Inplastning av kartor?

Ortlieb är ogenomskinligt

niilo; sa:
SealLine har tillslutning endast i form av två "plastskåror" som trycks ihop, som amerikanska ZipLock påsar, visst? Jag tycker det är helt opålitligt, går upp alldeles för lätt oavsiktligt tyckte jag när jag provade. Ortlieb är helt överlägset i det avseendet.

Ortlieb kartfodral är kasst, om dom inte har någon bättre plast numera.

Mitt kartfodral av någon storts plast som ska vara genomskinlig. Efter ha använt fodralet ca 4 timmar har jag gett upp. Det har sedan legat i en låda i garderoben. Nu några år senare är plasten helt ogenomskinlig (gul) fullständigt oanvändbar som kartfodral, däremot duger det nog som förvaring av en bok eller tidskrift.

Per Brune
 
Re: Ortlieb är ogenomskinligt

Brune; sa:
niilo; sa:
SealLine har tillslutning endast i form av två "plastskåror" som trycks ihop, som amerikanska ZipLock påsar, visst? Jag tycker det är helt opålitligt, går upp alldeles för lätt oavsiktligt tyckte jag när jag provade. Ortlieb är helt överlägset i det avseendet.

Ortlieb kartfodral är kasst, om dom inte har någon bättre plast numera.

Mitt kartfodral av någon storts plast som ska vara genomskinlig. Efter ha använt fodralet ca 4 timmar har jag gett upp. Det har sedan legat i en låda i garderoben. Nu några år senare är plasten helt ogenomskinlig (gul) fullständigt oanvändbar som kartfodral, däremot duger det nog som förvaring av en bok eller tidskrift.

Per Brune

Kasst såtillvida att efter ett par säsonger är fodralet så gult att det e kört - så har det varit för mig, har haft ett par stycken. Däremot går de aldrig upp oavsiktligt, är 100% täta och sköna (mjuka) att hantera, tycker jag. Plast som håller måtter och det skulle vara en toppenprodukt enligt min åsikt. Som det är nu? Nåväl..
 
Inplastningsstatistik

Lite datapunkter att memorera för den sysslolöse:

Fjällkarta BD9, ej inplastad: 60 g
Fjällkarta BD9, färdiginplastad á 230 kr från LM: 100 g
Fjällkarta BD6, lätt friserad och inplastad med bokplast m/1992 på båda sidor: 130g
Fjällkarta BD10, lätt friserad och inplastad med bokplast m/1997 på ena sidan: 110g
Fjällkarta Z8, inplastad med bokplast m/2003 på båda sidor: 190g

Utvecklingen inom bokplastteknologin är deprimerande, så jag köper nog lantmäteriets färdiginplastade i fortsättningen. Den har en tendens att vilja veckla upp sig själv men blir nog platt och fin efter lite pressning. Om någon månad vet jag dessutom hur den tål slitage..
 
Ärligt hur länge tänkte ni har era kartor?! Låt dom gå sönder, 2 år senare kan ni köpa en ny uppdaterad karta. Dom flesta av "oss" går på vandringsled och hur ofta behöver man kolla på karta egentligen?
 
Re: Re: Ortlieb är ogenomskinligt

niilo; sa:
Kasst såtillvida att efter ett par säsonger är fodralet så gult att det e kört - så har det varit för mig, har haft ett par stycken. Däremot går de aldrig upp oavsiktligt, är 100% täta och sköna (mjuka) att hantera, tycker jag. Plast som håller måtter och det skulle vara en toppenprodukt enligt min åsikt. Som det är nu? Nåväl..

Mina erfarenhet har varit lite olika för olika ortleibpåsar. En (egentligen gjort för motorcykelbruk med tryckknappar i hörnen) som jag uteslutande använt på vintern vid skridskoturer har klarat sig 3-4 år och är fortfarande som nytt. Tryckknapparna trycker jag fast i axelremmran och slipper därmed använda nackrem på kartfodralet.

Ett annat kartfodral som jag köpte > 10 år tidigare och som använts en del på mina kajaker har gulnat och kan inte användas som kartfodral längre.

Kanske tål Orleibs mjuka och starka plast inte UV-ljus och eller saltvatten under någon längre period? Kanske har de bytt plasten till en mer motståndskraftig variant på senare år?

Jag har ytterligare en eller ett par Ortleibpåsar som jag använt för förvaring av mobiltelefon. Där har plasten grumlats lite på 5 år men är fortfarande tillräckligt genomsiktlig.

Thure
 
Re: Re: Re: Ortlieb är ogenomskinligt

thureb; sa:
niilo; sa:
Kasst såtillvida att efter ett par säsonger är fodralet så gult att det e kört - så har det varit för mig, har haft ett par stycken. Däremot går de aldrig upp oavsiktligt, är 100% täta och sköna (mjuka) att hantera, tycker jag. Plast som håller måtter och det skulle vara en toppenprodukt enligt min åsikt. Som det är nu? Nåväl..

Mina erfarenhet har varit lite olika för olika ortleibpåsar. En (egentligen gjort för motorcykelbruk med tryckknappar i hörnen) som jag uteslutande använt på vintern vid skridskoturer har klarat sig 3-4 år och är fortfarande som nytt. Tryckknapparna trycker jag fast i axelremmran och slipper därmed använda nackrem på kartfodralet.

