Skitur fra Bjørkliden til Pieskehaure

Hei. Vi er 4 stykker, to voksne og to barn, som planlegger å gå fra Bjørkliden og sørover i påsken - så langt vi kommer i retning av Pieskehaure - og så inn i Norge omtrent ved Mavas. Kan noen vennlige sjeler her inne hjelpe meg med avstander og fornuftig rutevalg når det gjelder dette strekket? Eller peke meg i retning av en nettside, blogg eller lignende hvor jeg kan bli klok? I så fall skulle jeg bli veldig glad. De voksne er turvante (men foretrekker overnatting i hytte, ikke i telt). Barnene (10 og 12) er gode å gå og har over 30 km som sine lengste dagsetapper på ski. Sist påske gikk vi over 20 mil iløpet av 13-14 dager. Heri er inkludert flere hviledager, noe vi også satser på i år. Det jeg skulle ønske meg er en oversikt over

HVILKE HYTTER og/eller STASJONER vi kan og bør sikte oss inn på,
AVSTANDER mellom disse, og om de
SELGER MAT eller om vi må trekke dette med oss.

Jeg ser på hjemmesiden til STF at det ligger hytter som perler på en snor fra Abisko og svakt sørøstover. Hvilke av disse er best for oss å satse på - gitt beskrivelsen over? Og hvor langt er strekket rett over Padjelanta - fra Kutjaure til Sårjus? Eller er Kutjaure - Vaimok et berde valg? (Er det i det hele tatt lurt å tenke inn Kutjaure? Eller bør vi heller gå hytteleden øst for Sarek?) Som dere skjønner er vi helt i startfasen når det gjelder planlegging, og alle kommentarer og tilbakemeldinger mottas med takk. Mvh, - PA
 
Ett litet förslag, om man vill åka skidor hela vägen.

Hejsan.

Är inte helt säker på att jag förstår frågan fullt ut, men här kommer ett litet förslag.

Jag hade startat söderut längs Kungsleden från Abisko ner till Sälka. Tror att alla stugor förutom Tjätkjastugan har butik. Kan dock vara klokt att ha med sig en del mat då sortimentet är begränsat.

Strax efter Sälka hade jag svängt väster ut och skidat ner till Ritsem via Hukejaure och Sitajaurestugorna. I Ritsem kan man gissningsvis handla mat då det går buss dit.

Söderut från Ritsem hade jag följt Padjelantaleden ner till Staloloukta och sen vidare längs Nordkalottleden till Pieskejaure. Denna bit av turen är lite mer äventyrlig. Det finns inga markeringar utan man måste navigera på egen hand och stugorna har varken mat eller är uppvärmda när man kommer då det inte finns några stugvärdar där på vintern. Däremot fanns det i alla fall tidigare tillgång till gasol och ved.

Du kan hitta svenska fjällkartan här https://kso.etjanster.lantmateriet.se/#

Alternativet är precis som du är inne på att följa Kungsleden ända ner till Kvikkjokk och där svänga väster ut och skida via Vaimok. Då följer ni markerad led hela vägen och passerar betydligt fler butiker. Inte riktigt lika vackert, men kanske ett bättre val med två barn.

Lycka till med planerandet

/ Stefan
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...