Glödande kol- hur?

Olika träslag

Går det inte att använda grillkol?
Med ett antal större påsar så har man ju sin bädd.

Kommunen brukar använda (grill)kol för att tina tjälen när dom ska gräva på vintern.

Jag har också läst Hans-Uno Bengtssons bok, den rekommenderas verkligen, man får bla lära sig hur många kyssar ett läppstift räcker till. Då kan man ju räkna ut om frun pussar på någon annan ;)

/BAX
 
Lite tips.

Jag har gått med ett par mellanstadie o högstadieklasser på kol och skulle kunna ge dig lite tips.
Det absolut bästa är om du får fatt i björk som du sen själv eldar osv.. Men vem fan pallar det??

Jag har gjort som så de flesta gånger att jag köper ett par säckar med vanlig grillkol, dock INTE bricketter som har en annan värmeledningsförmåga. Häll säckarna (2-3 brukar räcka långt!!) i en stor bunke och elda. När kolen börjar bli sådär härlig att grilla på så slätar du ut den till ett långt spår. Ha gärna en liten handduk eller nåt att torka av fötterna på innan du börjar att gå, skulle du ha någon smuts under fötterna i form av metall eller sten så leder den värmen bättre.
Sen är det bara att gå. Och gör det gärna med en kompis för man behöver ofta lite grupptryck.

Om du känner att du är störd precis innan du skall gå på kolen så är det fullt normalt, kallas självbevarelsedrift ;-)
Men det är något jag rekommenderar att göra. Alla pratar om det men ingen vet hur det är.....

Ps. Eftersom du använder grillkol kan det hända att du får någon blåsa pga att någon träbit är kompakt men det händer inte ofta och inte ens 10åringarna ångrar det.

Lycka till!!
 
Fia81; sa:
Jag har gått. Bara en gång i och för sig. Men jag har en beskrivning på hur man gör, jag kan leta upp och skicka den vid tillfälle om du så önskar. Jag tycker du ska prova... det värsta som kan hända är ju att man får lite "solsveda" under fossingarna...jamena värre saker kan man ju utsätta sig för! Efteråt känner man sig coolast i världen, lovar :)

/ Sofia

Jo, det är om du gör som de säger och inte blir för stursk som en arbetskamrat till mej. Han stod och tog åt sig publikens ovationer. Det slutade med intensivvård och 6 veckors akut sjukskrivning samt hoppande på kryckor ett tag efter det. Glödande kol är varmt och funkar att gå snabbt över vid rätt förhållanden. Inte att stå och filosofera på, be ware;)
 
Såg på TV...

...det var nå'n snubbe (min beskrivning låter förtroendeingivande redan nu?) som skulle gå på kol, men tänkte inte på att kolbädden låg på en sandstrand. När han började gå så sjönk kolen ner en smula i sanden så att han kom i kontakt med varm sand. Han fick mer än solbränna på fötterna.

Ett lärdom är förmodligen att ha kolen på fast underlag som inte leder värme särskilt bra. Månne en vanlig gräsmatta, eller jordig mark, är bäst?
 
[/QUOTE]

Jo, det är om du gör som de säger och inte blir för stursk som en arbetskamrat till mej. Han stod och tog åt sig publikens ovationer. Det slutade med intensivvård och 6 veckors akut sjukskrivning samt hoppande på kryckor ett tag efter det. Glödande kol är varmt och funkar att gå snabbt över vid rätt förhållanden. Inte att stå och filosofera på, be ware;) [/QUOTE]

Jo, jag är förvisso blond, men lite humor är väl inte farligt? Till saken hör (ev.) att jag några timmar innan jag gick hade legat i en isvak, frivilligt, och det var betydligt mera "nära döden" enligt min mening. Människokroppen är inte så bra på varken värme eller kyla, av naturliga skäl -det är ju farligt för 17!
 
¨Nu har det blivit av, vi var tre stycken som gick, vi blev av med vår ved som vi hade slitit ihop (ett släp björk), så vi fick köra med kol från biltema istället: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=39141 10 säckar samt två liter tändvätska gick åt. Vår bädd blev 2,5-3 meter lång. Jag citerar här sofias beskrivning för er som är intresserade:

"
Det går åt MYCKET ved! Men om det har någon betydelse vilken sorts ved, tänker på diskussionen på Utsidan, har jag ingen uppfattning om. Glödbädden vi gick på var 0,5-1m bred och 3-4m lång. Det är smart att se till att det är grus eller sand under, för det blir ett ganska saftigt brännmärke på marken. Stora stenar i bädden är ju inte heller precis att rekomendera, åtminstone inte för nybörjare :) (det sägs att vikingarna hade "armeringsjärn" i för att öka på nöjesfaktorn under sina mandomsprov...:)hmm..) Det gäller att elda jämnt över hela ytan, så att hela bädden blir färdig samtidigt...eller hur man ska uttrycka det. Man kan ju t.ex. tända på 4-5 ställen från början. När det börjar bli utbrunnet ska man ha något att hacka sönder kolet med, så att det blir tätt med SMÅ bitar. Det är viktigt! Kolet krattas innåt och packas ihop till en jämn bädd. Skräp och större bitar gör man bäst i att ta bort. Framför och efter bädden hade vi handdukar/mattor utlagda (det var några dm snö när vi gick). Och ett par steg efter bädden en ganska stor balja med vatten/snö. Det är bra om de som ska gå får fundera ett tag och fatta ett beslut, antingen så vill man gå - och då gör man det. Men bestämmer man sig för att man inte vill - så är det lika okej och man ska inte pressa någon. Det sitter i huvudet, ingen annanstans. De som ska gå behöver kavla upp byxor och sånt till ovanför knäna. Man sätter ner hela foten samtidigt, för att fördela trycket. Tårna ska man försöka hålla ihop för att inte få in glöd mellan tårna eller skvätta upp det på fötterna, det är där den största risken för att bränna sig ligger!! Man går ganska snabbt, "rask shoppingtakt" sa de till oss! När man går ska man titta rakt fram, inte ner på glöden. Innan man går på glödbädden så provgår man några gånger bredvid för att känna på tekniken och hur långt det är (7-9 steg nånting sånt). När man väl går på glöden får man inte tveka, någon bör gå bredvid för att kunna putta bort den som går som något skulle "slå slint" och man stannar (aj!). När man väl är över kliver man i baljan med vatten för att släcka/kyla ev. glöd som kan ha fastnat på fötterna. Vid baljan kan man med fördel placerna en person med kamera (man vill ju ha bevis!, tyvärr gick hela min rulle åt pipan... så jag har inget att skicka med...får väl gå en gång till nångång :)). Fotografen kan oxå ta emot den som går (det går rätt fort). Platta till kolet mellan varje person som går. Till sist förklaringen: Kol innehåller mycket luft = har låg densitet = leder värmen dåligt... därför bör man inte bränna sig... Men jag skulle ändå rekomendera att man inte provar utan att någon som gått tidigare är med, och jag tycker inte man ska ge sig på det helt ensam.... visst, det är kul å leka med elden, men lite respekt ska man ha.
..."
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.