Dagens bild! Visa din vildmark!

Karolina P; sa:
Någon meterolog som kan förklara det här molnet? Det är inte en kärnladdningssprängning...

Det ser ut som ett kraftigt CB (cumulunimbus) eller kanske ett antal CB-celler som bildat en så kallad supercell. Sen så ser man en skärm med cirrus framför. Anledningen till att dom (CB o superceller) breder ut sig i toppen är dom slår i tropopausen där temperaturen slutar att avta med höjden och i stället ökar. Detta medför då att den stigande luften i molnet inte längre kan stiga uppåt. Lite annorlunda uttryck varm luft stiger, men när den når tropopauen så blir den relativt sett kall och forsätter i stället åt sidorna.

Men kanske finns det någon här som är mer haj på tropisk meteorologi än en annan, snöfall är mer min grej :)

/Jesper
 
lleberg; sa:
Det var ju lite uppmaning om att man kan ju berätta med några ord om bilden och vad den visar också, så man får nån sorts anknytning till vad som visas, jag är mer sugen på aktiviteter och upplevelser än braa fina solnedgångar :)

Den infon kan jag inte få fram, det överlåter jag till Karolina. Men kunde inte låta bli att svara på tidsfrågan bara. Bara lite datanördhumor:)
 
För att bidra lite. Här kommer en bild.

rainbow.jpg


Tagen vid Iguazofallen för några veckor sedan. Nån som vill leta efter guldet vid regnbågens slut?
 
Ja, jo.
Det var ju lite uppmaning om att man kan ju berätta med några ord om bilden och vad den visar också, så man får nån sorts anknytning till vad som visas, jag är mer sugen på aktiviteter och upplevelser än braa fina solnedgångar :)

Men inte måste man! [/QUOTE]

Jag tar till mig av kritiken, jag råkar bara själv vara väldigt förtjust i just den här vyn och blev väl så glad när jag lyckades ladda upp den... Ska kolla om jag har någon mer fartfylld bild i digitalform. /Liselott
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thomalin Dagens aktivitet? Övriga aktiviteter 2135

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...