Vintertur i Jämtland utan erfarenhet

Hej! Väl medveten om de ökade riskerna med vintertur har jag och några kompisar snöat in (!) på en tur runt jämtlandstriangeln över påsk i år. Ingen av oss har tidigare gjort någon fjälltur men samtliga har mycket erfarenhet från sommarvandringar och merparten har även gjort ett par glaciärvandringar i alperna över sommaren (Mont Blanc mm).

Vi har valt att fokusera på jämtlandstriangeln eller Abisko-Nikkaloukta för att det troligtvis rör sig mycket folk på lederna över påskhelgen då vi tänkt åka, och det är bra utstakat med leder. Tältar gör vi vid stugorna så att vi har nära om något går fel.

Tycker ni att det krävs att man går en kurs eller liknande tur med ledare först, innan man ger sig på detta på egen hand? Båda lederna känns ganska snälla (jag har gjort jämtlandstriangeln på sommaren), så vår inställning är att vi löser det genom att läsa på ordentligt inför turen.

Tack på förhand för svar!
 
Jag gick STF:s vinterfjällkurs för fyra år sedan över påsk, med utgångspunkt från Storulvån. Det var mycket trevligt och kan vara ett alternativ. Dock var jag extremt påläst (=nördig) och fick kanske inte så mycket ny teoretisk kunskap. Möjligen lite om bivackgrävning och sådant praktiskt. Mest var det ett trevligt sätt att prova på vinterfjället i tryggt sällskap.

Jag hade lätt klarat triangeln utan den kursen med samma förberedelsenivå. Samtidigt kan det säkert uppstå situationer med mer eller mindre otur där kursen inte hjälper, utan bara mera erfarenhet.
 
Hur stor skidvana?

Hejsan

Eftersom det precis som du skriver är en kryssmarkerad led, med många människor i rörelse och dessutom eminenta vindskydd halvvägs på alla delsträckor skulle jag säga att det är lugnt att ge sig ut även med liten erfarenhet.

Då förutsätter jag iofs att ni kan åka skidor?!? Inte för att man måste vara någon expert, men är man total nybörjare är det nog klokt att gå kurs innan.

Sen tillhör jag de som gillar att sova i tält på vintern, men nackdelen är att det blir väldigt mycket mer utrustning att släpa på. Sover man i stuga och bara tar med det nödvändigaste blir tröskeln klart mindre på första turen....

Sist med inte minst vill jag slå ett litet slag för att överväga Jämtlandsfyrkanten (Vålådalen - Stensdalen - Vålåstugorna - Lunndörrstugan - Vålådalen). Är iofs inte riktigt lika storslaget, men om vädret är uselt är det en betydligt enklare och enligt mig mysigare tur.

/ Stefan
 
Hejsan

Eftersom det precis som du skriver är en kryssmarkerad led, med många människor i rörelse och dessutom eminenta vindskydd halvvägs på alla delsträckor skulle jag säga att det är lugnt att ge sig ut även med liten erfarenhet.

Då förutsätter jag iofs att ni kan åka skidor?!? Inte för att man måste vara någon expert, men är man total nybörjare är det nog klokt att gå kurs innan.

Sen tillhör jag de som gillar att sova i tält på vintern, men nackdelen är att det blir väldigt mycket mer utrustning att släpa på. Sover man i stuga och bara tar med det nödvändigaste blir tröskeln klart mindre på första turen....

Sist med inte minst vill jag slå ett litet slag för att överväga Jämtlandsfyrkanten (Vålådalen - Stensdalen - Vålåstugorna - Lunndörrstugan - Vålådalen). Är iofs inte riktigt lika storslaget, men om vädret är uselt är det en betydligt enklare och enligt mig mysigare tur.

/ Stefan

Tack Stefan! Samtliga åker vasaloppet regelbundet och har många års alpin skidåkning i ryggen, så det borde inte vara något problem. Fyrkanten kan absolut vara ett alternativ och ska kollas upp, tack för tipset!
 
