Rapsolja

Hallå,

Vad säger ni om att använda vegetabilisk olja, typ rapsolja eller olivolja för att underhålla skalkängor av läder?

Läst att många använder bivax, vilket väl torde bestå till stor del av vegetabiliska oljor?

Har provat minkolja, olika nikki produkter.. Men på senare tid har jag börjat använda vanlig rapsolja. Oljan tränger verkligen in i lädret och har inte haft några problem med läckande kängor efter jag börjat med det.
Kan det skada lädret och sömmar på sikt tror ni?
Billigt som tusan...
 
Intressant.

Nackdelar skulle kunna vara om lädret blir för mjukt och för tätt. Men eventuell härskning skulle jag inte vara rädd för. Vi har smort ekbänkar i våra kök med rapsolja i typ 10 år vilket funkar bra. Troligen så avdunstar en del av oljan och lädret blir fastare med tiden. Rapportera dina erfarenheter efter något års användning.

Thure
 
Oljan "härdar" ungefär som linolja, men kan också härskna eller ruttna beroende på omständigheter.
Härdningen medför att man inte bör smörja mekaniska lager med vegetabiliska oljor. Det blir efter en tid en seg klibbig gukka som inte smörjer.
Man kan dock utnyttja denna egenskap för långtidsförvaring av järn och stål.
Typ mobförråd.
Det är då ett ganska drygt jobb att avlägsna konserveringsoljan när utrustningen skall användas.

Vad som händer med de mängder som penetrerar lädret låter jag vara osagt. Tillräckligt torrt, och lädret styvnar nog så småningom.

/John
 
Jag har använt matolja nån enstaka gång när jag inte haft riktiga grejer och inte märkt av nått men man skall nog inte köra det hela tiden
 
Många produkter till läder är en blandning av bivax och vegetabiliska oljor.
Ska prova vanlig rapsolja och se hur det står sig.

Bivax är vad jag förstår efter ha läst en del bestående av vegetabiliska oljor.

Kanske vi blir pålurade dyra produkter när vanlig matolja fungerar lika bra, tiden får utvisa,
 
Läst att många använder bivax, vilket väl torde bestå till stor del av vegetabiliska oljor?

Nej, bivax innehåller inga vegetabiliska oljor. Vax samlas inte in av bina, utan skapas i deras vaxkörtlar i form av små fjäll, som de sedan bygger med.
Bivax är inte särskilt dyrt om man köper det av tex en biodlare eller en biredskapsfirma. Lös det med terpentin så kan du tillverka egen skosmörja av bästa kvalitet.
 
Nej, bivax innehåller inga vegetabiliska oljor. Vax samlas inte in av bina, utan skapas i deras vaxkörtlar i form av små fjäll, som de sedan bygger med.
Bivax är inte särskilt dyrt om man köper det av tex en biodlare eller en biredskapsfirma. Lös det med terpentin så kan du tillverka egen skosmörja av bästa kvalitet.

Hm, vad kallar man olja/vax som utvinns från insekter?
Har förösökt läsa mer vad bivax består av men känns som man behöver vara en kemist för att förstå.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...