BROHOPP!

HEJ!

OM det blir nåt hopp så blir det inte förrän nästa sommar...och ja visst ska vi forska mer i ämnet och kolla säkerhetsdetaljer mm...det är bl a därför vi startat denna diskussion överhuvudtaget....PS. Har inte provat fallskärm men ska göra det nästa sommar när ekonomin tillåter! Det e nog brutalt roligt! Ha det / A
 
Aj!

Klippdykning under organiserade former brukar ske från 23-30 meters höjd. Högre höjder används inte eftersom det ger för lite extra tid i luften för att det ska vara värt det OCH för att nedslagshastigheten blir alldeles för stor för att det ska vara säkert.
Redan vid 23-30 meter ligger hastigheten vid landningen på mellan 75 och 100 km/h. Kraften man slår i ytan med från 30 meter är ca 9 ggr större än från ett tiometershopp. Landar man magplask från 30 meter motsvarar det ett fall från 12-13 meter rakt ner på marken.
Vid ett hopp från 45 meter slår du i ytan med ungefär 110-120 km/h. Då räcker det med att du har armarna utsträckta för att du ska bryta dem, det räcker att du landar lite snett för att du ska ha en stor chans att bryta ryggen, det räcker att du håller fötterna lite isär för att du ska få ett ganska kraftigt vattenlavemang och något som liknar en kraftig spark i skrevet. Och även om du landar perfekt är det stor risk att du inte orkar hålla benen raka vilket kan få dig att stuka/bryta fot- eller knälederna eller varför inte slita av någon sena.
Själv tycker jag inte att det låter så lockande...
Är huvudet dumt får kroppen lida.
[Ändrat av markustaljedal 2002-09-23 kl 13:43]
 
MoralkakaVarning!

Jag hoppas först och främst att ni förstår vad ni håller på med och för det andra hoppas jag ni klarar er om ni, mot bättre vetande, hoppar. För det tredje hoppas jag att ni inte har samma försäkringsbolag som jag för det är dyrt nog med försäkring ändå. För det sista så hoppas jag ni bor i annat landsting än jag för min landstingsskatt tycker jag kan gå till andra som behöver bättre och inte frivilligt utsatt sig för så stor fara.

/Patrik
 
Bungyjump

Har ni testat bungyjump? Kan i annat fall varmt rekommendera det. Dels är det vanligen högre än 45 meter och dels slipper man slå ihjäl sig ;-) Men bäst av allt är att man får det fria fallet flera gånger per hopp eftersom man åker upp och ner ett par gånger efter hoppet. Bästa känslan, tycker jag, kommer när man hoppat, bromsats upp, vänt tillbaka upp och linan slackar för första gången. Då har man kroppen full med adrenalin och precis invaggats i ett ögonblick av trygghet av gummibandet när man plötsligt blir "tyngdlös" och sedan störtar nedåt igen... underbart!
 
reverse bungy

markustaljedal; sa:
Har ni testat bungyjump? Kan i annat fall varmt rekommendera det. Dels är det vanligen högre än 45 meter och dels slipper man slå ihjäl sig ;-) Men bäst av allt är att man får det fria fallet flera gånger per hopp eftersom man åker upp och ner ett par gånger efter hoppet. Bästa känslan, tycker jag, kommer när man hoppat, bromsats upp, vänt tillbaka upp och linan slackar för första gången. Då har man kroppen full med adrenalin och precis invaggats i ett ögonblick av trygghet av gummibandet när man plötsligt blir "tyngdlös" och sedan störtar nedåt igen... underbart!

Efter min moralkaka tidigare kanske det ilägg känns konstigt men jag rekommenderar i så fall omvänt bungy, dvs "uppskjut med spänd bungylina". Du får på dig bungyutr på marken och blir fäst i ett betongblock eller annat tungt på marken. Sedan spänns bungylinan av kranen och när det är lagom sträckt så frigörs man från marken och du flyger som en raket uppåt. Här har du först kraftfull acceleration och sedan retardation tills du hänger stilla i övre vändläget och den delen av en sekund du hänger stilla men ansiktet nedåt känns väldigt lång innnan marken rusar mot dig innan du fångas av gummibandet igen. Just känslan av att hänga stilla på högsta höjden "liggande på magen" 35 meter upp slår det mesta i adrenalinväg jag upplevt.
Jag tror benen skakade i nästan två minuter av adrenalinrus efter mitt omvända bungy.

/Patrik, som också vill ha lite adrenalin då och då men inte vill riskera livet, det gäller bara att lura kroppen att tro det är livsfara ;-)
 
Brrr...

Åkte tåg förbi Södertälje idag. Fy tusan vad hög den är järnvägsbron... kan lugnt säga att jag INTE blev sugen på att kliva av tåget och ta mig ett skutt :)
 
fall inte för djupt...

Under gotland runt i år var det ju ganska dåligt väder som ni vet. jag har en kompis som är med i sjöräddningsälskapet. han berättade lite om vad som hände med den killen som dog under gotland runt.

hans båt hade pajat och de skulle lyfta upp honom med helikopter, när mannen var nästan hela vägen upp i helikoptern så får han panik och faller ur selen och ner i vattnet, höjden han faller från vet jag inte men det intressanta är att när kroppen kommer ner på ett viss djup under vattenytan så slutar man flyta.

Enligt han på sjöräddningsälskapet så börjar man sjunka vid redan 8-10m, någon som sysslar med dykning kanske vet mer.
Med andra ord, om ni kommer ner för långt i vattnet och inte riktigt är med på noterna (svimmar och därmed inte simmar =) ) så kan det bli tufft att komma upp utan flythjälp.
 
idioti!

att hoppa 29m är ganska mycket och riskfyllt. att hoppa 45m är jävligt högt och förbannat idiotiskt. även om det verkar ballt att hoppa så högt så kan du/ni väl åtminstonde tänka på de som ska plocka bortslagna kroppsdelar och organ i vattnet efterråt?!

jobbade inom akutvården i somras och fick ta hand om en person som just hade hoppat från en något lägre höjd än 45m. kan ju meddela att detta inte direkt var något trevligt arbete och att det nog gjorde förjävla ont. skadorna var enorma: spräckt skallben, bäckenfraktur, knäna hade trycks ur led av smällen mot vattenytan, ansiktet var totalt deformerat och hela bröstkorgen intryckt. lägg till ett antal stora inre blödningar så har du ett bra recept på en säker död.

att hoppa från 45m är ett hopp mot en tämligen säker död, speciellt om man är en "glad amatör".
[Ändrat av Pigge84 2002-09-29 kl 23:30]
 
Svenska rekordet?

"Hopp från 30m höjd (nytt svenskt rekord) utav Valbo High Diving Team under Gävle Cityfest"

Genomfördes sommaren 2001. Det är möjligt att dessa grabbar delar med sig av sina erfarenheter.



/Jimmie
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Flexonline BROHOPP! HEMSIDA! Övriga aktiviteter 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.