Glykemiskt index

Sojabönor har ju lågt glykemiskt index, men är det någon som vet hur detta påverkas om man rostar dem? Ett gott godis...
 
Godis

tigertamjaren; sa:
Ha, frågan rör väl aldrig ett försök att åter komma i marschvikt månne??? Drar mig till minnes en fråga om träning för vissa miltider...

http://www.nezzo.nu/na.asp?id1=307&id2=3129

;)

/ G (som i likhet med mången annan stoppar händerna väl djupt i kakburken och får lida för det i löpspåret och på landsvägarna på vårkanten...)

Hehe, nä, jag undrade bara. Det är ju gott med rostade sojabönor så jag tänkte att det kan vara ett lämpligt tilltugg på långa tävlingar.
[Ändrat av XPAT 2003-12-11 kl 11:23]
 
Med risk för att....

...vara helt fel ute, så vill jag dra mig till minnes att värme sönderspjälkar kolhydrater till "snabbare" sådana. Därför skiljer det också på att äta råa grönsaker mot tillagade. Alltså torde de flesta rostade växter ha ett högre GI, förutom att jag tror man använder både olja och ibland socker vid rostningen. Det spelar ju också in i sammanhanget.

Är jag fel ute?
/Micke
 
Re: Med risk för att....

brandmansmicke; sa:
...vara helt fel ute, så vill jag dra mig till minnes att värme sönderspjälkar kolhydrater till "snabbare" sådana. Därför skiljer det också på att äta råa grönsaker mot tillagade. Alltså torde de flesta rostade växter ha ett högre GI, förutom att jag tror man använder både olja och ibland socker vid rostningen. Det spelar ju också in i sammanhanget.

Är jag fel ute?
/Micke

Misstänkte det, jag tror inte att du är helt fel ute...
 
Re: Med risk för att....

brandmansmicke; sa:
...vara helt fel ute, så vill jag dra mig till minnes att värme sönderspjälkar kolhydrater till "snabbare" sådana. Därför skiljer det också på att äta råa grönsaker mot tillagade.

Är jag fel ute?
/Micke

Jag hörde en debatt för ett tag sedan om att skillnaden mellan kokta grönsaker och råa skulle vara försumbar.
 
Re: Re: Med risk för att....

FJS90/91; sa:
Jag hörde en debatt för ett tag sedan om att skillnaden mellan kokta grönsaker och råa skulle vara försumbar.

Grönsaker innehåller ju knappt några kolhydrater så dera glykemiska index är väl inte så intressant??

Som Viktväktare får man ju äta precis hur mycket grönsaker man vill (med några undantag, t.ex. majs som innehåller en massa stärkelse), de innehåller ju mest fibrer.
 
Skiljer även på grönsaker

Tyvärr skiljer sig det glykemiska indexet sig avsevärt även på grönsaker. Och även på råa resp tillagade. Ta morötter, t.ex., de anses ur glykemisk synpunkt som ok i rå form, men inte alls bra i kokt form.

Tänker man efter så kan man till och med känna skillnaden i smaken - kokta morötter smakar mycket sötare än råa... :)

Kolla som sagt Paulun, där finns mycket info.
 
Det värsta med tiden är att man ser att allt går i cykler, det som är vetenskap idag är trams imorrn.. Det går så mycket mode i kost och träning och det ändrar sig så ofta..

Det finns så mycke teorier och ideer om vad som är rätt och fel, det populäraste nu är GI vem vet, vi kanske garvar åt det om 10år. Det finns dock ett par enkla "sanningar" som har gällt så länge jag varit med i alla fall.

- skit i rött kött
- skit i raffinerade produkter
- ät 1/3 grönsaker(alla färger som Fredrik.P säger)
- hoppa mejeriprodukterna
- Ät frukt

Enkal regler för hela livet!
 
Paulun tjänar pengar på glykemiskt index, så honom bör man nog ta med en nypa salt:)

Grejen med glykemiskt index är ju att det spricker så fort man kombinerar två eller fler livsmedel.

Teorin bakom glykemiskt index är ju korrekt, men ur praktiskt synvinkel är ju problemet att man bara mäter på enskilda livsmedel men sällan äter bara ett livsmedel i taget. Jag vill minnas att det också nämnts flera problem med de mätmetoder som används (man mäter ju på individer, och alla individer är olika).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.