Musik när man dyker

Är det någon som har tips om vad jag ska skaffa för prylar om jag vill kunna lyssna på musik när jag dyker? Och tips på låtar som passar när man är under ytan skulle vara kul ! =)
 
Hejsan,

Jag dyker inte själv och har inga tips om utrustning. Men som musik måste ju filmmusiken från "Det stora blå" vara ett hyfsat tippat val. :)

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,
Aina
 
Ljudet

förvrängs och förstärks under vattnet tror musik blir rätt meningslös om du har vatten i hörselgången.

Om du dyker med hjälm typ tungdykare däremot funkar troligen en vanlig MP3-spelare och hörlurar.

Thure
 
Att lyssna på musik när man är ute i naturen i vatten eller på land, det är ju att missa poängen totalt.
 
Fast det finns ju de som har musik på när de joggar, och det sker ofta i naturen. Men man kanske är (eller borde vara) i ett sinnestillstånd när man är ute för att träna och ett annat när man är ute för att frilufsa? Själv klarar jag inte att ha musik på alls när jag gör något annat, blir bara stressad. Enda undantaget är bilkörning, av någon anledning.

Klart att du ska ha musik på om du vill det, men jag är nyfiken på tekniken. Hur får du ljud under vattnet?
 
Jag ser några problem som måste lösas:
- Du behöver en musikspelare inkl hörlurar som klarar vatten och tryck
- Du behöver hörlurar som medger tryckutjämning i öronen - in-ear-lurar låter vanskligt
- Du behöver en dykkamrat som inte bryr sig om att du har begränsad hörsel - jag skulle av säkerhetsskäl inte vilja ha en parkamrat som har öronen fulla av musik - men det är upp till er att komma överens om. Jag uppskattar om mina skattepengar slipper gå till att hantera olyckor orsakade av detta. (ursäkta ordvitsen om uppskattar).

Dyker du med kommunikationsutrustning så kan du ju be dem på land att "strömma" ut musik i kommunikationsanläggningen - hoppas inte det räknas som rundradiosändning och kräver avtal med STIM (nu fastnade jag nästan i ordvrägnarträsket igen med fiskstim).

/Patrik, som vid filuftsliv föredrar musikfritt men vid träning i naturen gärna lyssnar på musik, och då för ökad prestation
 
Fast det finns ju de som har musik på när de joggar, och det sker ofta i naturen. Men man kanske är (eller borde vara) i ett sinnestillstånd när man är ute för att träna och ett annat när man är ute för att frilufsa? Själv klarar jag inte att ha musik på alls när jag gör något annat, blir bara stressad. Enda undantaget är bilkörning, av någon anledning.

Klart att du ska ha musik på om du vill det, men jag är nyfiken på tekniken. Hur får du ljud under vattnet?

Att jogga ute i naturen är en annan sak, det kan jag tänka mej att göra med musik i öronen.
Men frilufsa med musik i öronen nej.
När jag är ute i naturen, att se och höra är ju halva nöjet.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...