om hygien smink etc:går utmärkt att tvätta sej från topp till tå inkl håret dagligen om man trivs bäst så,och en liten mascara+ögonbrynsfärg händer det att jag har med,(och använder).
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...