Läketid för revbensskada?

Fick en spricka i ett revben för ett par veckor sedan. Vilket har medfört att jag inte kan träna så mycket. Känner nästan enbart av skadan då jag anstränger överkroppen.

Nu undrar jag om någon vet ungeför hur snabbt en sådan skada läker?

Ska fjällvandra v31 och måste beställa tågbiljetter väldigt snart. Men tror det kan vara svårt att vandra med en tung ryggsäck med ett skadat revben.

Tacksam för hjälp!

//Gustav\\
 
Vet inte din läkare det? :)

Själv hade jag träningsförbud (hopp och dunsar) i två månader efter en rejäl cykelvurpa med skadade revben.

Men jag tror inte det är så illa med en spricka i ett revben.
 
En läkare kan svara bättre

men vad jag kommer ihåg är det få ben som inte läker på sådär två månader. Sitter ihop lite lagom efter ett par veckor, men kan göra ont och brytas upp om du får en rejäl smäll.
 
Jag blev löst trampad i bröstet under en fotbollsmatch i början av maj i år. Det gjorde inte alls ont just då, men några dagar efter matchen kändes det, och det gjorde rejält ont att anstränga överkroppen i över en månad efteråt. Jag känner även en buckla i revbenen på det stället, men den kan ha funnits förut. :)

Nu känner jag ingenting dock. Jag var aldrig till läkare, så jag vet inte om det var en skelett- eller muskelskada.
 
Jag har haft en revbensskada. Gjorde ont vid djupa inandningar. Läkaren sa till mig att inte anstränga mig under två månader. Efter sex veckor så försvann smärtan och jag kunde träna 'för fullt' igen.

/Janne
 
janstj; sa:
Jag har haft en revbensskada. Gjorde ont vid djupa inandningar. Läkaren sa till mig att inte anstränga mig under två månader. Efter sex veckor så försvann smärtan och jag kunde träna 'för fullt' igen.

/Janne

Jo,det stämmer ungefär med 6 v,gjorde en rejäl vurpa från en stege för ca 5-6 år sedan och det small till i två revben.Kämpade vidare den dagen,men dagen efter gick det inte längre och jag brukar inte vara den som är den,men att skruva gipsplattor i taket är typ den sämsta arbetsställningen.Så ca 6 v stämmer rätt bra,var aldrig till en läkare så jag vet inte riktigt hur allvarlig skadan var men några djupare andetag funkade iaf inte.


peter
 
janstj; sa:
Jag har haft en revbensskada. Gjorde ont vid djupa inandningar. Läkaren sa till mig att inte anstränga mig under två månader. Efter sex veckor så försvann smärtan och jag kunde träna 'för fullt' igen.

/Janne

Stämmer rätt väl med mina erfarenheter av revbensskador. Undvik att skratta, le försiktigt etc...

go tur
 
Jag har inte varit hos någon doktor. De kan ju ändå inte "laga" mig.

Verkar vara vanligt att smärtan från en revbensskada kommer efter några dagar. Gjorde inte alls ont när jag fick skadan. Men några dagar senare med träning så började det göra riktigt ont. Då hade jag problem med djupa andetag och att skratta m.m. Jag har inte nyst på ett par veckor nu, då det gör ruggigt ont! Verkligen tur man inte är pollenallergiker. :)

Nu har jag nästan enbart ont om jag anstränger mig eller vrider mycket på överkroppen.
Tror inte jag har en stor spricka, så inom 6v borde jag nog vara hel (om jag lyckas hålla mig bort från träning).

//Gustav\\
 
samma här oxå

Har samma erfarenhet som många andra tycks ha. Missade en våg för ca 7 veckor sedan och väl ute ur centrifugen kändes inte så mycket, men desto mer senare samma dag. Hade ont av att skratta, nysa, sova, ta på bilbälte, knyta skorna etc etc i mer än en vecka.
Och fortfarande tydliga känningar vid vissa rörelser. Lokala expertisen säger att jag ska ge det "some more time"...
Per D
 
Re: fler synpunkter finns här:

björner; sa:

Notera att det finns en läkare som svarat på den tråden (Thure Björk).

Min egen erfarenhet av alltför många brutna ben kan väl sammanfattas i:

- det gör inte "ont" när du skadar dig så länge som du inte belastar skadan. Naturens mening är väl att du skall kunna ta dig hem till grottan....

- smärtan avgör vad du kan/skall göra. Lite = du är skadad så ta det försiktigt. Mycket = ge f-n i det.

- om man nu gör grejor som smärtar rätt bra finns risken för längre läktid eller att det inte läker som det skall. Dvs i en nödsituation kan du ge f-n i smärtan - efter ett tag stänger kroppen av larmet så då gör det inte lika ont längre. Vila högst några minuter för annars kommer fulla smärtkänslan tillbaka igen.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...