Ett annat kartfodral som jag köpte > 10 år tidigare och som använts en del på mina kajaker har gulnat och kan inte användas som kartfodral längre.

Kanske tål Orleibs mjuka och starka plast inte UV-ljus och eller saltvatten under någon längre period? Kanske har de bytt plasten till en mer motståndskraftig variant på senare år?

Jag har ytterligare en eller ett par Ortleibpåsar som jag använt för förvaring av mobiltelefon. Där har plasten grumlats lite på 5 år men är fortfarande tillräckligt genomsiktlig.

Thure

Det är möjligt att mitt Ortlieb kartfodral är ett måndagsexemplar eller av någon plast som Ortlieb inte längre använder. Men Ortlieb är inte något lågprisfabrikat utan snararetvärt om, ett högprisfabrikat och då hade jag förväntat mig att det skulle vara bättre.

Så här ser mitt Ortlieb kartfodral som jag använt 2 kanske 3 gånger a’ 4 h i Mälaren och duschat med kallt sötvatten när jag kommit hem. Till höger ett SealLine som är lika gammalt men mer använt.

ortlieb.jpg


Numera använder jag inget kartfodral då jag har Tyvekkartor, vilket jag har Thure Björck Et.al i SSSK att tacka för.

Per Brune
 
XmadiceX; sa:
Ärligt hur länge tänkte ni har era kartor?!
Min Abiskokarta fyller snart 15 :) Den har blivit fältuppgraderad mer än en gång av stugvärdar som tagit sig för pannan och sagt att har du en så gammal karta är du inte riktigt klok och så har de tagit fram pennan och ritat dit allt som hänt.

hur ofta behöver man kolla på karta egentligen?
Man vill ju veta vad bergen heter!
 
Nordesjö; sa:
...Jag testar Map proof från Nikwax - har kört det på några kartor. Det funkar bättre än man kan tro, men det är ju helt klart inte som inplastade kartor eller kartor tryckta på plastfilt.

I annan tråd var det någon som rekommenderade biltemas variant, vill varna för denna i tillsammans med fjällkartan.
Framsidan på fjällkartan är ganska "glatt" och glansig från början och det verkar som om impregneringen inte sugs in, när kartan legat ihopvikt en längre tid kladdade framsidor som låg mot varandra ihop... inte kul...
På baksidan funkade det bra, vet inte om Map Proof ger samma resultat eller om jag lyckades göra fel på nåt sätt...

/M (som numera "bokplastar" sina kartor...)
 
1. Klipp sönder i ca A4 storlek.
2. Skanna in.
3. Skriv ut de delar som behövs.
4. Vik dubbel, plasta in.
5. Efter turen, släng.
6. goto 3

Mvh
Peter P.
 
pal2; sa:
1. Klipp sönder i ca A4 storlek.
2. Skanna in.
3. Skriv ut de delar som behövs.
4. Vik dubbel, plasta in.
5. Efter turen, släng.
6. goto 3

Mvh
Peter P.

Det finns ett Tyvekliknande material att köpa i varje fall från USA som kan användas för utskrift på en vanlig bläckstråleskrivare. Finessen är att bläckdropparna sugs in i materialet och att resultatet blir vattensäkert. Dyrt men man slipper inplastningen och kartan blir betydligt lättare än en plastad papperskarta.

Jag har inte provat detta själv men har en bekant som är mycket nöjd. Detta kan vara extra intressant för de som har tillgång till digitala kartor t ex via universitet eller myndighet. En papperskarta i större format är ju alltid kul som kvällslektyr i tältet. Allra bäst vore om man hade en färgskrivare för typ A1 och tillgång till så stora ark plastbaserat papper.

Thure
 
Mitt första fodral var Ortlieb, men det gulnade så mycket att jag knappt ser kartan. Sedan köpte jag ett SealLine och är som flera tidigare tveksam till förslutningen.

Jag har tidigare alltid köpt bok eller kartplast hos bokhandlaren. Kartplasten brukar vara matt och segare, bokplasten styvare och blank. För några veckor sedan provade jag att lämna in till Arkitektkopia på laminering, det är en hård och blank plast, men den går att vika. Jag ska paddla mer i den sjön, så jag får se hur länge den håller.

Och angående kartfodral, min erfarenhet är att man måste plasta eller på annat sätt förstärka minst en sida om man använder kartfodral. Annars är kartan snart skrynklig som ett russin och knappt läsbar. Jag har ibland bara plastat på baksidan, kartan stabiliceras, men jag kan fortfarande anteckna på framsidan.
 

avslutad210712

Gäst
Karta - varför det.....

Träffade en norrman i Ritsem (tror han bor i närheten av Sthlm) som gick från Sulitelma till Abisko där han skulle träffa sin kompis och fortsätta. Han hade ingen karta.

Fast kanse det beror på om man gått vägen förut vilket han verkade ha gjort.

Eller kanske om man går en väl markerad led som tex Kungsleden. Där behöver man max tre meters sikt för att se sina egna fötter för stigen kan man knappast bomma.

Sen är det förstås skoj att titta på kartan och se vad bergen runt om heter - tycker jag men det är en annan sak.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...