Kondensproblem

Jag brukar tälta på mina vandringar med ett enmanstältet Mckinley arium 1 och funnit att det fungerat bra. Men eftersom det inte finns något innertält bildas kondens fast jag har alla öppningar öppna. Finns det några tips och råd vad som kan göras att motverka kondens i ett tält.
 
Val av tältplats påverkar. Tälta under träd om det ser ut att bli en stjärnklar natt. Håll dig en bit ifrån sjöar. Undvik de lägsta delarna av dalen om det är kuperat,
 
Jag har aldrig lyckats få ett enkelvävstält kondensfritt. Inte ens då jag hade hade dörren öppen och bara ett myggnät för. Brukade alltid vakna med huvudvärk i det tältet/vindskyddet
 
1 Val av tältplats, en bit upp.
2 Ventilation hur dragigt mht till blåst?
3 Markduk inne i enkelvävstältet så att du slipper få in markfukten från tältytan.

go tur
 
1964

Året då Åke, Fjällrävens grundare lanserade thermotältet. Det revolutionerade tältlivet och minskade kondensproblemet rejält. Det är alltså 54 år av tältutveckling till rivstartarkare och lättare material med modern tygbehandling. Uppbyggnaden av tältets stagning har stadigt förbättrats osv.

Nu är en trend att gå tillbaka till sämre lösningar till förmån för vadå?

Samtidigt så ställs frågan ”vaffö ä de på dette vise” ? Varför blir det så mycket kondens ?

Kanske den här lättpackar-vågen har passerat bäst före datum och det är dags för lite mer sunt förnuft och realism.

I dag finns mycket lätta kvalitetstält på marknaden som vida överträffar gårdagens teknik.
 
Året då Åke, Fjällrävens grundare lanserade thermotältet. Det revolutionerade tältlivet och minskade kondensproblemet rejält. Det är alltså 54 år av tältutveckling till rivstartarkare och lättare material med modern tygbehandling. Uppbyggnaden av tältets stagning har stadigt förbättrats osv.

Nu är en trend att gå tillbaka till sämre lösningar till förmån för vadå?

Samtidigt så ställs frågan ”vaffö ä de på dette vise” ? Varför blir det så mycket kondens ?

Kanske den här lättpackar-vågen har passerat bäst före datum och det är dags för lite mer sunt förnuft och realism.

I dag finns mycket lätta kvalitetstält på marknaden som vida överträffar gårdagens teknik.

De tvåväggstält av lättviktstyp som finns idag är ju så lätta att enväggstält knappast knappast ger nån viktmässig fördel. Trenden är väl idag snarare mot tvåväggshållet som jag upplever det. En del av dessa kan ju dessutom användas med enbart yttertältet, om man vill gå extremt UL...
 
Som andra redan skrivit, under vissa förhållanden kan kondens helt enkelt inte undvikas. Då har innertältet flera gånger räddat oss, när man vaknar av ett det är en pöl av vatten från kondens som droppat ner från yttertältet och lagt sig ovanpå innertältet. Petar man försiktigt i taket på innertältet rinner vattnet snällt av och vi och sovsäckarna är torra trots att yttertältet fullständigt dryper av kondens.
 
Meshtält en fuktig och dragig överraskning.

Markduk en bit plast eller galonduk under tältgolvet.

Den fukt som finns i växtlighet och ytjord behöver du inte dra upp i yttertältet.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Raskesven Tält med minimum kondensproblem? Bo och sova 34

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.