Onda ryggmuskler när jag bär..

Hej - undrar om nån kan ge tips:
Jag får ont i vänster rygg"filé" när jag bär ryggsäck. Det är den stora längsgående ryggmuskeln som stelnar till och gör ont - och eg bara vänster... Jag försöker leda upp den under gång: sträcker och tänjer lite samt vrider mig "o tittar bakåt över axeln" viket känns rejält. Och vid pauser gymnastiserar jag lite extra - men det är inte så kul att få ont.
Jag gör bara kortare turer, är nybörjarvandrare, och bär bara lite fika och ombyte. inte tungt alls. har bra ryggsäck, som sitter bra och som avlastar på höften.
Jag går både med och utan stavar och får samma problem i båda fallen... Går med kängor som mina fötter gillar (Meidl) även om höger fot protesterar lite under hälen o nu ska få prova en mer stötdämpande innersula - det kanske hjälper, korsvisa besvär är ju vanligt.

Har någon tips?
undrar en golfande vandrare..
 
Hur tungt brukar du bära när du går?

Kan ryggsäcken vara fel inställd så att avståndet från avlastarbältet till axelremmarna är för långt eller kort? Att du bara får ont på ena sidan låter ju som att du antingen är ojämnt tränad eller belastar ryggen ojämnt.
Känner du av i ryggen vid andra tillfällen?

Om du spelar golf kanske vridmomentet vid ett slag gjort att du har något problem med vänster sidan?
 
Jag har inte vägt säcken - ska göra det imorgon inför 2 etapper Sörmlandsled, men det kan inte vara många kilon.. Den ser ut, och känns som, att den sitter jämnt, men det kan vandrarkompisen imorgon hjälpa till att kolla. Avståndet mellan axelband och avlastarrem kan vara något. Jag är rätt kort och nu vilar ryggsäckens ram (den har en jättskön böjd ram som ger luft mellan rygg & säck) skönt på ovansidan av min trinda bakdel. Ryggsäcken är konstruerad på nåt fiffigt sätt som gör att själva säcken fjädrar lite när man går, men ramen vilar nästan stilla. Den är alltså ny för idag och ska "gås in" - men problemet med vänsterfilén har jag haft med allt jag burit...

Jag är högerspelare i golf o har inte märkt av ryggen vid golf, inte ens vid 36 hål (dubbla rundor)..

Nåt knäppt är det.
Ska kolla vikt imorgon, inställningar osv o återkommer efter morgondagens vandring. tack för tips o hjälp så här långt! :)
 
Du kan ju också gå in till butiken och be dom hjälpa dig ställa in säcken. Vad är det för ryggsäck förresten?
 
Du kan ju också gå in till butiken och be dom hjälpa dig ställa in säcken. Vad är det för ryggsäck förresten?

Det är en Toread Gejina, 30L (kinesisk så den är lite svårpratad! ;) och den valdes efter idogt provande just för att den har en sån bra svängd ram som ger luft åt ryggen. Jag ska dagsvandra nu på sommaren o i Alperna senare o tänker att det ska bli skönt att inte ha tätt o svettigt på ryggen... Fick hjälp i butiken av en trevlig o (tror jag) kunnig person..
Men vad vet man?

Fenomenet med ryggont gäller dock alla ryggisar jag burit, även min lilla 20kg..
 
Tyvärr

Så är det nog inte ryggsäckens fel. Väldigt få tillfällen som muskeln är huvudorsaken till besvären. Snarare spänning /värk som är sekundär till ex diskbesvär eller Facettledspåverkan. Träna bålen :). Ta hjälp av duktig sjukgymnat!

Magnus
 
Så är det nog inte ryggsäckens fel. Väldigt få tillfällen som muskeln är huvudorsaken till besvären. Snarare spänning /värk som är sekundär till ex diskbesvär eller Facettledspåverkan. Träna bålen :). Ta hjälp av duktig sjukgymnat!

Magnus

Jag kör roddmaskin om vintern men slarvar nog f ö med bålen... erkännes. Det intressanta är att jag inte känner av muskeln annat än när jag går långt (kanske eg också om jag promenerar över en timme utan att bära..). Ska ta ett snack med min sjukgymnast när jag ser henne efter sommaren o så får jag väl "planka lite" osv nu under juli!

Tack för tips!
 
kiropraktorhjälp fådd

... och det onda i ryggen beror mest på att jag inte använder sätesmusklerna som jag ska. Nu blir det lite specialträning o så får jag se hur det går. (!) Skönt att veta hur det hänger ihop iallafall..
 
Du borde gå till bra läkare och bör ta rätt behandling. Du kan också delta i några behandlingsprogram i någon rygg behandling institutet.
 
Jag kör roddmaskin om vintern men slarvar nog f ö med bålen... erkännes. Det intressanta är att jag inte känner av muskeln annat än när jag går långt (kanske eg också om jag promenerar över en timme utan att bära..). Ska ta ett snack med min sjukgymnast när jag ser henne efter sommaren o så får jag väl "planka lite" osv nu under juli!



Tack för tips!


Planka kan jag rekommendera. Jag lider av muskelproblem som du beskriver efter en olycka och det som hjälpt bäst av alla oändliga träningsprogram så har "plankan" givit bäst resultat. Den övningen har många fördelar så smyg i lite sådana övningar varje dag - bara ett tips.

Lycka till!


..sent using tapatalk
 
Om ena "ryggbiffen" blir spänd och smärtar så tror jag att det är en nerv som spökar. Trycket från ryggsäcken på ryggraden och dess diskar gör antagligen att någon nerv kommer i kläm. Får du samma problem om du ger dig ut på på en längre löprunda? Besök en kiropraktiker och ta med ryggsäcken är mitt tips!
 
Oj då nuuu såg att detta var en gammal tråd och mitt tips antagligen onödigt. -my bad!

Hur gick det med ryggen då? Kanske blir ett bättre och mer relevant fråga?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...