Ni behöver absolut inte gå någon kurs för detta! Jag gjorde min första vintertältning just jämtlandstriangeln tillsammans med min son som då var 8 år. Det var en toppentur och väldigt tryggt med alla stugor och vindskydd. Det kan inte bli säkrare än så här. Största risken är att det känns lite löjligt att tälta utanför en fjällstation så planera att tälta nån km bort men ändå nära leden så ni har säkerheten men ändå en aning vild känsla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Fördelen med tält är att man kan stanna var som helst och få det bra, om vädret inte är väldigt extremt. Kolla upp hur man bygger vindmur och gör det som träning och försäkring även vid gott väder. Och lyssna naturligtvis på väderprognosen - om ni skulle välja att gå längre norrut där det inte finns täckning med mobilen/fm-radio är det smart att bo vid stugor med stugvärd som får en färsk väderprognos varje morgon.
Lycka till, vintern är vacker!
 
Tack alla! Är turen till och med möjlig att göra själv för det fall att mina turvänner hoppar av? Vill inte riskera ytterligare en vinter utan någon fjälltur.
 
Tack alla! Är turen till och med möjlig att göra själv för det fall att mina turvänner hoppar av? Vill inte riskera ytterligare en vinter utan någon fjälltur.

Ja, givet att du är väl förberedd, påläst, håller dig till leder och besitter ett gott omdöme så borde det inte vara några problem. Vinterturer är ju ingalunda riskfria företeelser, men förmodligen är till exempel en bilresa till fjällvärlden klart "farligare".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
starkmjoelk Sen vintertur Turskidåkning 7
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
Grahniskogen Vintertur Lunndörrsfjällen Turskidåkning 16
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
vandrafjäll Bivy på längre vintertur Turskidåkning 7
vandrafjäll Vintertur i jakt på kyla och ensamhet Turskidåkning 1
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
gilla_dansa Kan någon tipsa om vintertur i Norge? Turskidåkning 2
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
Per_Hansson Novis på vintertur Turskidåkning 11
Erer Vintertur från Sulitelma Turskidåkning 2
Offshore4ever Förslag på vintertur Turskidåkning 13
Tone Vintertur i Värmland Turskidåkning 5
sajberjohan Vintertur i Rogen Turskidåkning 3
jessica.loveblad_gmail.com Vintertur med 2 åring i tält Turskidåkning 7
StureSnöplog Boktips för vintertur? Turskidåkning 9
gaazmaa lägerteknik för vintertur Turskidåkning 65
Spinspider Vintertur vid Sylarna Turskidåkning 4
Newlin Hänga med på lugn vintertur ? Turskidåkning 2
hansthomas Nyttan av skidor vid vintertur? Turskidåkning 10
mekelund Vintertur- Pulka eller ryggsäck? Turskidåkning 11
snurr Planleringskarta vintertur - Sydnorge Turskidåkning 0
avslutad tips på vintertur i skoooogen... Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
PeterOom vintertur i norge? Turskidåkning 3
zeilon vintertur, utrustning... Turskidåkning 5
MartinR När släpper SJ fler biljetter till nattåget till Jämtland? Turskidåkning 4
hannulan Turskidåkning Jämtland, snöläge Turskidåkning 15
Linneagk Tur för ca 4 dagar, härjedalen, dalarna, jämtland? Turskidåkning 11
Robinösd Paris Pulka Östersund/Jämtland Turskidåkning 0
mindful Jämtland, början av mars vs början av april Turskidåkning 2
majjen Jämtland igen? Turskidåkning 13
thureb Tips för hundtur Dalarna Jämtland Turskidåkning 1
Crimper Jämtland i februari Turskidåkning 0
adventure_transport Silverfallet - Storsnasen, Jämtland Turskidåkning 9
jakobg Tips på trevlig 6-7dgr skidtur i jämtland/härjedalen Turskidåkning 3
i4lean Söker turföslag i jämtland tillgängligt från tåget Turskidåkning 8
Tips om stugturer i Jämtland????? Turskidåkning 2
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Ulke Turskidåkning Umeå utan bil. Turskidåkning 8
stormfrog Hur ta sig upp på Kalfjället i Sälen utan lift? Turskidåkning 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...